Quantron nowym graczem polskiej branży transportowej

Przyjazne dla środowiska auta Quantron Quantron

Transport oparty o paliwa kopalne jest zaraz po sektorze energetycznym jednym z najbardziej wpływających na emisję dwutlenku węgla do atmosfery na świecie obszarów, a zmniejszenie jego emisyjności jest obiektem działań regulatorów na szczeblach unijnym i krajowym. 

Quantron, dostawca systemów e-mobilności zasilanych czystą energią z akumulatorów i wodorem dla pojazdów użytkowych wchodzi na polski rynek. W portfolio produktów i usług firmy znajdują się nie tylko pojazdy elektryczne i wodorowe, ale przede wszystkim infrastruktura, pozwalająca na elektryfikację istniejących samochodów spalinowych. Firma stawia za cel zrewolucjonizowanie transportu, kierując się prostą koncepcją Q-Retrofit: każdy pojazd, który nie musi być wykonany od podstaw jest korzystny dla środowiska. 

W polskim krajobrazie dominują samochody spalinowe. Z cyklicznego raportu kwartalnego „Branża motoryzacyjna” KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że przez 6 pierwszych miesięcy 2023 r. wyprodukowano w Polsce 305,8 tys. pojazdów samochodowych – o blisko 43% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wzrost odnotowano w każdej z kategorii, największy w przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych (+63% r/r), najmniejszy natomiast w segmencie autobusów (+11,1% r/r). 

Tymczasem pakiet zmian legislacyjnych, ukończony przez Komisję Europejską w październiku bieżącego roku „Gotowi na 55” zagwarantuje, że do 2035 r. wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze zarejestrowane w Europie będą bezemisyjne. Jako pośredni krok w kierunku zerowych emisji średni poziom emisji z nowych samochodów osobowych będzie musiał zmniejszyć się o 55% do 2030 r., a z nowych samochodów dostawczych o 50% do 2030 r. Dodatkowo zgodnie z rozporządzeniem Rady Europy z marca 2023 r. po 2035 r. w Europie nie będą produkowane i sprzedawane samochody spalinowe.

Quantron powstał na bazie prawie 140 lat doświadczenia jako spółka zależna firmy Haller GmbH. W ostatnim wieku doświadczyliśmy wielu rewolucji w transporcie, a dziś możemy projektować kolejną z nich. Jesteśmy partnerem na drodze lepszej, zrównoważonej przyszłości. Do naszych kontrahentów i ochrony środowiska naturalnego podchodzimy kompleksowo i systemowo. Oznacza to, że nie zamykamy się na jedną opcję, forsując bezwzględnie jej zasadność, ale wychodzimy do rynku z pełnym portfolio rozwiązań. Pozwala nam to być towarzyszem w rozwoju branży, zmierzającej do zerowej emisji w przyszłości. Dlatego jedną z kluczowych usług Quantron jest elektryfikacja istniejących użytkowych samochodów spalinowych i przekształcenie ich w zeroemisyjne pojazdy. Nadanie pojazdom spalinowym drugiego życia ma ogromny potencjał dla ochrony klimatu i zarządzania zasobami. W ten sposób emisje z produkcji baterii mogą być w pełni zrekompensowane przez uniknięcie emisji z produkcji nowych pojazdówmówi Jacek Grzybek, Dyrektor Zarządzający Quantron Polska.  

Quantron-as-a-service 

Na koniec sierpnia 2023 r. park samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym w Polsce liczył 5010 sztuk, z tego BEV stanowiły ponad 99%, a w naszym kraju funkcjonowało 3003 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (6006 punktów ładowania). W sytuacji pojazdów napędzanych wodorem sytuacja jest zupełnie nowa – choć Polska jest jednym z największych producentów wodoru w Unii Europejskiej, praktycznie nieistniejąca infrastruktura ładowania stoi na przeszkodzie rozwoju tego segmentu. Pojazdy zasilane wodorem są w bezwzględnej mniejszości, stanowiąc na ten moment bardziej nowinkę i ciekawostkę, aniżeli poważnego gracza na rynku motoryzacyjnym, szczególnie z perspektywy branży TSL.

