Wspólne badania SGL Group i BASF nad kompozytami

Basf
18.3.2015

SGL Group i BASF prowadzą wspólne badania nad innowacyjnymi systemami kompozytów poliamidowych wzmacnianych włóknem węglowym.

The Carbon Company oraz przedsiębiorstwo chemiczne BASF przeprowadziły wspólne badania nad nowymi systemami materiałowymi w ramach działań pogłębiających współpracę. System ma na celu obniżenie kosztów produkcji termoplastycznych kompozytów z włókien węglowych, na przykład w zakresie procesów wtryskiwania (metodą T-RTM - thermoplastic resin transfer molding) oraz reakcyjnego formowania wtryskowego. Kompozyt oparty jest na systemie reaktywnych poliamidów oraz kompatybilnych włókien węglowych. Powłoka z włókien węglowych lub proces klejenia specjalnie zaprojektowany na potrzeby systemu matryc, a także dostosowane termoplastyczne systemy reaktywne idealnie nadają się do szybkiej i łatwej produkcji komponentów konstrukcyjnych dla przemysłu motoryzacyjnego.
Współpraca firm SGL Group i BASF rozpoczęła się już w październiku 2012 roku. Na podstawie ukończonych niedawno badań materiałowych prowadzone są obecnie prace związane z wdrożeniem specjalnych systemów z włókien węglowych i matryc na potrzeby konkretnych zastosowań dla klientów w przemyśle motoryzacyjnym.

Rozwiązania szyte na miarę W ramach wspólnego projektu, firma SGL Group opracowała nową metodę klejenia włókien węglowych, ponadto stworzono również specjalne procesy produkcyjne dla wyrobów tekstylnych z włókna węglowego, takich jak włókniny i oploty. Do produkcji materiałów NCF (Non-Crimp-Fabrics)  wykorzystuje się specjalne nici, co pozwala na przetwarzanie w systemach reaktywnych poliamidów.

Zadaniem firmy BASF w tym projekcie było przetworzenie nowoopracowanych przez SGL Group włókien węglowych przy wykorzystaniu metody T-RTM oraz kompleksowe zbadanie ich właściwości chemicznych i mechanicznych. Zespół badawczy BASF w dalszym ciągu pracuje intensywnie nad rozwojem termoplastycznych systemów reaktywnych opartych na kaprolaktamie.

„Współdziałanie wszystkich elementów ma zasadnicze znaczenie dla innowacyjnych kompozytów na bazie reaktywnych poliamidów. Dzięki dogłębnej wiedzy know-how w zakresie materiałów, firma SGL Group wniosła do wspólnego projektu szeroki zakres dopasowanych rozwiązań w dziedzinie przetwarzania włókien i klejenia” – skomentował Tilo Hauke, szef działu badań w SGL Group.

„W ścisłej współpracy z producentami, przetwórcami i przedstawicielami przemysłu motoryzacyjnego pracujemy nad rozwijaniem wytrzymałych systemów kompozytowych  na bazie poliamidu 6 wzmocnionego włóknem węglowym. Wartości opierające się na mechanicznych właściwościach interakcji włókien z matrycą są kluczowymi parametrami wyjściowymi dla naszego narzędzia symulacyjnego Ultrasim®. Obecnie intensywnie pracujemy nad zdobyciem jak największej ilości danych symulacyjnych, aby zapewnić naszym klientom wsparcie eksperckie w zakresie projektowania elementów i optymalizacji” – powiedział Josef R. Wünsch, kierownik działu BASF Structural Materials and Systems Research.

Więcej informacji na temat firmy BASF można znaleźć na stronie internetowej: www.basf.com

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę