Rynek motoryzacyjny w roku 2024 w raporcie OTOMOTO Insights

Rynek motoryzacyjny w 2024 roku Designed by Freepik

W 2024 roku przy wyraźnej stabilizacji sprzedaży detalicznej, sektor motoryzacyjny roku kontynuował zapoczątkowane w połowie 2023 roku trendy wzrostowe. Liczba rejestracji wszystkich pojazdów w Polsce przewyższała poziom z poprzedniego roku o 26%. Dynamika sprzedaży w kategoriach motoryzacyjnych przez cały rok notowała mocne przewagi nad ogólnymi wskaźnikami (od stycznia do listopada to +19,6% rok do roku, przy sprzedaży ogólnej +2,7%).

  • W ciągu całego 2024 roku utrzymywała się wysoka chęć zakupu samochodów - po raz pierwszy zasygnalizowana w 3 kwartale 2023 roku. 
  • CEPiK zanotował najwyższy od kilkudziesięciu miesięcy poziom rejestracji samochodów - łącznie w 2024 roku zarejestrowano 4 124 219 nowych i używanych pojazdów.
  • Ceny samochodów notują wzrosty zbliżone do poziomu inflacji. Samochody wystawiane przez użytkowników indywidualnych w grudniu 2024 były wyceniane o 5,5% wyżej niż rok wcześniej. 
  • Kwoty kredytów na zakup samochodu rosną - średnia kwota zobowiązań na ten cel, rosnąca od marca 2024 roku, w grudniu po raz pierwszy przekroczyła 50 tysięcy złotych.

W grudniu 2024​ na palformie OTOMOTO każdego dnia można było przeglądać blisko 243 tysiące ogłoszeń z używanymi samochodami i 24 tysiące ofert sprzedaży nowych pojazdów.​ Średnio w ciągu całego roku liczba dostępnych ofert z samochodami używanymi wzrosła w porównaniu do 2023 roku o 18%. Rósł też popyt: każdego miesiąca więcej osób odwiedzało platformę. Średnia cena samochodów wystawianych przez prywatnych właścicieli w grudniu 2024 roku była wyższa o 5,5% niż w ostatnim miesiącu poprzedniego roku – to wartość zbliżona do poziomu inflacji, który według NBP na koniec roku wyniósł 4,8%.

Aktualizowany co miesiąc raport OTOMOTO Insights podsumowuje bieżącą kondycję rynku motoryzacyjnego w Polsce, w oparciu o dane własne platformy, a także informacje z CEPiK, GUS i NBP. Podsumowanie roku 2024 w raporcie można przeglądać online na stronie: otomotoinsights.pl.  

Większy wybór, trafniejsze propozycje, szybsze decyzje 

Wysoka podaż, która na OTOMOTO przewyższała poziom z poprzedniego roku o 18%, spotkała się w tym roku z równie wysokim popytem. Świadczy o tym nie tylko liczba rejestracji aut – rok do roku wyższa o xx%, ale też średnio o 15% większa liczba użytkowników wchodzących na platformę każdego miesiąca. Mimo większej puli ofert do wyboru czas aktywności ogłoszeń dla wszystkich modeli wzrósł średnio zaledwie o 1 dzień. Dla porównania: ten sam wskaźnik w 2023 roku – w porównaniu do danych z 2022 – zmienił się o 6 dni. Statystycznie jeden użytkownik potrzebował też mniejszej liczby wizyt na platformie, by zdecydować o zakupie. ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ 

W grudniu – podobnie, jak w poprzednich miesiącach najdłużej na zainteresowanych zakupem musieli czekać wystawiający samochody elektryczne. Ogłoszenia wystawiane przez profesjonalnych sprzedających były aktywne średnio przez 84 dni, a przez prywatnych – 67 dni. Najszybciej - bo odpowiednio 37 i 35 dni – sprzedawały się samochody z instalacją LPG. 

¼ kredytobiorców planuje spłacać auto przez 7-8 lat

Utrzymujące się od wielu miesięcy wysokie stopy procentowe (oraz studzące nadzieje komunikaty dotyczące obniżek w tym zakresie) sprawiają, że depozyty gospodarstw domowych rosną szybciej niż kredyty. W skali całego roku oszczędności Polaków zwiększyły się średnio o 8,5%, a poziom zadłużenia podskoczył o 2,9%. Deklarowana chęć zakupu samochodu w kolejnych miesiącach wielu kupujących skłaniała do zaciągania coraz wyższych zobowiązań na poczet zakupu używanego samochodu. Po ponad 3 kwartałach wzrostów, w grudniu średnia kwota kredytu przekroczyła barierę 50 tysięcy złotych. Częściej na zakup samochodu z finansowaniem decydowali się mężczyźni (75% kredytobiorców), a ⅓ z nich to osoby w wieku 40-49 lat. 28% kredytobiorców spłatę ​ zobowiązania planowała na okres od 4 do 5 lat, a więcej niż ¼ biorących kredyt chce rozłożyć jego spłatę na 7-8 lat.

Szpan wymaga cierpliwości

Bardzo efektowne, ale jednak ryzykowne (zwłaszcza dla tapicerki) w naszej strefie klimatycznej kabriolety zdecydowanie najdłużej czekają na zainteresowanych ich zakupem. Wystawiający samochody bez dachu na zainteresowanych zakupem czekają ponad 70 dni (przy ogólnej średniej 44-45 dni). Zdecydowanie większą popularnością cieszą się SUV-y i niewielkie samochody miejskie (z segmentu compact) – profesjonalni sprzedający na OTOMOTO potrzebowali średnio 43 dni, żeby zainteresować tymi modelami kupujących. 

Źródło: OTOMOTO

Tagi artykułu

autoExpert 1–2 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę