Uszczelniacz idealny

Corteco
31.8.2018

Dzisiejsze samochody charakteryzują się coraz większą mocą przy tej samej wielkości. W miarę wzrostu wymagań stawianych przed samochodami silniki muszą być coraz bardziej wysilone i wydajne, a pomaga w tym olej silnikowy pozwalający na poprawną pracę silnika. Jednakże, pomimo tego, że olej wpływa korzystnie na wiele części w silniku,
powoduje też uszkodzenie elementów takich jak uszczelniacze.

Dodatki olejowe to chemiczne składniki pozwalające na lepszą wydajność smarną oleju. Są one niezbędne do zapewnienia prawidłowego środowiska smarnego i wydłużenia życia nowoczesnych silników spalinowych. Bez nich olej byłby zanieczyszczony, mogłoby dochodzić do wycieków czy popsucia silnika w niektórych temperaturach jego pracy. Jedne z najważniejszych dodatków są używane do poprawy lepkości i smarności, kontroli zanieczyszczeń, stanu  przydatności do użycia czy poprawy szczelności. Lepkość oleju maleje wraz z temperaturą. Wpływ na nią wywiera zarówno pogoda, jak i temperatura silnika.

Pomimo tego, że dodatki olejowe wpływają bardzo korzystnie na większość komponentów silnika, mają jednak negatywny wpływ na uszczelniacze – powodują szybsze ich zużycie i cieknięcie. Jeden z powodów, dla których dodatki mogą powodować uszkodzenie uszczelniacza to kompatybilność chemiczna – problem ten pojawia się, gdy zostają wprowadzone zmiany w formule chemicznej środka smarnego. Czasami nawet niewielka zmiana w składzie oleju może prowadzić do uszkodzenia uszczelniacza. Jednakże efekt ten jest ciężki do przewidzenia – uszczelniacz może zużywać się szybciej lub po prostu nie działać należycie.

 

Uszczelniacz z wyciekiem © Corteco

 

Materiał uszczelniacza może również uleć uszkodzeniu z powodu styczności ze środkiem mocno erozyjnym. Sytuacja taka ma miejsce, gdy zastosujemy materiał nieodpowiedni do danej aplikacji. Użycie niekompatybilnych materiałów prowadzi do ingerencji chemicznej przez dodatki olejowe, a w efekcie do hydrolizy i utleniania elementów uszczelniających. W rezultacie nastąpi pogorszenie profilu wargi uszczelniającej, zmiękczenie, puchnięcie lub kurczenie się uszczelniacza. Zmiana koloru uszczelniacza wskazuje na erozję chemiczną.

W celu uniknięcia przedwczesnego zużycia lub niepoprawnej pracy, trzeba zwrócić uwagę na pewne rzeczy. Należy sprawdzać zakres ciśnień płynów oraz ich stany, ale również wartości krytyczne dla całego systemu.
Innym kluczowym czynnikiem jest zakres osiąganych temperatur, mających bezpośredni wpływ na pracę silnika. Zarówno temperatura w stanie spoczynku, jak też w trakcie pracy i poprawny montaż osi mają bardzo duże znaczenie dla uszczelnienia.

Rodzaj płynu, jego lepkość i sposób rozprowadzania są ważnym czynnikiem wpływającym na wydajność i efektywność uszczelniania. Jego poprawne zastosowanie zapewni długotrwałe działanie uszczelniacza, jak też pozwoli na uniknięcie wczesnych napraw.

Rozmiar uszczelniacza determinuje rozmiar wału. Obejmuje średnicę wału i obudowy, długość rowka uszczelniającego i przerw, łączną długość wału, jakość powierzchni i długość cyklu. To, w jaki sposób pracuje wał, ma wpływ na to, jak długo i w jakich warunkach uszczelniacz będzie działał poprawnie. Wpływ na jego działanie ma poprawność montażu, czynniki środowiskowe i ekspozycja na ciężkie warunki.

Wraz z coraz szerszym stosowaniem dodatków olejowych zapewnienie odpowiedniego uszczelnienia nie tylko według aplikacji, ale też warunków pracy staje się jeszcze ważniejsze.

Corteco oferuje ponad 7000 uszczelek  oraz 6500 różnych uszczelniaczy wałów typu Simmerring i uszczelniaczy zaworowych w jakości OEM do szerokiego zastosowania w celu zapewnienia odpowiedniego uszczelnienia.

Odwiedź nas na www.corteco.com

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę