Stan zdrowia akumulatora w samochodach elektrycznych – jak go wiarygodnie ocenić?
Freepik_frimufilmsStan zdrowia akumulatora (SoH – State of Health) w samochodach elektrycznych to najważniejsza, a jednocześnie najbardziej niepewna informacja przy zakupie auta z rynku wtórnego. To właśnie kondycja baterii w największym stopniu decyduje o wartości pojazdu oraz jego użyteczności. Problem w tym, że SoH nie jest wartością oczywistą – różne metody obliczeń mogą dawać odmienne wyniki. Firma AVILOO, specjalizująca się w niezależnej diagnostyce akumulatorów trakcyjnych, przybliża zagadnienie i proponuje standaryzowane rozwiązania.
SoH – wartość względna, a nie absolutna
SoH opisuje kondycję baterii w odniesieniu do jej stanu początkowego, ale nie da się go zmierzyć bezpośrednio. Jak tłumaczy Patrick Schabus, dyrektor ds. produktu w AVILOO, źródłem problemów jest brak jednolitego odniesienia. Do oceny wykorzystuje się dwa podejścia:
- pojemnościowe SoH – obliczane na podstawie dostępnej pojemności w amperogodzinach. W teorii niezależne od temperatury czy stylu jazdy, w praktyce mocno przez nie zniekształcane. Nie uwzględnia też rosnącej z czasem rezystancji wewnętrznej, co może zawyżać realny zasięg;
- energetyczne SoH – mierzone w kilowatogodzinach, bezpośrednio powiązane z rzeczywistym zasięgiem auta. Jego obliczenie jest jednak trudniejsze, ponieważ zależy od temperatury i obciążenia. AVILOO standaryzuje pomiar, korzystając z cyklu WLTP przy 23oC.
Pakiet czy pojedyncze ogniwo?
Różnice wynikają także ze sposobu analizy. Najprostsza metoda opiera się na danych z całego pakietu, ale nie daje obrazu kondycji poszczególnych ogniw. Dokładniejsze podejście polega na pomiarze na poziomiu każdej komórki. Można tu stosować dwa warianty:
- średnia wartość SoH dla ogniw – powszechnie używana, ale zbyt ogólnikowa;
- najgorsze ogniwo – metoda bardziej wymagająca, lecz wierniejsza, ponieważ to najsłabsze ogniwo ogranicza cały akumulator.

AVILOO i SoCE – standard weryfikacji
AVILOO opracowało własne podejście: Stan Certyfikowanej Energii – SoCE (State of Certified Energy). To energetyczne SoH mierzone na poziomie ogniwa, zgodnie z normą GTR22. W obliczeniach uwzględnia się najsłabsze ogniwo, a cały proces odbywa się w standaryzowanych warunkach. Dzięki temu wynik odzwierciedla realny zasięg auta w stosunku do wartości początkowych – w sposób przejrzysty i niezależny.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Test PREMIUM – najbardziej szczegółowa diagnostyka
Najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem AVILOO jest test PREMIUM, pozwalający na dogłębną analizę akumulatora podczas jazdy testowej. System zbiera w czasie rzeczywistym dane o napięciach, prądzie, temperaturze czy rezystancji wewnętrznej, a następnie przetwarza je w chmurze AVILOO. Na tej podstawie powstaje certyfikat, który jasno pokazuje faktyczny zasięg auta. Tak szczegółowy raport daje przewagę zarówno sprzedawcom i flotom, jak i kupującym.
Test FLASH – szybka ocena stanu baterii
W przypadkach, gdy liczy się czas – np. przy handlu samochodami – stosowany jest test FLASH. Trwa zaledwie trzy minuty i nie wymaga pełnego rozładowania akumulatora. Opiera się na algorytmach sztucznej inteligencji wytrenowanych na bazie dziesiątek tysięcy testów PREMIUM. Do obliczeń wykorzystywane są dane takie jak wiek pojazdu, przebieg czy sposób ładowania.
Większa przejrzystość na rynku wtórnym
Ocena stanu baterii wysokonapięciowej to proces złożony i wymagający. Samo podanie wartości SoH nie wystarczy, by rzetelnie ocenić kondycję pojazdu. Dlatego tak ważne są certyfikowane, niezależne testy. Rozwiązania AVILOO zwiększają przejrzystość rynku i pozwalają podejmować świadome decyzje – zarówno klientom indywidualnym, jak i podmiotom działającym w branży.
Źródło: AVILOO










