Volvo Trucks rozwija napęd gazowy – ekologiczne ciężarówki z zasięgiem do 1000 km

Ekologiczne ciężarówki Volvo z napędem gazowym Volvo Trucks

Wzrost popytu na samochody ciężarowe Volvo napędzane gazem osiągnął w 2024 roku poziom 25%, co potwierdza rosnące zainteresowanie firm transportowych zrównoważonymi rozwiązaniami umożliwiającymi redukcję emisji CO2 nawet o 100%.

Globalne zainteresowanie samochodami ciężarowymi Volvo napędzanymi gazem dynamicznie rośnie – firma sprzedała już ponad 8000 takich pojazdów na całym świecie. Największą popularnością cieszą się one w Szwecji, Norwegii, Holandii, Hiszpanii oraz Wielkiej Brytanii. Silniki gazowe dostępne są w modelach Volvo FM, FH i FH Aero, a ich zaletą jest możliwość płynnego przełączania się między biogazem (produkowanym z odpadów organicznych) a standardowym paliwem LNG.

Gazowe ciężarówki Volvo oferują imponujący zasięg do 1000 kilometrów, co czyni je doskonałym rozwiązaniem zarówno dla transportu długodystansowego, jak i regionalnego oraz zastosowań w budownictwie. Stanowią realną alternatywę dla innych niskoemisyjnych pojazdów – szczególnie w czasach, gdy branża transportowa aktywnie poszukuje bardziej zrównoważonych rozwiązań.

Wielu naszych klientów decyduje się na wymianę swoich ciężarówek z silnikiem Diesla na modele napędzane gazem jako prosty sposób na natychmiastowe ograniczenie emisji CO2 – podkreśla Jan Hjelmgren, dyrektor ds. zarządzania produktem w Volvo Trucks.

Dodaje również, że pojazdy te pozwalają firmom transportowym łączyć niższe koszty eksploatacji z redukcją śladu węglowego – bez kompromisów w zakresie wydajności.

olvo_trucks__na_biopaliwo Volvo Trucks

Rozwojowi tej technologii sprzyja rozbudowana sieć stacji paliw w wielu krajach oraz rosnąca dostępność biogazu, którego światowa produkcja wzrosła w 2024 roku o 21%. Korzystanie z biogazu pozwala ograniczyć emisję CO2 nawet o 100%. Na rynkach oferujących zachęty podatkowe i dotacje, biogaz staje się opłacalną alternatywą dla oleju napędowego. Nawet w przypadku standardowego LNG, emisja CO2 jest niższa o około 20% w porównaniu z silnikami Diesla.

Technologia silników gazowych Volvo opiera się na sprawdzonym układzie napędowym D13, co gwarantuje osiągi porównywalne z tradycyjnymi jednostkami wysokoprężnymi przy jednoczesnym ograniczeniu emisji. Kierowcy doceniają cichą pracę silnika, dużą moc, dobre właściwości jezdne oraz komfort prowadzenia gazowych ciężarówek.

Przechodząc z oleju napędowego na LNG (skroplony gaz ziemny), możliwa jest redukcja emisji CO2 do 20%, natomiast zastosowanie biogazu lub bio-LNG pozwala zmniejszyć ją nawet o 100%. Bio-LNG wytwarzany jest z odpadów domowych, rolniczych i ścieków, a jego właściwości w zakresie wydajności, magazynowania i tankowania są tożsame z tradycyjnym LNG.

Volvo oferuje modele FM, FH i FH Aero z napędem gazowym w różnych konfiguracjach. Są one wyposażone w silnik G13 LNG oparty na jednostce wysokoprężnej D13 Euro 6, dostępnej w trzech wariantach mocy: 420 KM, 460 KM i 500 KM. Technologia ta stanowi kluczowy element strategii Volvo Trucks, której celem jest osiągnięcie zerowej emisji netto do 2040 roku – obok silników spalinowych zasilanych paliwami odnawialnymi, obejmuje ona także napędy elektryczne z akumulatorami oraz ogniwami paliwowymi.

Źródło: Volvo Trucks

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę