Więcej dealerów spodziewa się sprzedać używany pojazd elektryczny
Platforma sprzedaży hurtowej samochodów używanych w Europie AUTO1.com, opublikowała swój coroczny raport dotyczący pojazdów elektrycznych za 2023 rok oraz wyniki ankiety internetowej1 przeprowadzonej wśród jej dealerów partnerskich, pokazujące, że pojazdy elektryczne powoli, ale systematycznie wkraczają na rynek samochodów używanych. W tegorocznym raporcie przedstawiono handel pojazdami akumulatorowo-elektrycznymi (BEV), hybrydowymi pojazdami elektrycznymi typu plug-in (PHEV) i hybrydowymi pojazdami elektrycznymi (HEV) jako pojazdami elektrycznymi (EV).
- Toyota, Volkswagen i Tesla zachowały status TOP 3 marek pojazdów elektrycznych i hybrydowych sprzedawanych na AUTO1.com w 2023 r.
- Holandia pozostaje rynkiem o największym popycie na pojazdy elektryczne w Europie, a za nią plasują się Francja i Dania.
- Niska cena detaliczna, a także stan baterii i transparentność dotycząca utrzymania są głównymi czynnikami skłaniającymi konsumentów do zakupu pojazdów elektrycznych.
W 2023 r. platforma sprzedaży hurtowej samochodów używanych sprzedała około 17 000 pojazdów elektrycznych, co stanowi 3,2% wszystkich sprzedanych jednostek w 2023 r., przy czym udział sprzedanych jednostek nieznacznie wzrósł z 3,1% w 2022 r. Według ankiety internetowej przeprowadzonej przez platformę wśród dealerów partnerskich, 35,2% europejskich dealerów partnerskich sprzedało co najmniej jeden pojazd elektryczny w 2023 roku, w porównaniu do 32,7% w 2022 roku, co oznacza niewielki wzrost o 2,6 punktu procentowego rok do roku. Spoglądając nw dalszej perspektywie na ten rok, 44,2% dealerów partnerskich spodziewa się handlować co najmniej jednym pojazdem elektrycznym w 2024 roku, podczas gdy w 2023 roku oczekiwania takie miało tylko 39,9% ankietowanych.
Czynniki skłaniające konsumentów do zakupu pojazdów elektrycznych
Według większości (56,7%) europejskich dealerów partnerskich AUTO1.com, niższa cena detaliczna byłaby najważniejszym czynnikiem decydującym o zakupie pojazdu elektrycznego przez ich klientów.
– Podobnie jak nasi partnerscy dealerzy, uważamy, że niższe ceny detaliczne pojazdów elektrycznych są kluczowym elementem lepszego przyjęcia pojazdów elektrycznych wśród konsumentów, a używane pojazdy elektryczne mogą odgrywać kluczową rolę, jeśli chodzi o ich generalną przystępność cenową – komentuje Piotr Baranowicz, VP CEE w Grupie AUTO1.
Według dealerów partnerskich drugim najważniejszym czynnikiem dla konsumentów przy zakupie pojazdu elektrycznego jest stan baterii i przejrzystość dotycząca utrzymania pojazdu elektryczneg (29,7%), a tuż za nimi plasują się dotacje na pojazdy elektryczne (29,4%) i łatwy dostęp do infrastruktury ładowania (28,8%).
– Testowanie poziomu naładowania baterii każdego pojazdu w momencie transakcji będzie ważnym aspektem określania wartości używanych pojazdów elektrycznych. Naszym celem zawsze jest oferowanie wysokiej jakości i dostarczanie wyjątkowych doświadczeń naszym klientom, a przejrzystość, w tym przypadku w odniesieniu do stanu baterii, jest kamieniem węgielnym tej misji. Dostęp do aktualnego i historycznego stanu pojazdu oraz informacji o kondycji akumulatora jest cenną informacją dla kupujących. Dlatego jesteśmy częścią grupy roboczej ds. Stanu Akumulatorów Stowarzyszenia Remarketingu Samochodów (CARA), której celem jest stworzenie standardowych certyfikacji – dodaje Piotr Baranowicz.
Zdaniem 21,7% dealerów partnerskich AUTO1.com, zrównoważony rozwój ma istotny wpływ na zachowania zakupowe konsumentów. Wg partnerskich dealerów z Polski najistotniejszym czynnikem mogącym skłaniać konsumentów do zakupu pojazdu elektrycznego okazuje się jak w pozostałych krajach Europy niższa cena detaliczna pojazdu (60,7% wskazań), kolejnym istotnym czynnikiem okazuje się natomiast łatwy dostęp do infrastruktury ładowania (36,5% wskazań), a trzecim w kolejności jest stan baterii i przejrzystość utrzymania (30,6%). Dotacje i zrównoważony rozwój znalazły się ex aequo na 4. miejscu z 15,9% wskazań.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Handel pojazdami elektrycznymi w 2023 r.
Pod względem liczby sprzedanych pojazdów na AUTO1.com, Toyota, Volkswagen i Tesla znalazły się w pierwszej trójce trzeci rok z rzędu, przy czym Toyota była wiodącą marką pojazdów elektrycznych. Volkswagen przesunął się z trzeciej pozycji w 2022 r. na drugą pozycję w 2023 r. ze wzrostem o 30,6% liczby sprzedanych jednostek w porównaniu do 2022 r. Volvo osiągnęło z kolei prawie 90% wzrost rok do roku w 2023 r., dzięki czemu po raz pierwszy znalazło się w pierwszej dziesiątce. W rezultacie Kia wypadła z pierwszej 10. Wśród 20 najlepszych marek pojazdów elektrycznych będących przedmiotem obrotu na platformie, Cupra z 321,1% (wzrost rok do roku) i Jeep z 158,6% (wzrost rok do roku) wyróżniały się imponującymi wskaźnikami wzrostu w 2023 roku.
Chińskie marki, takie jak Lynk & Co, MG i Aiways, nadal handlują bardzo niskimi wolumenami, ale doświadczyły znacznego wzrostu udziału w handlu pojazdami elektrycznymi, ze średnim trzycyfrowym wzrostem w porównaniu do 2022 roku. Wśród nich MG stała się wiodącą chińską marką na platformie, sygnalizując rosnącą obecność na rynku europejskim.
W 2023 r. ponad 65% sprzedawanych pojazdów elektrycznych było w wieku od 1 do 5 lat, a około 33% było starszych niż 5 lat. Oznacza to subtelną zmianę w stosunku do 2022 r., kiedy to 70% sprzedawanych pojazdów elektrycznych mieściło się w przedziale wiekowym od 1 do 5 lat, a 30% miało ponad 5 lat. Trend ten wskazuje na stopniową zmianę rozkładu wieku używanych pojazdów elektrycznych na rynku w kierunku nieco starszych pojazdów.
Używane pojazdy elektryczne na europejskim rynku B2B
– Jesteśmy dumni z tego, że dzięki naszej europejskiej sieci handlowej jesteśmy jedną z platform, na których nasi partnerzy mogą z powodzeniem handlować pojazdami elektrycznymi. Zrewolucjonizowaliśmy rynek samochodów używanych B2B, dopasowując podaż i popyt pojazdów na różnych rynkach, co oczywiście dotyczy również pojazdów elektrycznych – mówi Baranowicz.
Około 75% pojazdów elektrycznych było przedmiotem handlu transgranicznego na europejskiej platformie hurtowej w 2023 roku. Holandia utrzymała pozycję lidera z największym popytem na pojazdy elektryczne na AUTO1.com, a Francja awansowała z czwartego miejsca w 2022 roku na drugie w 2023 roku. Dania konsekwentnie utrzymuje trzecią pozycję trzeci rok z rzędu, a czwarte i piąte miejsce zajmują Niemcy oraz Hiszpania. Po dwóch latach utrzymywania drugiej pozycji, Finlandia odnotowała sporą zmianę pozycji, spadając na szóste miejsce.
Warto zauważyć, że Włochy i Polska odnotowały znaczny wzrost liczby sprzedawanych pojazdów elektrycznych: Włochy zajęły 15. miejsce w 2022 r., a 11. miejsce w 2023 r. z 55% wzrostem rok do roku, podczas gdy Polska zajęła 13. miejsce w 2022 r. i aż 8. miejsce w 2023 r. z 49% wzrostem rok do roku.
1 AUTO1.com przeprowadziło dwie ankiety online od 13 do 29 lutego 2024 r., w których łącznie wzięło udział ponad 19 000 europejskich dealerów partnerskich (ponad 14 000 odpowiedziało na pytania dotyczące handlu, ponad 5 300 odpowiedziało na pytania dotyczące czynników skłaniających do zakupu aut elektrycznych).
Źródło: AUTO1.com