Strzał ze sprzęgła
![](https://cms.autoexpert.pl/media/cache/resolve/opening_big%2Fmedia%2Fartykuly%2F17446-n_22.jpg)
Tuning silnika oraz przygotowanie samochodu do sportu niesie za sobą konieczność dostosowania również układu przeniesienia napędu do zwiększonej mocy oraz agresywnego stylu jazdy.
Zwiększenie mocy silnika wiąże się zawsze z większym obciążeniem podzespołów układu przeniesienia napędu. Moc jest przekazywana przez sprzęgło na skrzynię biegów, przekładnię główną i przeguby na koła. Pierwszym elementem na drodze mocy z silnika na podłoże jest sprzęgło, które musi sprostać sportowemu stylowi jazdy i większym niż zwykle obciążeniom.
Dobrze dobrane sprzęgło
Tarcza sprzęgła ma określoną powierzchnię styku z kołem zamachowym oraz dociskiem sprzęgła. Od powierzchni tego styku, siły jego docisku do koła zamachowego oraz współczynnika tarcia między tarczą a kołem zamachowym i dociskiem zależy to, ile mocy jest w stanie przenieść. Pominąć tutaj należy oczywiście wytrzymałość mechaniczną samych okładzin czy ich łączenia z tarczą nośną.
Sprzęgło musi być dobrane do samochodu w taki sposób, aby wartość przenoszonego przez nie maksymalnego momentu obrotowego była większa od maksymalnego momentu obrotowego dostarczanego przez silnik. Jeśli sprzęgło nie będzie w stanie przenieść momentu obrotowego generowanego przez silnik, może dochodzić do poślizgu tarczy, co skutkuje podniesieniem jej temperatury, a nawet spaleniem, czyli całkowitym uszkodzeniem.
Ważne parametry
W celu doboru wielkości okładzin ciernych do danego momentu obrotowego silnika konieczne jest sprecyzowanie kilku parametrów:
1) współczynnika tarcia okładzin (określenie materiału okładzin ciernych),
2) siły docisku (określenie siły sprężyny w docisku sprzęgła),
3) wartości przenoszonego momentu obrotowego,
4) współczynnika bezpieczeństwa.
Współczynnik tarcia jest równy ilorazowi siły tarcia i siły docisku okładzin:
μ = T/FA
gdzie:
μ - współczynnik tarcia
T - siła tarcia
FA - siła docisku
Na wartość współczynnika tarcia ma wpływ przede wszystkim materiał, z jakiego wykonana jest okładzina cierna oraz materiał, z jakim ona współpracuje. Okładziny organiczne mają współczynnik tarcia wynoszący około 0,28, a nieorganiczne - 0,38. Ogólnie przyjmuje się, że im wyższy współczynnik tarcia, tym mniejsza siła docisku potrzebna jest do pracy sprzęgła, ale tym gwałtowniej będzie ono załączało.
Więcej na temat sportowego sprzęgła można znaleźć w marcowym wydaniu magazynu autoEXPERT.