Quatron_Qargo Quantron

Odpowiedzią na wyzwania systemowe, która wyróżnia Quantron na tle branży jest dążenie do stworzenia ekosystemu produktów i rozwiązań o zerowej emisji 360 stopni. Oznacza to, że w przyszłości firma będzie dostarczała wszystkie elementy łańcucha wartości mobilności, takie jak „zielone” pojazdy, serwis i konserwację, ubezpieczenia, leasing, finansowanie, infrastrukturę, a także dostarczenie energii elektrycznej i wodoru. Usługa Quantron-as-a-Service jest obecnie uruchamiana w Niemczech, a po testowym okresie firma planuje udostępnić ją w Polsce. Z oferty będzie można korzystać na terenie całego kraju. 

Pojazdy dostępne na polskim rynku

  • QLI BEV. Modele 100% elektryczne od 3,5 do 7,2 tony. Modele QLI BEV (Battery Electric Vehicle) są w 100% elektryczne, dzięki czemu są bezemisyjne i ciche na drodze, a tym samym idealne do użytku nocnego. QLI BEV są produkowane zarówno jako nowe pojazdy, jak i przez modyfikację silników spalinowych w używanych pojazdach. Dzięki wysoko wydajnym akumulatorom, w które są wyposażone, QLI BEV oferują rzeczywisty zasięg do 180 km i mogą być naładowane przy użyciu szybkich ładowarek w ciągu około 1 godziny.
  • QLI FCEV. Transporter z wodorowymi ogniwami paliwowymi o masie 4,2 tony. QLI FCEV (Fuel-Cell Electric Vehicle) to innowacyjny samochód dostawczy zmieniający zasady rynku: 8,2 kilograma wodoru na pokładzie zapewnia rzeczywisty zasięg do 450 km. Dzięki wielu wariantom nadwozia jest elastyczny w użyciu, a ładowność i czasy tankowania są zbliżone do pojazdu z porównywalnym silnikiem spalinowym.
  • QUARGO 4 EV. Zero emisji i maksymalna elastyczność. Transport towarów w centrach miejskich (transport ostatniej mili) to stale rosnące zjawisko. Ze względu na rosnącą liczbę dostaw, hałas i zanieczyszczenia, dostawy stały się poważnym problemem. QARGO 4 EV to idealne rozwiązanie dla zrównoważonego transportu na ostatniej mili: cichy i bezemisyjny, z realnym zasięgiem do 230 km będącym w czołówce w swojej klasie.
  • QHM BEV i QHM FCEV to elektryczny ciągnik siodłowy zasilany z akumulatorów lub ogniw H2. W przeciwieństwie do klasycznych silników spalinowych, modele BEV są idealne do transportu redystrybucyjnego, logistyki zakładowej oraz operacji zbierania odpadów i generują znacznie niższe koszty konserwacji i naprawy.

Samochody ciężarowe są obecnie budowane na bazie samochodów MAN, w listopadzie Quantron podpisał strategiczną współpracę z firmą FORD TRUCKS na elektryfikowanie samochodów ciężarowych na bazie ciężarówki FORD F-MAX. 

Dzięki wspólnie opracowanym pojazdom Quantron będzie mógł jeszcze bardziej zróżnicować swoją gamę przyjaznych dla środowiska rozwiązań w zakresie e-mobilności, zaspokajając w ten sposób popyt. Dzięki pierwszej fazie współpracy z Ford Trucks firma zapewni płynną adaptację zaawansowanych samochodów ciężarowych Forda, o masie do 44 t, które będą produkowane zgodnie z nowymi standardami już od pierwszego kwartału 2024 r. 

W ramach strategicznej współpracy z Fordem kompleksowy asortyment rozwiązań Quantron, w tym innowacyjna oś elektryczna, dostosowany do indywidualnych potrzeb akumulator o dużej mocy, zarządzanie energią, czy aerodynamika zoptymalizowana pod kątem maksymalnej wydajności zostaną ocenione pod kątem integracji z pojazdami Ford Trucks. Partnerstwo umacnia silną pozycję Quantron jako pioniera zrównoważonej mobilności i podkreśla zaangażowanie obu firm w bardziej ekologiczną przyszłość w sektorze transportu. W związku ze współpracą, Ford Trucks zobowiązał się do osiągnięcia zerowej emisji w produkcji ciężkich pojazdów użytkowych do 2040 r., aby złagodzić skutki zmian klimatycznych.

  • CIZARIS 12 EV. Niezawodny i zrównoważony transport pasażerski. CIZARIS to 100% elektryczny autobus miejski, który podnosi transport pasażerski w obszarach miejskich na nowy poziom innowacji i bezpieczeństwa, z realnym zasięgiem do 370 km.

Źródło: Quantron

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę