Światła bardzo inteligentne
Automatyczne włączanie świateł mijania w tunelu, automatyczna zmiana świateł drogowych na światła mijania, doświetlanie statyczne i dynamiczne zakrętów – wszystko to oferują nowe systemy oświetlenia nowoczesnych pojazdów. Systemom tym zaczęliśmy przypisywać znamiona inteligencji. Jednak to tylko automatyka i możliwości wykorzystania zaawansowanych technicznie czujników.
Funkcje, o których można w dużym uproszczeniu powiedzieć, że mają cechy „inteligencji”, pojawiły się wraz z opracowaniem przez firmę Hella systemu LCD Matrix 84HD. System LCD Matrix 84HD to oświetlenie matrycowe o bardzo szerokich możliwościach kształtowania wiązki światła kierowanego na drogę. Każdy reflektor tego rozwiązania składa się z modułu emisji światła, zespołu polaryzatorów, układu przesłaniania światła z matrycą LCD i soczewkowego układu optycznego, wyświetlającego wiązkę światła na drodze. Nie ma tu żadnej pomyłki: w systemie LCD Matrix wiązka światła wyświetlana jest na jezdni w sposób podobny, jak robi to projektor, który przenosi obraz z komputera na ścianę.
Moduł emisji światła każdego reflektora zawiera 84 elementy LED. Każda dioda jest indywidualnie sterowana i ma 128 poziomów jasności świecenia. Jak objaśnia Tomasz Kasparow, category manager lighting products w HELLA Polska Sp. z o.o., obecne trendy w rozwoju technologii oświetlenia to łączenie różnych technologii w ramach modułu źródła światła z mocą obliczeniową jednostki ECU. W bardzo niedługim czasie reflektory pojazdów będą dosłownie projektorami światła z możliwością odwzorowania różnych kształtów, napisów, logo czy nawet oznaczania bezpiecznej ścieżki dla pojazdu.
Najbliższe 10 i 20 lat to implementacja tych nowych technologii i ogromna batalia z przepisami homologacyjnymi, które nie nadążają na rozwojem i są jednym z największych punktów blokujących wdrażanie nowych rozwiązań.
Tomasz Kasparow
category manager lighting products
w HELLA Polska Sp. z o.o.
Obecnie Hella pracuje nad wdrożeniem technologii SSL HD (Solid State Lighting High Definition), która pozwoli na wykorzystanie 30 000 pikseli do oświetlania drogi, co oferuje ogromną elastyczność w projekcji światła.
Ponadto kolejnym kierunkiem rozwojowym jest dalsza miniaturyzacja. Tutaj jest mowa o stworzeniu nowej koncepcji oświetlenia w postaci ultracienkich reflektorów LED z cylindrycznymi soczewkami. Ma to pozwolić na stworzenie reflektora, który będzie niczym mały prostokąt z możliwościami emisji światła, jakie znamy z technologii MATRIX.
Nie dziwi również, że obecnie najnowsze pojazdy to jeżdżące „mózgi komputerowe”, które przetwarzają miliony danych w czasie rzeczywistym – na niektórych można nawet uruchomić najnowsze gry komputerowe. Wiąże się to z ogromnym zapotrzebowaniem na przetwarzanie informacji, gdzie dla sterowania oświetlenia najistotniejszymi czujnikami pojazdu są czujnik prędkości obrotowej koła, przednia kamera pojazdu, czujnik deszczu/zmierzchu i system ADAS. Wszystkie odczyty są przekazywane do ECU pojazdu, który wysyła przetworzony komunikat, jak mają się zachować reflektory w danej sytuacji.
Przykładowo dla reflektorów typu Matrix podczas jazdy w nocy, gdy pada deszcz, czujnik zmierzchu/deszczu przekazuje informację, że jest zmrok i pada deszcz. Kamera wykrywa nadjeżdżający pojazd. Informacje trafiają do ECU pojazdu. Po weryfikacji danych w czasie rzeczywistym reflektory przygaszają dolny segment LED. Ma to na celu zmniejszenie odbicia światła w mokrej nawierzchni, aby nadjeżdżający pojazd miał lepszy komfort i pozostał w strefie zacienienia.