Tam, gdzie powstają części do smartfonów na kółkach – autoEXPERT zwiedza fabrykę BOSCHa
W związku z otwarciem nowego (w pełni automatycznego) magazynu, firma BOSCH zaprosiła nas do Mirkowa, pod Wrocławiem, na zwiedzanie obiektu, omówienie osiągnięć produkcyjnych oraz zaprezentowanie nowoczesnych technologii wspierających automotive.
Spotkanie rozpoczęła prezentacja przygotowana przez Piotra Pyzio, członka zarządu spółki Robert Bosch i dyrektora fabryki układów hamulcowych w Mirkowie. Hasłem przewodnim prelekcji był Rozwój technologii cyfrowej, który wyznacza kierunek zmian branży motoryzacyjnej.
Oprócz nagrań pokazujących zasadność prac nad układem hamulcowym różnego typu samochodów, dowiedzieliśmy się więcej o działającym w firmie BOSCH Centrum Kompetencji, którego zadaniem jest wsparcie procesów produkcyjnych. Jak również czuwanie nad wdrożeniem systemów wspierających działania pracowników oraz… cobotów.
Do produkcji części samochodowych są bowiem „zatrudnione” również przemysłowe roboty i coboty właśnie, które optymalizują działania ludzi. Jak zapewnia Piotr Pyzio: nie są jednak przyczynkiem do redukcji etatów w fabryce, ale cenną pomocą w wykonywaniu codziennych zadań.
Spacer po fabryce pokazał nam zasadność tej tezy: tworząc elementy układu hamulcowego, ludzie i maszyny współpracują ze sobą, a nad ciągłością produkcyjną czuwają odpowiednio przeszkolone osoby, jak również systemy monitorujące przebieg prac.
iBooster 2 gen. |
Bosch wytwarza iBooster 2. generacji, czyli niezależny od próżni elektromechaniczny system wspomagania układu hamulcowego w samochodach elektrycznych i hybrydowych. Komponent nie tylko skraca drogę hamowania, ale także pomaga zredukować prędkość uderzenia w przypadkach nieuniknionej kolizji, zmniejszając tym samym ryzyko odniesienia poważnych obrażeń. iBooster cieszy się szczególnym uznaniem wśród producentów samochodów – poprzez odzyskiwanie mocy wydłuża zasięg pojazdu z napędem elektrycznym nawet o kilkanaście procent. Zakłada się, że do 2027 r. aż 15 mln pojazdów na całym świecie zostanie wyposażonych w iBooster 2, wyprodukowany w Mirkowie. Źródło: BOSCH |
Edukacja to podstawa!
Dyrektor fabryki w Mirkowie podkreślał, że tylko inwestowanie w edukację poszczególnych zespołów przyczyni się do zrównoważonego rozwoju przemysłu w kraju i na świecie. Tak by nasze pojazdy stawały się coraz bardziej SMART, ale także, by ich użytkownicy mieli większą świadomość, w jakim kierunku zmierza branża motoryzacyjna. Jakie wyzwania stawia przed producentami pojazdów.
Piotr Pyzio wskazał 5 domen definiujących nowoczesne auto, jedną z najważniejszych jest unikatowe podejście do konstrukcji, rozumiane jako osiągnięcie efektu synergii w zakresie organizacji & technologii. Tylko za sprawą takiego modelu można mówić o smartfonie na kółkach, czyli o samochodzie przyszłości:
- zaawansowym cyfrowo,
- a przy tym bezpiecznym
- i komfortowym w użytkowaniu.
Pojazdy zdefiniowane przez wspólną warstwę oprogramowania
Co istotne dla zarządu BOSCHa, to sekcja Motion, czyli praca nad układem hamulcowym oraz kierowniczym samochodów różnych producentów. Nieustannie nawiązywane porozumienie z klientem, dokładne stosowanie się do jego wytycznych są przyczynkiem sukcesu biznesowego tej marki – zapewniał Pyzio.
Tak powstał system kontroli napędu Vehicle Dynamic 2.0, innowacyjna koncepcja sterowania dynamiką pojazdu dla najnowszej generacji elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy (ESP) i zintegrowanego hamulca elektrycznego.
Jako zwiedzający obiekt (nazywany zakładem wiodącym w Polsce) mogliśmy przypatrzeć się pracom nad układem mechatronicznym. Pokazano nam np. iBooster pierwszej i drugiej generacji, omówiono różnice między tymi modelami.
Jak zaznaczał oprowadzający nas po fabryce kierownik produkcji, mechatroniczny zespół mocy na pierwszy rzut oka może się wydawać prosty w tworzeniu. W rzeczywistości jednak jego wytwarzanie poprzedzone jest szeregiem testów offline, a same elementy, nim trafią do klientów, przechodzą staranne procesy weryfikacji.
Nad poszczególnymi procesami testowania, a następnie tworzenia części i komponowania z nich układów, „trzymają pieczę” także specjalne programy, które mogą w porę ostrzec, że pojawił się jakiś błąd w pracy maszyn fabrycznych. Jednym z takich systemów jest S/4HANA.
W ten sposób do sprzedaży nie trafiają wadliwe podzespoły, a zakład w Mirkowie nie cierpi z powodu długotrwałych przestojów czy usterek urządzeń.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Rynek
Bosch inwestuje w Polsce 80 mln zł w produkcję systemów hamulcowych iBooster 2
Firma Bosch rozpoczyna w Polsce produkcję iBoostera 2. Jest to druga generacja innowacyjnego komponentu układów hamulcowych, który stosowany jest głównie w pojazdach hybrydowych i elektrycznych. Wysokość inwestycji związanej z uruchomieniem nowej linii produkcyjnej w fabryce w Mirkowie pod Wrocławiem to 80 mln zł.
Ekosystem bliźniaków
Jak mogliśmy się przekonać w trakcie zwiedzania fabryki w Mirkowie, ogromne znaczenie dla efektywnej produkcji części samochodowych ma faza testów, koordynowana przez zespół specjalistów. Niewielki zbiornik płynu hamulcowego poddawany jest przeciążeniom na specjalnym urządzeniu, które ma odtworzyć środowisko eksploatacji pojazdu.
Przebieg testów rejestrują programy, mikrokamery w zbliżeniu pokazują, jak zachowuje się płyn hamulcowy i czy testowany detal spełnia wymogi narzucone przez klienta. Cyfrowy bliźniak danego komponentu to jego wirtualny odpowiednik, przechodzący serię testów i pomiarów – wyniki z Polski udostępniane są fabrykom BOSCHa na całym świecie.
Cyfrowy strumień danych stale narasta, ważne jest więc, by zapis „z chmur”, za sprawą dobranych algorytmów, trafił do eksperckiej analizy i w postaci wykresów czy tabel mógł być wykorzystany dalej, poza Mirkowem... W ten sposób zakład spod Wrocławia wpisuje się w sieć komunikacyjną BOSCHa, a nowe rozwiązania technologiczne szybciej są wdrażane w kolejnych siedzibach firmy. I to także jest dowód na optymalizację działań z zakresu automotiv.
Przyszłość motoryzacji jest ekscytująca
Dr Gerta Marliani, prezes zarządu Vehicle Motion, Robert Bosch GmbH zauważa: – Fabryka we Wrocławiu odgrywa kluczową rolę w sektorze biznesowym Mobility Grupy Bosch. Jako wiodąca lokalizacja ma bezpośredni wpływ na rynek układów hamulcowych dzięki globalnej odpowiedzialności w ramach funkcji centralnych zlokalizowanych w Mirkowie. Od lat obserwujemy dynamiczny rozwój obiektu Bosch we Wrocławiu, który stał się kompleksowym centrum kompetencji i fabryką opartą na rozwiązaniach Przemysłu 4.0. Cieszy mnie, że możemy dalej wzmacniać produkcję innowacyjnych układów hamulcowych w Polsce i wspólnie brać udział w transformacji branży motoryzacyjnej. Chcemy pozostać wiodącym dostawcą technologii i preferowanym partnerem dla naszych klientów w branży mobilności. Przygotowujemy do tego bardzo stabilny grunt.
Bosch dostosowuje swoją działalność w obszarze mobilności do zmieniających się wymagań rynku. Celem jest jeszcze lepsze i szybsze zaspokajanie obecnych i nowych potrzeb klientów dzięki niestandardowym rozwiązaniom z jednego źródła.
– Zmierzamy w kierunku urzeczywistnienia wizji pojazdu, który jest “smartfonem na kółkach”. Wszystko to za sprawą oprogramowania odgrywającego coraz większą rolę w mobilności. To właśnie system obsługi i dostępne funkcje – obok samej mechaniki i prowadzenia pojazdu – wpływają na jakość doświadczeń w samochodzie. Dlatego dziś mówimy już o pojeździe opartym na oprogramowaniu, czyli SWdV (eng. Software defined vehicle) – twierdzi Piotr Pyzio.
Rosnące znaczenie będzie mieć tym samym stopień integracji urządzeń i usług cyfrowych z samochodem. Funkcje łączności, automatyzacji i personalizacji będą w przyszłości coraz częściej wdrażane właśnie za pomocą oprogramowania. Tak samo stanie się w przypadku aktualizacji sprzętowych. Ta ewolucja nie tylko wpływa na rozwój i działanie, ale także umożliwia nowe modele biznesowe i rodzaje współpracy.
Źródła: 1. Materiały redakcyjne. 2. Materiały prasowe od firmy BOSCH.