Wiosenna kontrola wg ZF Services

30.3.2011

Długa zima pozostawiła swoje ślady. Śnieg, lód i błoto wydatnie przyczyniły się do stanu polskich dróg, jednocześnie stając się, jak co roku, zagrożeniem dla układu kierowniczego i zawieszenia. Początek wiosny to najlepszy moment na ich gruntowny przegląd.

Kontrola zawieszenia
Nawet najmniejsze uszkodzenie może mieć wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Wśród elementów układu zawieszenia, po zimie najbardziej narażone są amortyzatory. Źle działające amortyzatory w pojeździe poruszającym się z prędkością 80km/h po wyboistej nawierzchni sprawiają, że droga hamowania wydłuża się nawet o 5 metrów. Koła łatwiej tracą kontakt z podłożem, opony szybciej się zużywają, wzrasta ryzyko aquaplaningu, a skuteczność elektronicznych układów wspomagających takich jak ABS znacząco maleje.

Specjaliści ZF Services zalecają, aby po osiągnięciu przebiegu 60 tysięcy kilometrów, amortyzatory były kontrolowane co każde kolejne 20 tysięcy kilometrów. Podczas kontroli należy też zwrócić uwagę na przeguby kulowe, wahacze i stabilizatory - są to części szczególnie narażone na brud i korozję. Jazda próbna powinna pomóc w zlokalizowaniu wszelkich stuków i hałasów dobiegających z układu zawieszenia.

Kontrola elementów układu kierowniczego
W pierwszej kolejności należy sprawdzić stan uszczelek i elementów gumowych. Jeżeli gumowe lub plastikowe osłony są uszkodzone, brudna woda i inne nieczystości łatwiej dostają się do przegubów. Smar ochronny jest przez to łatwiej wypłukiwany i może dojść do uszkodzenia plastikowego przegubu kulowego, a także sworznia kulowego i panewki.Oprócz kontroli osłon przegubów, należy również sprawdzić, czy nie doszło do uszkodzenia osłon przeciwpyłowych - pierścienie sprężynujące muszą znajdować się na swoim miejscu.Mechanicy powinni też sprawdzić wszystkie potencjalne ogniska korozji. Analogicznej kontroli wymagają drążki kierownicze, ich końcówki oraz połączenia osiowe.

Aktualne informacje www.zf.com

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę