Start-stop a akumulator

Start-stop a akumulator Clarios
23.2.2021

Kontrola stanu akumulatora w samochodzie wyposażonym w system start-stop wymaga wykonania dodatkowych czynności i trwa dłużej niż w przypadku akumulatorów konwencjonalnych. Opisujemy, jak wygląda ta procedura.

Według badań przeprowadzonych przez niemieckie stowarzyszenie ADAC w 2019 roku ponad 42% awarii na drodze spowodowane było usterką akumulatora. Wśród głównych przyczyn należy wymienić coraz większy stopień elektryfikacji samochodów. Dziś coraz więcej wymagamy od akumulatorów, jako że w nowych samochodach zasilania wymaga nawet do 150 odbiorników energii oraz system start-stop. Z tego powodu zaleca się regularną kontrolę stanu akumulatora przy okazji serwisowania samochodu.

Podstawowe zasady

Do kontroli stanu konwencjonalnego akumulatora z elektrolitem w formie płynnej wykorzystuje się urządzenia do pomiaru poziomu jego naładowania. W idealnej sytuacji napięcie obwodu otwartego (OCV) powinno być wyższe niż 12,6 V. Napięcie mierzymy na przykład za pomocą multimetru. Jeśli jego wartość spadnie poniżej 12,4 V, należy niezwłocznie doładować akumulator. Utrzymujący się niski poziom naładowania powoduje uszkodzenie akumulatora przez zasiarczenie.

stan naładowania aumulatora Clarios/VARTA

Głównym obciążeniem akumulatora jest proces uruchamiania silnika, dlatego bardzo ważnym parametrem jest także prąd rozruchu. Ze względu na „zużywanie” i starzenie się, a co za tym idzie – zmniejszającą się pojemność akumulatora, z czasem zdolność do dostarczania prądu o dużej mocy spada. Ponadto im niższy jest poziom naładowania, tym mniejsze możliwości akumulatora.

W przypadku akumulatorów dedykowanych współpracy z systemem start-stop  kontroli podlega nie tylko stan naładowania (SOC), ale również stan techniczny (SOH) akumulatora.

Parametr SOC można ustalić przez pomiar napięcia, natomiast do sprawdzenia parametru SOH wymagane jest przeprowadzenie bardziej złożonej procedury testowej. W ramach ustalania stanu technicznego akumulatora sprawdza się prąd rozruchu (CCA), pozostałą pojemność (Ah) oraz zdolność przyjmowania ładunku (CA).

tester akumulatorów różnice Clarios/VARTA

Aby uzyskać wiarygodne wyniki testów, szczególnie kontrolując akumulatory EFB i AGM jeśli chodzi o parametr SOH, niezwykle ważne jest korzystanie z nowoczesnych urządzeń dostosowanych do nowych technologii akumulatorów.

Etapy kontroli

W pierwszej kolejności należy zapoznać się z instrukcją obsługi producenta urządzenia. Należy podłączyć tester akumulatorów do biegunów baterii, aby ustalić stan naładowania i opór wewnętrzny.

Następnie należy podłączyć urządzenie pomiarowe do akumulatora znajdującego się w bagażniku lub kabinie. Urządzenie najlepiej podłączyć do biegunów akumulatora, a nie do terminali do podłączania urządzenia rozruchowego w przedziale silnikowym!

Kolejnym krokiem jest wybór ustawień urządzenia pomiarowego zgodnie z rodzajem akumulatora (akumulator rozruchowy, akumulator żelowy, akumulator EFB lub AGM). Urządzenie wykorzystuje inny algorytm dla każdego rodzaju akumulatora, dlatego wybór niewłaściwych parametrów będzie skutkował otrzymaniem nierzetelnych wyników. Ponadto w przypadku niektórych urządzeń ważne jest określenie, czy test przeprowadzany jest na akumulatorze znajdującym się w pojeździe, czy wyjętym z pojazdu.

Następnie do urządzenia należy wprowadzić wartość prądu rozruchowego dla akumulatora oraz normę pomiaru. Do popularnych norm należą: DIN, EN, IEC, JIS i SAE. Informacje na temat norm można znaleźć na etykiecie akumulatora.

Urządzenie samodzielnie przeprowadzi test i wyświetli jego wynik. 

Na podstawie informacji firmy Clarios/VARTA

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę