Jak wygląda INNOWACYJNOŚĆ w branży motoryzacyjnej – najważniejsze trendy 2024 r.

Jak wygląda INNOWACYJNOŚĆ w branży motoryzacyjnej – najważni Pixabay – tekhnika & Pexels

Pół roku za nami. Obserwując uważnie, co dzieje się na rynku samochodowym i na arenie warsztatowej, w oparciu o wypowiedzi naszych Czytelników i głosy Ekspertów z wybranych firm, zamieszczamy podsumowanie minionych sześciu miesięcy.

  • Różne oblicza innowacyjności: od usprawnień na linii produkcyjnej po nowe modele biznesowe. 
  • Elektryfikacja i ekologia odmieniane przez wszystkie przypadki podczas minionych sześciu miesięcy.
  • Bezpieczeństwo kierowców i pasażerów topowym hasłem 2024 r.
  • Najnowsze trendy w motoryzacji omawiane przez przedstawicieli firm. 

Powiązane firmy

M-TECH POLAND Sp. z o.o.

Za pomocą social mediów badamy temperaturę nastrojów panujących w interesującym nas moto-sektorze. Zarówno klienci, jak i właściciele oraz pracownicy przedsiębiorstw w Polsce, odpowiedzieli na kilka pytań związanych z aktualną sytuacją gospodarczą, a także z panującymi obecnie trendami. Na podstawie zebranych odpowiedzi można sformułować kilka ogólnych wniosków współtworzących pojęcie innowacyjności. I wyznaczyć kierunek zmian w jakim zmierza motoryzacja.

Które z tegorocznych trendów w motoryzacji można uznać za najistotniejsze?
Które będą dominować w drugiej połowie 2024 r.?

Jak najwięcej chipów i czujników – tak w skrócie opisywane są pojazdy autonomiczne, czyli swoiste „komputery na kołach, zarządzane sztuczną inteligencją”. Z nowych technologii korzysta przemysł, rolnictwo, wojsko. Autonomiczność pojazdów stanowi coraz większe wyzwanie dla warsztatów, które muszą dostosować metody pracy do coraz nowszych rozwiązań technicznych i systemowych.

Przemysław Cholewa, CEO w Motowarsztat.pl przedstawia swoje stanowisko:
Branża motoryzacyjna nieustannie ewoluuje, a innowacje technologiczne odgrywają kluczową rolę w jej rozwoju. W drugiej połowie 2024 r. możemy spodziewać się dominacji kilku istotnych trendów, które zmienią sposób, w jaki postrzegamy samochody. Jednym z najbardziej ekscytujących trendów jest rozwój autonomicznych pojazdów. Technologia ta pozwala poruszać się samochodom bez udziału kierowcy, co ma szansę zrewolucjonizować transport publiczny i prywatny. Autonomiczne pojazdy mogą znacząco zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, poprzez eliminację błędów ludzkich.

Wyzwaniem może być obsługa serwisowa coraz bardziej zaawansowanych aut. Sztuczna inteligencja wspiera motoryzację i zajmuje coraz więcej miejsca w samochodach, zarówno na kanapie pasażerów, jak i za kierownicą. System ADAS wspiera działania producentów oraz użytkowników samochodów, wspomaga wszelkie dążenia do uzyskania bezpiecznej, komfortowej podróży.

Planowana na przyszły rok zmiana definicji pojazdu autonomicznego już teraz oddziałuje na rynek motoryzacyjny. Niezbędne będą obowiązkowe testy próbne na drogach publicznych, których zakres i efektywność zamienią się reperkusje dla branży ubezpieczeniowej. Autonomiczne pojazdy są już dopuszczone do ruchu w Niemczech, Francji i w Wielkiej Brytanii. W Emiratach Arabskich stworzono dla nich osobne wymogi oraz egzaminy na prawo jazdy. Jest to zatem jeden z gorących trendów o których zrobiło się głośno na polskim rynku.

Bartłomiej Szternal, Product Manager w firmie M-TECH, potwierdza: – Wraz z postępującą elektryfikacją coraz więcej producentów zaczyna kierować swoją uwagę w stronę pojazdów autonomicznych. Obecnie jest to jedna z najszybciej rozwijających się technologii. Jednym z głównych argumentów przemawiających za słusznością tego kierunku jest fakt, że autonomiczne pojazdy obiecują zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i poprawę efektywności transportu. Niestety na rynku istnieje wciąż wiele barier skutecznie hamujących rozwój tego segmentu. Najważniejszą przeszkodą jest brak regulacji dotyczących autonomicznych pojazdów, które nadal są w fazie rozwoju. Na pocieszenie należy wspomnieć, iż wiele krajów prowadzi testy tych technologii, tak by zapewnić ich bezpieczne wdrożenie. Dyskurs o przyszłości pojazdów autonomicznych trwa. Warto go śledzić.

Przemysław Cholewa omawia kolejny ważny trend na rynku polskim: elektryfikację. – Samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne, dzięki swoim ekologicznym zaletom oraz rosnącej dostępności infrastruktury ładowania. Nie bez znaczenia są też rządowe i samorządowe zachęty (dotacje na zakup auta, darmowe parkowanie czy jazda buspasem), które mają popularyzować to zjawisko. W ostatnim czasie jednak widoczny jest spadek popytu na pojazdy elektryczne – skłania to niektóre fabryki do ograniczenia produkcji lub jej przestawienia na „spalinówki”. Marki, takie jak Toyota, Subaru i Mazda, zamiast koncentrować się wyłącznie na samochodach elektrycznych, postanowiły rozwijać nowe generacje silników spalinowych – nieco w kontrze do globalnego szaleństwa jakie ogarnęło świat w temacie elektryków…

Może to oznaczać, że „elektryki” staną się coraz „mniej chciane” wśród polskich klientów. Generują bowiem coraz większą liczbę negatywnych opinii, odstraszających potencjalnych nabywców. Mass media karmią się też historiami płonących i trudnych do ugaszenia samochodów elektrycznych – zarówno tych, które uległy wypadkom na autostradach, jak i tych które stały „spokojnie” zaparkowane w miejscach publicznych.

Zły PR „elektryków” nie wszystkich jednak zraża, może w ciągu najbliższych miesięcy spotkamy się więc z nowymi kampaniami reklamowymi czy działaniami rządowymi, których zadaniem będzie odczarowanie wizerunku tych „ekologicznych pojazdów”.

Z kolei Witold Horowski, Dyrektor Pionu Marketingu Refinish w firmie Novol, tłumaczy jak firma rozumie pojęcie „trendów” i co aktualnie można określić takim pojęciem: – W naszym przekonaniu trendy te różnią się od bieżących sygnałów rynkowych tym, że towarzyszy im pewna stałość (o ile cokolwiek może być dzisiaj stałe). Dlatego z dużym przekonaniem podchodzimy do potrzeby poszukiwań produktów pomagających obniżać koszty energii zużywanej przez warsztat. Kolejnym trwałym problemem branży pozostanie prawdopodobnie kwestia niedoboru i rotacji pracowników. I – niezależnie od tego, jak trudno ten problem rozwiązać – nie sposób go całkowicie ignorować. Statystyki sprzedaży aut wyraźnie wskazują na utrzymywanie się od długiego czasu wysokiej dynamiki popytu na auta premium. Ich właściciele niejednokrotnie mają ponadprzeciętne oczekiwania wobec jakości powłoki lakierniczej po renowacji auta. To też uważamy za ważny, trwały trend w naszej branży.

Witold Horowski dodaje: – Z kolei spadek światowych cen lamp UV uruchomił zwiększone zainteresowanie rzemieślników lakierniczych rozwiązaniami, które producenci wypracowali już lata temu. Ale to właśnie teraz otwierają się warunki do ich szerszej komercjalizacji. Materiały lakiernicze utwardzane w ciągu kilkudziesięciu sekund promieniami UV mogą całkowicie zmienić niektóre typy napraw renowacyjnych. Trend, który stanowił dla nas największe wyzwanie jest związany z ochroną środowiska.

Ekologia jest kolejnym, mocnym punktem nacisku, który zdominował minione półrocze. Nie zabrakło debat społecznych i działań proekologicznych, dotyczących rozwoju branży motoryzacyjnej. Dużo się mówiło (i wciąż mówi!) o regeneracji części samochodowych, o kontroli nad emisją spalin, o zmianie nastawienia do środowiska naturalnego producentów samochodowych oraz użytkowników dróg. Ma być zielono, czysto i ekonomicznie – zgłaszają nasi ankietowani.

Jak oceniają Państwo pierwsze półrocze 2024 r. w kontekście działań, strategii rozwojowej Państwa przedsiębiorstwa?

Jakub Rewiński, kierownik ds. marketingu w AS-PL, tak podsumowuje minione miesiące: – Kolejny rok naszej działalności (już 32!) to wzrost sprzedaży, a także nowe inwestycje. Poza powiększaniem oferty produktowej, przebudowaliśmy i nadal przebudowujemy magazyny w Polsce i za granicą – celem jest zwiększenie powierzchni składowania. W tym półroczu rozpoczęła się budowa nowej siedziby centrali firmy w Gdańsku. Odnotowaliśmy także duży wzrost wskaźników w naszym oddziale w Wielkiej Brytanii, który od kwietnia 2023 r. ma nową halę o powierzchni 1000 m2. Na miejscu przygotowano nowoczesną przestrzeń biurową oraz funkcjonalną strefę pakowania i przyjęcia towaru. Magazyn posiada 1500 miejsc paletowych, a także 3-poziomową antresolę o łącznej powierzchni 500 m2. Obecnie duża przebudowa planowana jest w magazynie we Włoszech, jednak na jej ukończenie musimy jeszcze poczekać do końca wakacji.

Zakład Produkcyjny AS-PL – regeneracja alternatora
Innowacyjna regeneracja alternatora w zakładzie produkcyjnym. Źródło: AS-PL

Poczynione inwestycje oraz aktualizacje biznesowych strategii stanowią odpowiedzi na potrzeby rynku. Na coraz wyższe ceny części i napraw samochodów. Producenci sięgają więc często po innowacyjne rozwiązania, które mają usprawnić produkcję, ograniczyć firmowe budżety etc.

Nowoczesna linia produkcyjna – regeneracja alternatorów
Nowoczesna linia produkcyjna – regeneracja alternatorów. Źródło: AS-PL

Przemysław Cholewa kontynuuje swoje rozważania o aktualnych trendach, pokazując kierunek działań, jaki zapewne będzie obowiązywał w wielu polskich warsztatach i serwisach: – Nowe silniki mają być kompatybilne z napędami zelektryfikowanymi i z paliwami alternatywnymi. Celem jest stworzenie bardziej zrównoważonych hybryd, które będą atrakcyjne dla konsumentów poszukujących ekologicznych, ale jednocześnie praktycznych rozwiązań. W drugiej połowie 2024 r. możemy spodziewać się dalszego wzrostu liczby pojazdów elektrycznych na drogach. Aby sprostać wymaganiom rynku, warsztaty muszą być przygotowane do obsługi samochodów elektrycznych – kluczowa wydaje się umiejętność diagnozy stanu technicznego baterii oraz innych komponentów. Wyzwanie jakie elektryfikacja stawia światu to recycling pojazdów elektrycznych oraz ogromny spadek ich wartości. Zadbane 15-letnie czy 20-letnie samochody z silnikiem benzynowym lub diesla nadal są bardzo dobrymi produktami na rynku motoryzacyjnym. A – w przyszłości – kto odważy się kupić 15-letniego elektryka?

O wiele „bezpieczniejszym” trendem niż elektryfikacja pojazdów zdaje się kompatybilność sektora IT z branżą motoryzacyjną. I w tym kierunku właśnie zmierza wielu przedsiębiorców. Bartłomiej Szternal wskazuje kierunek tej technologicznej ewolucji: – Branża motoryzacyjna przechodzi znaczące i dynamiczne zmiany, które są napędzane przez innowacje technologiczne, zmieniające się preferencje konsumentów, regulacje rządowe oraz globalne wyzwania gospodarcze. Jednym z najistotniejszych trendów jest zjawisko wszechobecnej elektryfikacji. Jest ona następstwem wzrostu popularności pojazdów elektrycznych. Warto zaznaczyć, że nie mówimy tu wyłącznie o samochodach osobowych, choć ten segment wiedzie prym. Wzrost liczby modeli EV dostępnych na rynku oraz postęp w technologii baterii przyczyniają się bezpośrednio do zwiększenia ich popularności. Wraz z rozwojem samych pojazdów, rozwijana jest infrastruktura ładowania, która w ostatnich latach znacząco przyspieszyła również w Polsce. Sieć ładowarek stale się rozbudowuje, co jest jednym z kluczowych elementów dla przyspieszenia adopcji EV.

Czego zatem „trzymać się” w najbliższym półroczu, co jest branżowym „pewnikiem” na rynku i o czym najczęściej będziemy czytać w motoryzacyjnych mediach? Bartłomiej Szternal tak widzi najbliższą przyszłość: – Z perspektywy firmy M-TECH najistotniejszy w drugiej połowie 2024 r. będzie, oczywiście, szeroko rozumiany rozwój segmentu oświetlenia samochodowego. Jednym z najciekawszych i najbardziej obiecujących kierunków jest postęp w dziedzinie zastosowania na rynku aftermarket laserowych źródeł światła. W kontekście oświetlania samochodowego uznaje się je za innowację porównywalną do takich „przełomów” jak wprowadzenie lamp halogenowych, ksenonowych, a ostatnio – lamp diodowych. Przewiduje się, że laserowe źródła światła zapewnią zupełnie nowe możliwości w zakresie projektowania m.in. reflektorów czy lamp dalekosiężnych i poprawy ich parametrów użytkowych, pozwalając na zmniejszenie ich rozmiarów bez wpływu na jasność oraz uzyskanie nieporównywalnego z innymi typami reflektorów zasięgu oświetlenia drogi. Będzie to możliwe, ponieważ światło laserowe wyróżnia jasność większą niż w przypadku innych technologii. Przykładowo: jest ona czterokrotnie większa w porównaniu z diodami LED. Zapewni to kierowcom lepszą widoczność, w konsekwencji przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Jak zmienia się branża motoryzacyjna? Co ma na nią największy wpływ?

Bartłomiej Szternal wskazuje kilka czynników, które oddziałują na polską motoryzację: – Nowoczesne samochody są coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia zaawansowane funkcje, takie jak zdalne aktualizacje oprogramowania, monitorowanie stanu pojazdu i usługi infotainment. Dodatkowo, nowoczesne systemy zbierają i analizują dane z pojazdów, pozwalając na lepsze zrozumienie zachowań kierowców. Popularnym kierunkiem w ostatnim czasie jest też zrównoważony rozwój. Regulacje dotyczące emisji CO2 i innych zanieczyszczeń zmuszają producentów do inwestowania w technologie zmniejszające emisje, takie jak silniki hybrydowe i EV. Bardzo ważny w tym kontekście jest również recycling oraz – coraz popularniejsze – stosowanie materiałów ekologicznych. Branża motoryzacyjna dąży do zwiększenia wykorzystania materiałów ekologicznych i recyklingu komponentów, aby zmniejszyć swój wpływ na środowisko. Coraz częściej też wprowadzane są zaawansowane technologie, takie jak robotyka, sztuczna inteligencja i Internet Rzeczy (IoT) w procesach produkcyjnych, co zwiększa efektywność i precyzję produkcji. Dodatkowo ciągły rozwój drukowania 3D umożliwia szybsze prototypowanie oraz produkcję części o złożonej geometrii, co może obniżyć koszty i skrócić czas wprowadzenia nowych modeli na rynek. Co jeszcze jest bardzo interesujące dla branży motoryzacyjnej: powstają nowe modele biznesowe. Coraz większą popularnością cieszą się usługi typu: car-sharing, ride-hailing. Subskrypcje pojazdów zmieniają tradycyjny model posiadania samochodu mochodu na bardziej nowoczesny, przystępniejszy dla klientów.

Współistnienie obok siebie robotyki, informatyki, elektryki oraz innowacji z zakresu AI tworzy tegoroczny pakiet innowacyjny, z którego pełnymi garściami czerpią większe i mniejsze przedsiębiorstwa w Polsce. Warsztaty oraz serwisy obserwując zachodzące zmiany, dostosowują oferty usług do obowiązujących trendów. Wszystko po to, by nie pozostać w tyle za wdrażanymi nowościami.

Zdaniem EXPERTówWitold Horowski

Witold Horowski
Dyrektor Pionu Marketingu Refinish w firmie Novol

Jak wspierać lokalny ekosystem?
Na to pytanie firmy niemal wszystkich sektorów poszukują adekwatnych odpowiedzi, a branża chemiczna jest w tych poszukiwaniach pod stałą presją oczekiwań użytkowników produktów. Naszą rolą jest nie tylko dostrzeganie tych trendów jako ważnych dla branży, ale także cały czas poszukiwanie jak najlepszych rozwiązań, które można sprawnie i efektywnie wdrożyć. Dlatego rozwój oferty SPECTRAL, prawdopodobnie jednej z najbogatszych na rynku marek, w zakresie możliwości dopasowania produktu do konkretnych potrzeb, od kilku lat jest podporządkowany wymienionym trendom. Tak rozumiane potrzeby użytkowników pozwalają nam skupiać wysiłek na najbardziej istotnych aspektach aplikacji produktu, na jego charakterystyce i wyglądzie.

Przemysław CholewaPrzemysław Cholewa
CEO Motowarsztat.pl 
 

IT i warsztaty
Sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę w diagnostyce i predykcji usterek pojazdów. Algorytmy AI analizują dane z czujników samochodowych, aby przewidzieć potencjalne awarie zanim do nich dojdzie. To pozwala na proaktywne podejście do konserwacji i napraw. Warsztaty, które chcą być konkurencyjne, już teraz powinny inwestować w nowoczesne technologie i szkolić personel w obsłudze narzędzi AI. Wyzwaniem może być wdrożenie zaawansowanych systemów AI ze względu na koszty, szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Rozwiązaniem w tym przypadku jest podejście SaaS – aplikacja jako usługa w abonamencie, która – w przystępnej cenie – umożliwia warsztatom korzystanie z najnowocześniejszych technologii.

 

Jakub RewińskiJakub Rewiński
kierownik ds. marketingu w AS-PL 

Nowe produkty w ofercie 
Odnotowaliśmy kilkunastoprocentowy wzrost sprzedaży, porównując pierwszą połowę 2023 r. do pierwszego półrocza 2024 r. Nasza marka „AS” zwiększa rozpoznawalność w Polsce i na świecie. Powiększamy stale gamę produktów: alternatorów i rozruszników. Widzimy, że rynek się zmienia i my zmieniany się razem z nim. Aktualizujemy naszą ofertę na bieżąco, dodając do niej nowe grupy produktowe jak np. czujniki NOx. Inwestycje poczynione w zagranicznych oddziałach firmy – zwracają się. Dbamy także w rozwój naszego Zakładu Produkcyjnego, by wprowadzać do oferty nowe innowacyjne produkty oraz poszerzać zakres produktów regenerowanych. W tej chwili w ciągłej dostępności posiadamy ponad 1000 rodzajów regenerowanych alternatorów i rozruszników. Założonych celów biznesowych mamy sporo – wiele z nich udaje się pomyślnie zrealizować.

Bartłomiej Szternal
Product Manager M-TECH Bartłomiej Szternal

Nowe produkty w ofercie
Firma M-TECH jako lider w dziedzinie oświetlenia samochodowego na rynku aftermarket, ze swojej perspektywy pierwsze półrocze 2024 r. ocenia jako owocne. Głównym działaniem strategicznym było skupienie się na rozwoju jednego z najszybciej zmieniającego się segmentu, czyli lamp inspekcyjnych. Obecnie na ryku lamp warsztatowych znalezienie produktu, o którym można powiedzieć że jest innowacyjny, graniczy z cudem. Wiodący producenci nie przywiązują wagi do tego, jak unowocześnić swoje produkty w kontekście np. komfortu pracy. Do oferty trafiają więc nowe modele opierające się o standardowe rozwiązania funkcjonujące na rynku od wielu lat… Czyli gdy lampa się wyładuje, idziemy ją podłączyć i czekamy na naładowanie, żeby móc wrócić do pracy. Firma M-TECH postanowiła zmienić i zrewolucjonizować ten segment z myślą o finalnych odbiorcach. K ońcówka 2023 r. zbiegła się z premierą całkowicie nowej linii lamp inspekcyjnych. Seria lamp inspekcyjnych ILPRO5xx firmy M-TECH to zupełnie innowacyjna linia, którą na tle wszystkich innych tego typu produktów obecnych na rynku wyróżniają dwie wyjątkowe cechy: takie jak ładowanie indukcyjne (Wireless) oraz możliwość szybkiego ładowania PD 20W, które pozwala skrócić sam proces o połowę. Takiego rozwiązania próżno szukać wśród lamp inspekcyjnych dostępnych na rynku automotive – nawet u wiodących producentów w tym segmencie. Wprowadzając jednocześnie 4 modele o różnej charakterystyce, firma M-TECH sprawia, że każdy użytkownik znajdzie wśród nowej rodziny lamp taką, która w 100% spełni jego potrzeby. Pierwsze półrocze 2024 r. było zatem odpowiedzią na pytanie czy rynek jest gotowy na innowacje oraz rozwój produktów segmentu wyposażenia warsztatowego. Po raz kolejny M-TECH nie pomylił się. ILPRO5xx spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem przez rynek, co stało się podstawą do wprowadzenia kolejnego modelu. ILPRO603 wyróżnia innowacyjna cecha, której próżno szukać w konkurencyjnych produktach dostępnych na rynku, a która jest prawdziwą rewolucją w tym segmencie. Lampa posiada możliwość wymiany akumulatora po rozładowaniu na nowy (dodatkowy akumulator w zestawie), co pozwala cieszyć się nieprzerwaną pracą przez długie godziny. Sam akumulator ma wbudowane gniazdo USB-C, dzięki czemu można go ładować bezpośrednio, również poza obudową lampy. Wymianę akumulatora umożliwia odkręcana zatyczka znajdująca się w dolnej części lampy. Dlatego śmiało możemy powiedzieć, że obie te serie spełniły nasze oczekiwania i plany założone na pierwsze półrocze 2024.

Link do ankiety autoEXPERTa, udostępnionej na social mediach: https://tiny.pl/d4jcw

Źródło: Materiały redakcyjne

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę