Wielkie talenty i pionierki, które zbudowały imperium motoryzacyjne

Pionierki, które zbudowały imperium motoryzacyjne Ford

Od samego początu istnienia Ford Motor Company kobiety odgrywają znaczącą rolę w rozwoju firmy. Dzięki nim na rynku pojawiło się wiele innowacyjnych projektów oraz kultowych modeli, a ich bezcenny wkład jest zauważalny na każdym etapie produkcji.

Ford Motor Company był jednym z pierwszych producentów samochodów, który skierował swoją ofertę bezpośrednio do kobiet. Już w 1915 roku wydano broszurę „Kobieta i Ford”, w której można było przeczytać: „Ekonomia – bezpieczeństwo – prędkość – wygoda – to cechy naszych aut. Ford jest idealnym samochodem dla kobiety.”

Kobiety przeszłości inspirują naszą przyszłość

W 1904 roku Ford przeniósł się do nowych hal produkcyjnych w Detroit, które stały się miejscem narodzin Modelu T. Trzy lata później do zespołu działu serwisowego dołączyła pierwsza kobieta – Georgia Boyer. Do 1915 r. w różnych działach Ford Motor Company pracowało kilkaset kobiet. Jedną z nich była Blanche Furlong – zaczęła pracę w 1912 roku w dziale montażu, a w 1953 została kierownikiem głównego biura sprzedaży Forda i swoim czasie była najdłużej pracującą kobietą w firmie.

Kobiety odgrywały również kluczowe role w salonach dilerskich. W 1922 roku Lillian Sheridan z Seattle w stanie Waszyngton została kierowniczką sprzedaży w jednym z salonów Forda. Stworzyła program, w którym promowała kobiety na stanowiska w działach sprzedaży, co spotkało się z aprobatą samego sekretarza generalnego Henry’ego Forda.

Lata 40. XX wieku – pierwsza kobieta na stanowisku projektanta

Coraz więcej kobiet dołączało do grona pracowników Forda. Firma uruchomiła program szkoleniowy w działach testowania silników, montażu czy obsługi maszyn. W tym okresie pracę w firmie rozpoczęła Leota Carrol – pierwsza projektantka zatrudniona w Fordzie. Trend ten utrzymał się w kolejnych dziesięcioleciach. W 1958 roku w studio projektowym Forda pracowało pięć projektantek – w tym Helen Vincent i Sally Eaton. Ta pierwsza zainspirowana obrazami Van Gogha tworzyła wyjątkowe projekty tapicerek.

Ford

Pod koniec 1962 roku Ford Motor Company zatrudniał w sumie 11 500 kobiet. Spośród nich 7 200 pracowało na stanowiskach administracyjnych. Średnie światowe zatrudnienie w firmie wynosiło w latach 60. około 300 tys. pracowników. Kobiety stanowiły więc poniżej 4 proc. siły roboczej, co oznaczało, że ich rola w organizacji wymagała nadal większej uwagi.

Lata 70. – kobiety przejmują działy inżynieryjne

Do 1969 roku w zakładach Forda zatrudnionych było 10 kobiet z wykształceniem inżynieryjnym. Pracowały w Centrum Badań i Inżynierii w Dearborn. W tym czasie Concetta Celia DiPonio – pracownica działu przetwarzania danych, została doceniona za swoją pracę przez organizację The American Businesswomen's Association. DiPonio pełniła również funkcję prezesa Ford Girls Club, który zapewniał pracownicom możliwości rozwoju społecznego, edukacyjnego, kulturalnego i sportowego.

W latach 70. pojawiły się w działach inżynieryjnych i projektowych kolejne specjalistki. Od 1979 roku Wilma L. Jackson pracowała jako starszy inżynier ds. rozwoju systemów numerycznych w Design Center. Jackson odegrała ważną rolę w wielu istotnych projektach – w tym w automatyzacji wykresów dostępności wykończeń i kolorów dla wszystkich pojazdów Ford Motor Company. Wcześniej cała operacja była przygotowywane ręcznie.

Mimi Vandermolen dołączyła do Forda w 1970 roku jako projektantka, a pod koniec lat 80. awansowała na stanowisko kierownika ds. projektowania małych samochodów i konceptów w Ford North America. Vandermolen jest najbardziej znana ze swojej pracy nad ergonomicznym projektem wnętrza Forda Taurusa z 1986 roku. Duża część pracy Vandermolen była motywowana potrzebami kobiet kierowców. Mówiła: "Jeśli uda mi się rozwiązać wszystkie problemy związane z obsługą pojazdu przez kobietę, to sprawi, że korzystanie z niego będzie o wiele łatwiejsze dla mężczyzny".

W 1976 roku Marian S. Heiskell została pierwszą kobietą wybraną do zarządu Ford Motor Company i zasiadała w nim przez 13 lat. Natomiast w 1979 roku Ella Ledbetter, 48-letnia monterka, została pierwszą kobietą wybraną na przewodniczącą lokalnego związku zawodowego UAW-Ford.

Również kariera Helen O. Petrauskas stanowi godny uwagi przykład zaangażowania kobiet w misję Forda związaną z bezpieczeństwem i świadomością ekologiczną. Petrauskas rozpoczęła swoją karierę w firmie Ford w 1971 roku jako prawnik ds. emisji i bezpieczeństwa. W 1982 r. została mianowana dyrektorem wykonawczym ds. inżynierii środowiska i bezpieczeństwa, a w 1983 r. wiceprezesem tego działu. Funkcję pełniła do 2001 roku.

Ford

Lata 90. – nowa era sukcesów

W 1994 roku Deborah Coleman została pierwszą kobietą na stanowisku kierownika zakładu montażu pojazdów w firmie Ford. W 2005 roku Coleman została wiceprezesem Forda ds. globalnej jakości. W tym czasie była jedną z dwóch Afroamerykanek, które osiągnęły poziom wiceprezesa korporacyjnego w firmie Ford.

W 1995 roku Anne Stevens awansowała na stanowisko kierownika zakładu w fabryce Forda w Enfield w Anglii stając się pierwszą kobietą na stanowisku kierownika zakładu w Europie. Stevens została w 2006 roku wiceprezesem wykonawczym Ford Motor Company i dyrektorem operacyjnym obu Ameryk. Była pierwszą kobietą na stanowisku wiceprezesa wykonawczego w historii firmy.

W latach 90. kobiety przejęły zespoły projektowe i inżynieryjne. W 1997 r. Susan M. Cischke, wiceprezes ds. inżynierii środowiska i bezpieczeństwa, została pierwszą kobietą, która otrzymała nagrodę Engineering Society of Detroit Horace A. Rackham Award. Została również dwukrotnie uznana za jedną ze 100 wiodących kobiet wg. Automotive News i została wybrana jako jedna z najbardziej wpływowych kobiet przez Crain's Detroit Business.

Kobiety Forda miały wpływ na wiele produktów firmy. Udany wygląd wnętrza Mustanga z 1994 roku był w dużej mierze zasługą projektantki Emeline King. Była ona pierwszą afroamerykańską projektantką pojazdów Forda i zaprojektowała również elementy modeli Probe i Thunderbird.

W połowie lat 90. powstała grupa "Windstar Moms" złożona z 30 kobiet inżynierów, której celem było opracowanie Forda Windstar, pojazdu zaprojektowanego przez kobiety dla kobiet.

W XXI wieku kobiety niezmiennie stanowiłą istotną część procesu produkcyjnego w firmie Ford. Odgrywają integralną rolę w produkcji najpopularniejszych pojazdów i awansują do rangi dyrektorów korporacyjnych – tak jak Birgit Behrendt, która została mianowana w 2013 roku dyrektorem korporacyjnym. W 2017 roku Behrendt została pierwszą w historii niemiecką kobietą pracującą w Ford of Europe.

W 2021 roku, po ponad 30 latach pracy w firmie Ford, Debbie Mielewski została pierwszą kobietą mianowaną na stanowisko Technical Fellow. Była zaledwie jedną z 16 osób w firmie, które osiągnęły ten poziom przywództwa technicznego. Jej zespół jako pierwszy zademonstrował piankę do siedzeń na bazie soi. Dzięki niej Ford stał się liderem w zakresie zrównoważonego wykorzystywania materiałów – w tym celulozy drzewnej, łusek ryżowych i plastiku oceanicznego.

Kobiety elektryfikują modele Forda

Ford F-150 Ligthning to samochód budzący wiele emocji. Warto wspomnieć, że za jego sukcesem stoi między innymi Linda Zhang – główny inżynier tego całkowicie elektrycznego modelu. Od 2018 roku brała udział w każdym kroku prac rozwojowych tego projektu, a w ciągu prawie 25 lat swojej pracy w firmie Ford zdobyła doświadczenie w produkcji, rozwoju produktu, finansach i strategii korporacyjnej. W 2021 roku pojawiła się na okładce magazynu TIME, reprezentując zespół tworzący F-150 Lightning.

Ford

Od najwcześniejszych lat istnienia Ford Motor Company pionierki utorowały drogę wielu innym, które przyczyniły się potem do sukcesu firmy. Kiedy organizacja angażuje się we wzmacnianie pozycji i rozwój kobiet, wszyscy na tym korzystają. Dzięki bogatej historii kobiet w szeregach Forda, kultywowaniu talentów i kwestionowaniu status quo, firma nadal buduje swoje dziedzictwo.

Źródło: Ford

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę