Technologia OLED – oświetlenie samochodowe nowej ery?

Technologia OLED – oświetlenie samochodowe nowej ery? Audi

Technologia oświetlenia samochodowego stale ewoluuje, zapewniając kierowcom lepszą widoczność otoczenia, a przy tym zmniejszając ryzyko oślepienia innych uczestników ruchu. Równie ważna, poza kwestiami bezpieczeństwa, jest także estetyka współczesnych modeli samochodów, które wiele zyskują m.in. właśnie dzięki designowi przednich reflektorów i tylnych lamp. Obecnie w tym obszarze dominuje technologia LED, choć duży potencjał rozwoju ma także technologia OLED.

  • Audi promuje OLED – poznaj przyczyny tej decyzji, przekonaj się, na czym polega innowacyjna konstrukcja świateł samochodowych.
  • Krótka historia technologii OLED – zalety tego rodzaju świateł, sposób działania. 
  • Oświetlenie OLED w roli wyświetlacza na tylnej części pojazdu: łatwa komunikacja z innymi użytkownikami dróg, podczas jazdy, np. w razie potrzeby zasygnalizowania informacji o wypadku. 

Powiązane firmy

M-TECH POLAND Sp. z o.o.
HELLA Polska Sp. z o.o.

– tak w skrócie wyglądała ewolucja oświetlenia samochodowego w ostatnich 3–4 dekadach. Producenci oświetlenia, którzy współpracują ściśle z koncernami samochodowymi, nie powiedzieli jednak ostatniego słowa. Wydaje się, że najbliższa przyszłość może należeć do świateł w technologii OLED, które mocno promuje i rozwija m.in. Audi.

Innowacyjna konstrukcja świateł samochodowych – jakie ma możliwości

Ta innowacyjna technologia może na stałe:

  • zmienić konstrukcję świateł samochodowych,
  • zwiększyć poziom bezpieczeństwa na drogach,
  • a nawet umożliwić inteligentną komunikację między samochodami.

Technologia OLED i jej krótka historia

Technologia oświetleniowa OLED (Organic light emitting diodes – OLED) bazuje na organicznej diodzie elektroluminescencyjnej, dzięki której precyzja i jednorodność tylnych lamp zespolonych znajduje się na całkowicie nowym poziomie.

Zalety diod OLED

Diody OLED są obszarowymi źródłami światła, a nie punktowymi jak LED-y. Ponieważ diody OLED generują światło bezpośrednio w obszarze, który ma być oświetlany, nie są potrzebne żadne światłowody ani reflektory do dystrybucji światła. Przekłada się to na lepszą ich wydajność i mniejszą wagę.

Światło diod OLED osiąga bardzo wysoki kontrast, a ponadto można je ściemniać i dzielić na małe segmenty – a ich jasność można dodatkowo regulować. Pozwala to tworzyć spersonalizowane projekty oświetleniowe o wysokiej precyzji i dużej różnorodności.

Prekusor technologii OLED

Za prekursora technologii OLED w branży motoryzacyjnej można uznać koncern Audi, który już w 2016 r. w modelu TT RS zaprezentował pierwszą generację nowego rodzaju oświetlenia. Po raz pierwszy zastosowano wówczas w tylnych światłach organiczne diody LED. Oświetlenie to oparte jest na półprzewodnikach powierzchniowych źródła światła, dzięki którym generowane światło wyróżnia się doskonałą jednorodnością i wysoką wartością kontrastu.

Zalety świateł OLED

Olbrzymią zaletą tych świateł była także duża dowolność w konfigurowaniu ich kształtu, w tym możliwość precyzyjnego dzielenia na włączane i wyłączane segmenty. Przy okazji wspomnianego modelu Audi zaprezentowało również dynamiczne scenariusze świetlne tylnych świateł OLED. Kolejny krok w ewolucji technologii OLED w wykonaniu Audi mogliśmy zaobserwować w 2020 r.

Audi Q5 i regulowane światła pojazdu

Cyfrowe światła OLED w modelu Q5 po raz pierwszy umożliwiały wybranie zindywidualizowanej sygnatury tylnych świateł. Funkcja ta bazowała na podstawowych właściwościach diod OLED:

  • wysokim kontraście,
  • segmentacji na przełączalne strefy,
  • wysokiej jednorodności światła
  • i możliwości bardzo ciasnego rozmieszczenia segmentów.

Już 2 lata później opcja ta stała się standardowym wyposażeniem Audi A8. Cyfrowa magistrala samochodu pozwoliła oprogramowaniu sterować każdym tylnym panelem świetlnym i każdym segmentem OLED indywidualnie.

Kierowcy mogli za pośrednictwem interfejsu MMI wybrać jedną z trzech sygnatur tylnych świateł (w Audi S8 – jedną z czterech). W ubiegłym roku, wraz z modelem Q6 e-tron, zadebiutowała druga generacja cyfrowej technologii OLED:

  • rozszerza ona jeszcze bardziej zakres funkcji,
  • zwiększa swobodę projektowania,
  • a przede wszystkim poprawia bezpieczeństwo na drodze.
Audi oświetlenie tylne źródło: Audi

Po raz pierwszy dzięki światłom OLED samochód może kontaktować się z otoczeniem (tzw. komunikacja car-to-X). Liczba segmentów na cyfrowym panelu OLED wzrosła w porównaniu z pierwszą generacją z 6 do 60. W tylnych światłach zastosowano 6 paneli OLED z 360 segmentami. Nowa architektura elektroniki umożliwia sterowanie większą liczbą segmentów za pomocą modułu oprogramowania.

OLED jako oświetlenie przyszłości – tył samochodu zamieniony w wyświetlacz komunikatów

Stały wzrost liczby segmentów na cyfrowy panel OLED umożliwi w przyszłości przekształcenie tylnej części samochodu w wyświetlacz, który jeszcze bardziej poprawi komunikację między samochodami i bezpieczeństwo na drodze. Światła te będą mogły np. ostrzegać innych użytkowników drogi o wypadkach czy awariach, wyświetlając w krytycznych sytuacjach drogowych specjalną sygnaturę tylnych świateł.

Technologia OLED – czym się charakteryzuje

Jedyna w swoim rodzaju jednorodność i bardzo wysoki kontrast to główne zalety technologii OLED. Ponadto powierzchniowe źródła światła nie wymagają dodatkowych odbłyśników, światłowodów ani optyki, dzięki czemu są bardzo wydajne.

Jak podkreśla Grzegorz Brysiak, Product Manager w Forvia Hella, OLED-y różnią się od tradycyjnych diod LED sposobem emisji światła i możliwościami projektowymi, co daje im kilka unikalnych zalet i nowych funkcji, które mogą być kluczowe w przyszłości.

Elementy, które je wyróżniają, to elastyczność i swoboda projektowania, co daje możliwość personalizacji. Jak dodamy do tego, że OLED-y mogą być przezroczyste, dodatkowo poszerza nam to możliwości efektownego projektowania designu lamp i pojazdów, do których są one przeznaczone. Poza tym charakteryzują się równomiernym rozproszeniem światła, niskim zużyciem energii i bardzo długą żywotnością – wymienia Brysiak.

Poznaj opinię EXPERTa z firmy Forvia Hella.  

Również według Bartłomieja Szternala, Product Managera w M-TECH, lampy typu OLED mogą odegrać ważną rolę w przyszłości oświetlenia motoryzacyjnego, choć obecnie są one wciąż w fazie rozwoju i nie są tak powszechne, jak LED-y czy światła laserowe.

Niemniej jednak OLED-y mają kilka unikalnych cech, które mogą przyczynić się do ich większej popularności w samochodach. Przede wszystkim są wyjątkowe pod względem elastyczności. Mogą być produkowane jako cienkie, giętkie i przezroczyste panele, co daje ogromne możliwości projektowe. W motoryzacji oznacza to możliwość tworzenia bardziej złożonych, nowoczesnych i stylowych kształtów reflektorów, tylnych lamp i świateł do jazdy dziennej (daytime running lights – DRL). Dodatkowo OLED-y mogą oferować bardziej zaawansowane opcje personalizacji oświetlenia, w tym dynamiczne, zmieniające się wzory i kolory – tłumaczy Szternal.

I dodaje, że drugą bardzo ważną zaletą jest to, że OLED-y emitują jednolite światło na całej powierzchni, co różni je od LED-ów, które mają bardziej punktowy charakter. Ta cecha jest szczególnie atrakcyjna w światłach tylnych i sygnalizacyjnych, w których równomierne oświetlenie może poprawić widoczność i estetykę.

Energooszczędność i dłuższa żywotność świateł OLED

Podobnie jak LED-y, OLED-y są energooszczędne, co jest kluczowe w nowoczesnych pojazdach, zwłaszcza w kontekście wzrastającej popularności samochodów elektrycznych. Warto nadmienić, że OLED-y, dzięki swojej strukturze, są odporne na wstrząsy i wibracje. Jest to korzystne w samochodach narażonych na intensywną eksploatację. Żywotność OLED-ów wydłuża się także, dzięki postępowi w technologii organicznej, który sprawia, że działają dłużej i są mało wymagające pod kątem konserwacji.

Poznaj opinię EXPERTa z firmy M-TECH. 

Źródło: Materiały redakcyjne

O Autorze

Wojciech Traczyk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę