Zdaniem EXPERTa: Bartłomiej Szternal, Product manager M-TECH, o wyzwaniach z jakimi mierzą się producenci retrofitów LED

Zdaniem EXPERTa: Bartłomiej Szternal, Product manager M-TECH Raven Media
15.4.2025

Bartłomiej Szternal, Product manager M-TECH, opowiada o wyzwaniach z jakimi mierzą się producenci retrofitów LED jaki potencjał ma ta technologia w Polsce.

Jak oceniacie Państwo potencjał rynku retrofitów LED w Polsce po ewentualnej zmianie przepisów?

Rynek retrofitów LED w Polsce ma ogromny potencjał – jeśli tylko przepisy ulegną liberalizacji. Wszystko zależy jednak o szczegółów tej regulacji. Obecnie najbardziej prawdopodobne są 2 scenariusze: częściowe lub pełne zalegalizowanie montażu retrofitów LED w miejsce tradycyjnych żarówek halogenowych. Przy pełnej legalizacji retrofitów LED – po wprowadzeniu przepisów pozwalających na swobodną wymianę żarówek halogenowych na LED – spodziewamy się dynamicznego wzrostu popytu na te produkty.

Powiązane firmy

M-TECH POLAND Sp. z o.o.

Szeroka dostępność certyfikowanych towarów – w połączeniu z rosnącą świadomością kierowców – mogłaby wręcz doprowadzić do prawdziwego boomu w tym segmencie motoryzacyjnym. Wyzwania z którymi mierzą się producenci retrofitów LED... Mimo ogromnego postępu technologicznego, producenci retrofitów LED nadal mierzą się z wieloma wyzwaniami, by zapewnić pełną kompatybilność swoich produktów z różnymi generacjami samochodów.

Współczesne auta wykorzystują zaawansowane systemy sterowania oświetleniem, a konstrukcja reflektorów halogenowych często nie jest zoptymalizowana pod kątem LED-ów. Kluczowe problemy to:

  • elektronika,
  • optyka, 
  • termika
  • i kompatybilność z systemami diagnostycznymi.

W przypadku pierwszej opcji, czyli częściowej legalizacji np. tylko dla wybranych modeli samochodów lub przy spełnieniu określonych warunków, potencjał rynku będzie uzależniony od tego jak proces uzyskiwania certyfikatów będzie skomplikowany. Oczywiście to rozwiązanie wprowadziłoby pewne ograniczenia, które z pewnością wpłynęłoby na popyt.

Niezależnie jednak od tego, szacuje się, że przy takich rozwiązaniach rynek retrofitów mógłby wzrastać o 20-40% rocznie w pierwszych latach. Warto w tym miejscu wspomnieć o innych czynnikach mających wpływ na popyt, a co za tym idzie i potencjał rynku. Retrofity LED:

  • zużywają mniej energii,
  • mają znacznie dłuższą żywotność,
  • zapewniają jaśniejsze światło,
  • poprawiają widoczność i bezpieczeństwo.

Dodatkowo w wielu przypadkach zwiększają estetykę pojazdu, co jest istotne dla entuzjastów motoryzacji.

Jakie wyzwania technologiczne stoją przed producentami, by zapewnić pełną kompatybilność LED-ów z różnymi generacjami samochodów?

Współczesne pojazdy wykorzystują zaawansowane systemy diagnostyczne, które monitorują pobór prądu i mogą generować błędy po wymianie halogenu na LED. Wpływ na to ma m.in. mniejsze zużycie energii przez retrofity LED – w porównaniu z tradycyjną żarówką halogenową (błąd spalonej żarówki) oraz brak kompatybilności np. z szyną CANbus (która może powodować migotanie). Stąd coraz więcej producentów integruje inteligentne sterowniki LED, które automatycznie wykrywają i dostosowują się do systemu elektrycznego pojazdu.

Kolejne wyzwanie stanowi optyka i poprawny rozsył światła, ponieważ halogenowe reflektory są projektowane pod konkretny kształt i umiejscowienie żarnika. Dlatego tak ważne jest, aby sam chip LED idealnie odwzorowywał pozycję i kształt filamentu znajdującego się w klasycznej żarówce halogenowej. Pozwala to na uzyskanie prawidłowego strumienia świetlnego i uniknięcia efektu oślepiania innych kierowców.

Czołowi producenci przywiązują bardzo dużą uwagę, by źródła światła były ułożone w sposób precyzyjnie naśladujący filament halogenu, co znacząco poprawia kompatybilność z odbłyśnikami reflektorów różnych generacji samochodów. Warto nadmienić, iż niektóre LED-y lepiej działają w soczewkach, a inne w reflektorach odbłyśnikowych – producenci muszą więc dostosować produkty do różnych konstrukcji reflektorów.

W retrofitach LED bardzo ważne jest zarządzanie temperaturą i chłodzeniem, co również ma wpływ na kompatybilność z różnymi generacjami reflektorów i stanowi nie lada wyzwanie dla producentów. Wszystko dlatego, że LED-y generują ciepło, które musi być skutecznie odprowadzane – tak by uniknąć przegrzewania i skrócenia żywotności.

Nie wszystkie reflektory mają na tyle dużo miejsca aby zmieścić w nich retrofity LED, dlatego kształt i rozmiar radiatora (elementu chłodzącego) ma duże znaczenie. Obecnie – w kontekście zarządzania temperaturą i chłodzeniem – coraz częściej pojawiają się systemy hybrydowe wykorzystujące klasyczny system chłodzenia np. wiatraczek, który wspomagany jest przez miedziany trzpień i aluminiową obudowę.

Dodatkowo coraz bardziej powszechne jest także wykorzystanie inteligentnych sterowników mających za zadanie automatycznie obniżanie mocy, gdy tylko zostanie wykryta zbyt wysoka temperaturę na diodzie LED. Wdrożenie powyższych elementów przy tworzeniu retrofitów LED pozwala na ich intensywną miniaturyzację, co z kolei wpływa na kompatybilność z coraz większą liczbą reflektorów różnych generacji.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę