W technologii siła

Melett

Części zamienne dostępne na rynku potrafią z wyglądu w ogóle się nie różnić, a jak się okazuje ich żywotność nie jest taka sama. Podobnie jest z turbosprężarkami, gdzie technologia materiałowa gra pierwsze skrzypce, jeśli chodzi o bezawaryjność i długowieczność tego elementu.

Wraz ze światowym wzrostem zapotrzebowania na turbosprężarki, wzrósł także koszt materiału używanego przy ich produkcji. Ceny surowców konwencjonalnych były determinowane przez Global Price Index (GPI) oraz dostawców tych towarów dodających do cen swoją marżę.

Zmniejszanie jakości surowca

Używając jako przykładu wałka turbosprężarki, głównym kosztem koła turbiny jest obecna cena rynkowa niklu - głównego składnika stopu Inconel - plus koszt produkcji. Cena Inconelu jest kontrolowana w każdym miesiącu, więc jeśli GPI wzrasta np. o 3% dostawcy mają prawo podnieść cenę za surowiec, zwiększając tym samy globalny koszt dla producentów. Nikiel jest popularnym materiałem używanym przy produkcji wielu komponentów w przemyśle motoryzacyjnym. Dzięki swojej odporności na ciężkie warunki pracy oraz ekstremalne temperatury doskonale nadaje się do produkcji kół turbiny. W krajach, gdzie rynek pełen jest dostawców nowych części zamiennych, praca na niskich marżach jest częstą praktyką, co w rezultacie sprawia, że firmy sprzedają niskiej jakości produkty po bardzo niskich cenach. Na przykład w Chinach ilość dostępnego na rynku niklu jest ograniczona, co pozwala dostawcom surowców na sprzedaż tego surowca po wyższej cenie. W rezultacie sytuacja ta powinna zostać odzwierciedlona w cenie koła turbiny.

Jednakże wielu producentów wytwarza koła turbiny po niższych kosztach, używając do produkcji Inconelu niższej klasy zawierającego mniejszą ilość niklu. Wpływa to znacząco na ogólną wydajność oraz wytrzymałość, która możne prowadzić do szybszej awarii. W przeszłości producenci prześcigali się dzięki zmniejszaniu marży, jednakże przy obecnej sytuacji rynkowej zmuszeni są oni do zmniejszania jakości surowców. W rezultacie jakość części spada.

Cena minimalna

Części wysokiej jakości zawsze kosztowały więcej od alternatyw niskiej jakości. Ważne jest, aby zrozumieć, że ciągła obniżka cen powoduje spadek jakości. Każdy element posiada swoją cenę minimalną, a wszystko poniżej tego punktu może zostać osiągnięte jedynie poprzez użycie w produkcji surowców niższej jakości. Rynek napraw w Wielkiej Brytanii jako całość doświadcza obecnie napływu nowych tanich, niskiej jakości części. W wielu przypadkach elementy te wyglądają identycznie jak ich odpowiedniki wysokiej jakości, jednakże awaria po kilku dniach użytkowania jest dość powszechnym zjawiskiem, jako że elementy te nie są w stanie podołać pracy w ekstremalnych warunkach, a takie właśnie panują w silniku.

Tanie części - pewne kłopoty

W przypadku praktycznie każdej części zamiennej można uznać, że cena jest pochodną jakości. To oznacza, że najczęściej części zamienne o podejrzenia niskiej cenie nie będą wróżyły bezawaryjnej pracy, a oszczędność może się okazać pozorna, ponieważ jeśli się pomnoży cenę części przez częstotliwość jej wymiany, to może się okazać, że warto zainwestować w część firmową o trochę wyższej cenie, ale i o lepszej jakości.

W przypadku turbosprężarki dochodzi jeszcze inne niebezpieczeństwo - otóż awaria tego komponentu często niesie za sobą uszkodzenia silnika. Mają one miejsce szczególnie wtedy, gdy wałek turbosprężarki ulegnie urwaniu lub uszkodzeniu ulegną koła sprężarki. Koło sekcji sprężającej po oderwaniu się od wałka lub po uszkodzeniu przez kontakt z obudową może rozpaść się na drobne części, które przedostaną się do cylindrów i powbijają w tłoki. W najlepszym wypadku spowoduje to tylko konieczność zdjęcia głowicy, natomiast najbardziej prawdopodobny jest scenariusz, w którym zostaną powyginane zawory oraz uszkodzone wtryskiwacze (jeśli jest to silnik z wtryskiem bezpośrednim). Wymiana tłoków w takim przypadku także należy do scenariuszy bardzo prawdopodobnych.

Koło turbiny umieszczone po stronie spalin może z kolei przedostać się do układu wydechowego, jednak tam nie będzie miało długiej drogi, ponieważ jego części zostaną zatrzymane przez filtr cząstek stałych lub katalizator. Te elementy są pierwszymi na drodze spalin po opuszczeniu turbosprężarki.

Użycie części o odpowiedniej jakości w przypadku turbosprężarki może się okazać kluczowym zagadnieniem podczas naprawy, ponieważ zaoszczędzi ono późniejszych kłopotów i roszczeń klienta, który wróci na reklamację z uszkodzonym silnikiem.

Szybka awaria turbosprężarki jest częstym zjawiskiem spowodowanym użyciem części niskiej jakości, może to w rezultacie sprawić, że stracimy klienta raz na zawsze. Ważne jest aby cały rynek regeneracji podzespołów samochodowych zdał sobie sprawę, jaki jest realny koszt części, by zadbać nie tylko o swoją reputację, ale również o reputację całego rynku.

Autor: Wojciech Klimek, dyrektor generalny Melett Polska

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę