Stabilny poziom rejestracji samochodów osobowych w pierwszym kwartale 2025 roku

Dane z pierwszego kwartału 2025 wskazują na utrzymujące się zainteresowanie nowymi pojazdami – szczególnie wśród klientów indywidualnych oraz w segmencie aut z napędami alternatywnymi. Z najnowszego raportu KPMG w Polsce oraz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w okresie od stycznia do marca zarejestrowano w Polsce 142 tys. nowych samochodów osobowych. To o 2,5% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wyraźnie rośnie udział klientów indywidualnych – w pierwszym kwartale nabyli oni o 11% więcej pojazdów niż w analogicznym okresie 2024 roku. Dynamicznie rozwija się również segment samochodów z napędami alternatywnymi. W pierwszych trzech miesiącach roku zarejestrowano około 84 tys. takich aut – to wzrost o blisko 15% r/r.
W okresie od stycznia do marca 2025 roku zarejestrowano 142 tys. samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 2,5% w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku. Klienci instytucjonalni zarejestrowali w tym czasie 92,4 tys. pojazdów, czyli o 1,6% mniej r/r. Z kolei klienci indywidualni nabyli około 50 tys. nowych pojazdów osobowych, co przekłada się na wzrost o 11% r/r.
Rynek odnotował także wzrost rejestracji w segmencie premium. W pierwszym kwartale 2025 roku zarejestrowano prawie 38 tys. sztuk, co oznacza wzrost o 5,6% r/r. Segment marek popularnych utrzymał stabilny poziom, z wynikiem ponad 104 tys. rejestracji – o 1,4% więcej niż w tym samym okresie 2024 roku.
Pierwszy kwartał 2025 roku możemy zaliczyć do bardzo udanych, bo choć liczba rejestracji samochodów osobowych – w porównaniu do 2024 roku – zwiększyła się o niecałe 3%, to mając na uwadze fakt, że w poprzednim roku był to wzrost na poziomie 16%, wynik ten uznać należy za bardzo dobry. Po wielu latach, kiedy to firmy odpowiadały za zakup 75% lub nawet więcej samochodów, zdecydowanie wzrosła liczba pojazdów kupowanych przez klientów indywidualnych. To dobry trend, bo powoduje pewnego rodzaju zrównoważenie rynku, ale oznacza też, że nabywcy indywidualni oceniają swoją sytuację finansową jako stabilną. Maleje liczba pojazdów, które na swoim pokładzie mają jedynie silnik spalinowy, a coraz bardziej popularne stają się napędy hybrydowe, elektryczne czy wodorowe. W parku samochodowym mamy już prawie milion samochodów hybrydowych, a już niebawem przekroczymy liczbę 100 tys. sztuk zarejestrowanych samochodów zeroemisyjnych – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Wzrost rejestracji pojazdów z napędami alternatywnymi
W pierwszym kwartale 2025 roku w Polsce zarejestrowano ponad 83,5 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, co oznacza wzrost o 14,7% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Dane te potwierdzają systematyczne umacnianie się tego segmentu na krajowym rynku. Podobnie jak na głównych rynkach europejskich obserwujemy wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi. W przypadku Polski spowodowane jest to między innymi uruchomieniem nowego programu wsparcia dotyczącego zakupu i leasingu elektrycznych samochodów osobowych „NaszEauto”, który pozwala na uzyskanie nawet do 40 tys. złotych dotacji. Wzrost byłby większy gdyby udało się rozszerzyć krąg podmiotów uprawnionych oraz gdyby podobnie jak w innych krajach UE wprowadzono w Polsce preferencje podatkowe dotyczące zakupu i eksploatacji elektryków. Na wzrost popularności elektrycznych samochodów osobowych wpływa także rozbudowa liczby punktów ładowania gdzie obserwujemy ponad 50% wzrost – adresuje ona wciąż aktualną obawę potencjalnych klientów o niewystarczający zasięg. Spodziewamy się, że podobny efekt spowoduje uruchomiony 31 marca 2025 roku nabór wniosków o dotacje na budowę stacji ładowania dla samochodów ciężarowych, który pozwala na uzyskanie do 100% dotacji na realizację inwestycji. Dodatkowo bezpośredni wpływ na liczbę rejestracji elektrycznych samochodów ciężarowych będzie mieć planowane uruchomienie w 2025 roku programu dofinansowań do zakupu i leasingu elektrycznych samochodów ciężarowych. Z uwagi na istotny udział polskich firm transportowych w rynku UE, poziom zatrudnienia i wpływ na PKB uruchomienie odpowiednich programów wsparcia jest konieczne dla przeprowadzenia transformacji tej branży zgodnie z celami UE – mówi Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Wzrost liczby rejestracji przyczep i naczep, spadek w segmencie pojazdów ciężarowych
W pierwszym kwartale 2025 roku zarejestrowano w Polsce 5,2 tys. nowych przyczep i naczep, co przekłada się na wzrost o 6,7% r/r. Liczba rejestracji motorowerów również wzrosła i wyniosła 2,4 tys. sztuk – to o 10,9% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku. Odmienna tendencja wystąpiła w segmencie pojazdów ciężarowych, gdzie odnotowano spadek rejestracji o 12,5% r/r.
Źródło: KPMG