Transport okiem kobiety. Czy zawód kierowcy pojazdu ciężarowego jest dla każdego?

Czy zawód kierowcy pojazdu ciężarowego jest dla każdego? Girteka

Wokół zawodu kierowcy zawodowego wyrosło wiele mitów powielanych przez innych użytkowników dróg, jak i przez odbiorców usług transportu drogowego. Girteka należy do grona największych przewoźników i tym samym największych pracodawców tej branży w UE. Tylko samych kierowców zawodowych firma zatrudnia 19,5 tys. To grupa różnorodna kulturowo i płciowo. Dla Girteki liczą się przede wszystkim kompetencje. O tym, jak wygląda praca w tak różnorodnym środowisku i zespole, oraz dlaczego warto być kierowcą zawodowym, opowiadają pracownicy Girteki.

Wybrałam tę pracę z czystego serca, uwielbiam prowadzić samochód. Nie mogę długo siedzieć w czterech ścianach, a trasa 3 km dom-praca-dom też mnie nie interesuje. Potrzebuję zmiany krajobrazu za moim oknem. Jestem romantyczką i fascynują mnie zachody i wschody słońca, góry, morze i piękne krajobrazy. Uwielbiam rozmawiać z ludźmi z różnych narodowości, poznawać ich kultury, słuchać różnych języków. A kiedy mam dosyć towarzystwa, zawsze mogę jechać w ciszy lub z moją ulubioną muzyką. Długodystansowe trasy to sposób życia i mi to odpowiada – mówi o swojej pracy Aliaksandra Suhynskaya, kierowczyni z Girteki. 

W Girtece kierowcy jeżdżą najnowszymi pojazdami (ponad 9 tys. aut ciężarowych a średni ich wiek to 2 lata), a już wkrótce także ciągnikami elektrycznymi (firma zamówiła 600 pojazdów SCANIA o dmc powyżej 16 ton). Pojazdy Girteki wyposażone są w najnowocześniejsze technologie i rozwiązania, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort pracy kierujących. Pracę ułatwiają kierowcom też nowoczesne systemy telematyczne, m.in. połączone z tabletami, co ułatwia wymianę danych w czasie rzeczywistym. A także wykorzystywanie narzędzi sztucznej inteligencji, które w oparciu o przepisy Pakietu Mobilności i lokalne wymogi w zakresie kabotażu pozwalają m.in. odpowiednio planować czasu pracy, jak i samej trasy, z uwzględnieniem przerw, czasu jazdy, miejsc tankowania, postoju lub okresów odpoczynku. 

W żadnym wypadku nie uważam samochodu za „pudło", jak mówią niektórzy moi koledzy. Uwielbiam moje auto, wszystko w tym samochodzie jest przyjemne, uruchamianie silnika jednym przyciskiem, kartkowanie tabletów, a jazda tym autem jest bardzo wygodna i przytulna. Człowiek czuje się jak u siebie. Dla mnie jest to coś więcej niż tylko kawałek żelastwa. To także dom i przyjaciel, o którego trzeba dbać. Jeśli coś się dzieje, zawsze się martwię – opowiada Aliaksandra Suhynskaya.  

W ostatnich latach transport drogowy przechodzi znaczącą transformację, w której kobiety coraz częściej zajmują miejsce za kierownicą. W Girtece, chociaż jeszcze stanowią mniejszość, to nie brakuje kierowczyń zawodowych, co firma ceni sobie szczególnie. Przełamując stereotyp prowadzenia auta ciężarowego jako męskiego zajęcia, kobiety nie muszą udowadniać, że też potrafią jeździć, gdyż, kończąc kurs prawa jazdy C+E, zdobywają takie same kompetencje i tylko bariery mentalne powodują ograniczenia w ich zatrudnianiu na rynku transportowym. Girteka przełamuje te stereotypy, bo dla tej firmy liczą się umiejętności, pasja do zawodu i profesjonalizm. 

Uwielbiam wchodzić w interakcje z kolegami i ogólnie ludźmi, którzy również kochają swoją pracę. To frustrujące, kiedy ludzie siedzą w kabinach, zamiast rozejrzeć się wokół i podziwiać widoki. A potem mówią, że widzą tylko autostrady i parkingi. Kiedy mężczyźni nazywają ten zawód "ciężkim męskim zajęciem", to mam ochotę wysłać ich do pracy jako pomocnika w przedszkolu, albo na sprzątacza, kucharza, czy sprzedawcę w markecie – mówi Tatsiana Zavadskaya, jedna z zawodowych kierowczyń w Girtece, która z chęcią wyjaśnia, dlaczego warto rozważyć wybór tego rodzaju pracy. 

Mimo stereotypowego myślenia o kobietach jako kierowcach Tatsiana nie napotyka w swojej pracy żadnych trudności. Ma dobre trasy i niezawodny pojazd. Ma też świadomość wagi i odpowiedzialności tego zawodu. Tatsiana marzy o przewozach towarów ponadgabarytowych i jazdy 60-metrowym autem. Nigdy nie zamieniłaby fotela kierowcy na krzesło biurowe.

Moje krzesło to fotel kierowcy, a nie biurowy. A jaką karierę może mieć kierowca? Od jednego auta do drugiego. Jeśli kiedyś będziemy wozić towary ponadgabarytowe, to przyjdę i poproszę, żeby powierzono mi ten ładunek – dodaje Tatsiana.

Jeśli chodzi o zalety i wady bycia kierowczynią pojazdu ciężarowego, Tatsiana podkreśla, że głównym wyzwaniem jest przebywanie z dala od domu.

 Jednak doceniam też możliwość czytania, słuchania audiobooków i czas na autorefleksję podczas długodystansowych podróży. Uważam, że jazda autem ciężarowym jest czynnością łagodzącą stres i jest bardziej przyjemna niż moje poprzednie prace. Samochód jest dla mnie jak Valeriana – mówi Tatsiana Zavadskaya.

Branża zaczęła dostrzegać potencjał i możliwości kobiet w roli kierowców zawodowych, co prowadzi do zwiększenia ich możliwości na rynku pracy. Ponieważ coraz więcej kobiet wchodzi do branży, wnoszą one ze sobą unikalne spojrzenie, umiejętności i doświadczenia, tak jak Tatsiana. Girteka daje im dostęp do różnych ścieżek kariery, szkoleń i programów mentorskich dostosowanych do ich potrzeb. Ta zmiana w kierunku różnorodności, inkluzywności i równości nie tylko wyróżnia firmę na rynku usług transportu drogowego, ale też umożliwia lepszy rozwój kultury organizacji oraz wykorzystania w pełni talentów i umiejętności – komentuje Ellina Lolis, prezes zarządu Girteka Poland. 

Według danych Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), globalny odsetek kobiet pracujących w sektorze transportu wynosi 22%, z czego 14% to zawodowi kierowcy. 

Źródło: Girteka

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę