Sierpniowa konferencja firmy CLARIOS: poznaj 3 główne kierunki rozwoju
8 sierpnia 2024 r. redakcja autoEXPERTa wzięła udział w spotkaniu na platformie Teams – wydarzenie zorganizowała firma Clarios. Celem konferencji zdalnej było przedstawienie kierunków rozwoju przedsiębiorstwa. W nowym sezonie 2024-2025 Clarios stawia na 3 główne trendy: elektryfikację, digitalizację i gospodarkę obiegu zamkniętego. Wszystkie te czynniki mają prowadzić do wdrożenia zrównoważonej strategii produkcyjnej, korzystającej z najnowszej technologii.
Przedstawiciele firmy Clarios opowiedzieli o nowych inwestycjach, które wynoszą ok. 200 mln euro i zostaną przeznaczone na zakłady produkcyjne w Europie. Celem przedsięwzięcia jest zwiększenie produkcji zaawansowanych akumulatorów samochodowych z matą szklaną (AGM), które firma zaczęła wytwarzać w 2022 r.
Do 2026 r. roczna produkcja tych akumulatorów ma wzrosnąć o około 50%. W regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) Clarios posiada 13 zakładów produkcyjnych oraz 2 centra recyclingu. Inwestycje te stanowią część globalnej strategii Clarios, która dąży do rozpoczęcia produkcji akumulatorów AGM w najbliższej przyszłości.
Dzięki takim działaniom firma wzmocni swoją pozycję lidera w regionie EMEA i skróci czas dostaw do klientów. W procesie tym swoją rolę odegra marka VARTA Automotive, skierowana na rynek wtórny. Powstać ma ok. 150 nowych miejsc pracy w nowoczesnych fabrykach w:
- Niemczech,
- Hiszpanii,
- Czechach
- i Francji.
Zrównoważona mobilność
Ponieważ przemysł motoryzacyjny przechodzi dynamiczne zmiany pod wpływem elektryfikacji, digitalizacji i gospodarki w obiegu zamkniętym. W miarę jak platformy stają się bardziej skomplikowane i wymagają więcej energii, rośnie zapotrzebowanie na zaawansowane instalacje niskiego napięcia. Te instalacje zasilają układy kluczowe dla wydajności i bezpieczeństwa pojazdów. Przewiduje się, że do 2030 r. globalny popyt na te zaawansowane instalacje będzie rósł o 7% rocznie.
Akumulatory AGM są ważnym elementem zrównoważonej mobilności. Zapewniają optymalne działanie pojazdów elektrycznych i ciągłość zasilania kluczowych funkcji bezpieczeństwa i komfortu zarówno w samochodach elektrycznych, jak i nowoczesnych samochodach użytkowych. W pojazdach z silnikiem spalinowym zależy od nich działanie funkcji zmniejszających zużycie paliwa – system start-stop.
Jak podaje firma Clairos: 7 na 10 nowych samochodów z systemem start-stop korzysta z akumulatorów AGM, które zapewniają rozruch silnika każdorazowo po jego zatrzymaniu. Ponadto akumulatory xEV do samochodów elektrycznych, wprowadzone w zeszłym roku na rynek pod marką VARTA Automotive, znajdują się już w 90% zelektryfikowanych samochodów jeżdżących po europejskich drogach, a także nadają się do przyszłych modeli.
Ekspansja głównie w Europie Środkowej
Największym beneficjentem zwiększania mocy produkcyjnych akumulatorów AGM będzie zakład w niemieckim Hanowerze, który jest również siedzibą europejskiej centrali Clarios. Firma planuje skupić większość inwestycji na finansowanie nowych zasobów, usprawnianie procesów i przestawienie całego zakładu, łącznie z produkcją obudów, na zaawansowane technologie akumulatorowe.
Znaczna część produkcji konwencjonalnych akumulatorów i zaawansowanych akumulatorów EFB dla producentów OE zostanie przeniesiona z Hanoweru do Českiej Lípy w Czechach. Česká Lípa będzie również miejscem produkcji większości plastikowych obudów do akumulatorów AGM oraz małych części, takich jak korki i uchwyty. Clarios planuje zwiększyć moce produkcyjne tej fabryki poprzez rozbudowę zakładu i inwestycję w nowe maszyny produkcyjne o wartości kilkudziesięciu milionów euro.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
W niemieckim Zwickau Clarios posiada już największą na świecie fabrykę akumulatorów AGM. Zdolności produkcyjne tego zakładu zostaną jeszcze zwiększone. Od rozpoczęcia produkcji AGM w 2002 r. z Zwickau dostarczono ponad 80 mln akumulatorów.
Zakład recyklingu w Krautscheid w Niemczech wspomaga ekspansję AGM poprzez zwiększone dostawy stopów ołowiu z surowców wtórnych na kratki montowane w akumulatorach AGM. Zakład w Krautscheid ma istotny wkład w zwiększenie mocy produkcyjnych sieci produkcyjnej w Europie Środkowej, zapewniając dostawy dla producentów samochodów i dostawców części zamiennych w regionie.
Kolejne centrum produkcyjne znajduje się na Półwyspie Iberyjskim. W przyszłości konwencjonalne akumulatory i akumulatory EFB dla producentów OE, które wcześniej wytwarzano w Hanowerze, będą produkowane w zakładzie w Burgos oraz w fabryce obudów akumulatorów w Ibi w Hiszpanii. Moce produkcyjne tych zakładów zostaną odpowiednio zwiększone, a maszyny z Hanoweru zostaną tam przewiezione. W 2 hiszpańskie zakłady zainwestowane zostanie kilka milionów euro.
Ponadto, dzięki wyposażeniu w dodatkową linię produkcyjną, zakład w Guardamar w Hiszpanii będzie produkował 50% więcej kratek PowerFrame® do akumulatorów EFB. Na Półwyspie Iberyjskim lokalnie odzyskiwany będzie również ołów z zużytych akumulatorów. Od 2022 r. zakład recyklingu w Medina del Campo stanowi istotne ogniwo wewnętrznego łańcucha dostaw.
Prezentacje przygotowane przez przedstawicieli firmy Clarios zakończył panel Q&A dla wszystkich uczestników spotkania. Zdalna formuła pozwoliła zalogować się słuchaczom z różnych państw, a na pytania odpowiadała m.in. Claudia Bölter, Director Communications w Clarios EMEA.
Źródło: Informacja prasowa i materiały redakcyjne