Przełomowy moment: rozwiązania hamulcowe dla mobilności jutra
Po ponad stuletniej dominacji silników spalinowych, przemysł samochodowy przechodzi bezprecedensową ewolucję. Wraz z dynamicznym procesem elektryfikacji, następują zmiany w wielu dziedzinach motoryzacji. Dotyczy to w szczególności projektowania układów hamulcowych, w których dążenie do osiągnięcia wysokiej wydajności i zapewnienie bezpieczeństwa musi współgrać z ograniczeniem wpływu na środowisko.
Hamowanie rekuperacyjne i poprzez tarcie w pojazdach elektrycznych
W pojazdach elektrycznych, oprócz tradycyjnego hamowania poprzez tarcie (hydrauliczne), występuje również hamowanie rekuperacyjne. Ta istotna innowacja wynika z elektryfikacji pojazdów i pozwala na wykorzystanie silnika elektrycznego do odzyskania znacznej części energii kinetycznej uwalnianej podczas hamowania. Jest to ogromny krok naprzód w zakresie zrównoważonego rozwoju.
W pojazdach elektrycznych hamowanie rekuperacyjne odbywa się poprzez pracę silnika elektrycznego jako generatora. Mimo że potencjał odzyskowy w pojazdach elektrycznych jest ograniczony, to znaczna część hamowania odbywa się właśnie w ten sposób. W związku z tym docelowo elementy cierne będą rzadziej używane.
Możliwość hamowania rekuperacyjne wiąże się jednak z dodatkowymi wyzwaniami dla projektantów. Samo hamowanie odzyskowe, choć korzystne, nie wystarcza do zatrzymania pojazdu i uniknięcia kolizji. Dlatego samochody elektryczne nadal są wyposażone w tradycyjne układy hamulcowe, które wspomagają proces hamowania rekuperacyjnego, gdy traci ono moc lub nie dostarcza wystarczającej mocy do zatrzymania pojazdu.
Brembo dla pojazdów elektrycznych na rynek aftermarket
System hamowania rekuperacyjnego w pojazdach elektrycznych sprawia, że wiele czynności jest wykonywanych przez sam silnik, co zmniejsza obciążenie hydraulicznego układu hamulcowego. Z jednej strony spowalnia to zużycie komponentów układu, ale z drugiej zwiększa ich podatność na korozję, co może zagrozić trwałości niektórych elementów, a także wpłynąć na zmniejszoną wydajność całości i bezpieczeństwo jazdy.
Dlatego hamulce w samochodach elektrycznych muszą spełniać szereg wymagań: odporność na korozję, cicha praca, lekka konstrukcja i zredukowany szczątkowy moment obrotowy.
Mając na uwadze te wyzwania, włoski producent hamulców Brembo wprowadził na rynek serię produktów Brembo Beyond, czyli gamę zamienników służących poprawie dynamiki jazdy pojazdów nowej generacji nastawionych na zrównoważony rozwój.
Brembo Beyond realizuje misję firmy, dążącej do tego, aby stać się dostawcą rozwiązań, poprawiających dynamikę jazdy nowych pojazdów, które będą przyjazne dla środowiska – deklaruje firma Brembo. – Ta rodzina produktów obejmuje zestaw Brembo Beyond EV Kit, nagrodzony przez Galerię Innowacji Motortec w kategorii Komponenty mechaniczne. Składa się on ze specjalnie powlekanych tarcz i innowacyjnych klocków, dostosowanych do najpopularniejszych samochodów elektrycznych na rynku.
Wywodzący się z dziedzictwa i długoletniego doświadczenia Brembo w zakresie wyposażenia na pierwszy montaż, zestaw EV został stworzony z wykorzystaniem najnowocześniejszych materiałów i technologii.
Nowe komponenty wchodzące w skład zestawu, są cichsze i bardziej odporne na utlenianie. Co więcej, specjalny materiał cierny pozbawiony miedzi, z galwanizowaną płytką nośną, zmniejsza emisję zanieczyszczeń i hałasu podczas hamowania – zapowiada firma Brembo. – Dzięki temu hamulce działają dłużej, co przynosi podwójną korzyść, w zakresie całkowitego kosztu posiadania i zrównoważonego rozwoju.
W warsztacie samochodowym
Wraz z rewolucją w przemyśle motoryzacyjnym, firma Brembo zamierza wychodzić na przeciw niestandardowym potrzebom mechaników samochodowych.
Układ hamulcowy pojazdu elektrycznego będzie miał własny kształt i właściwości, zarówno w zakresie samego projektu, jak i jego konserwacji – wyjaśnia firma Brembo. – W związku z ciągłą ewolucją współczesnych pojazdów, mechanik musi być przygotowany na różnego rodzaju zadania, aby zagwarantować profesjonalny serwis.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
- Wymiana klocków i tarcz hamulcowych
W przypadku systemu hamowania rekuperacyjnego w pojazdach elektrycznych, wymiana klocków i tarcz odbywa się w dłuższych odstępach czasu.
Podczas regularnych kontroli serwisowych, należy zwracać szczególna uwagę na wszelkie oznaki utleniania, ponieważ hamulce są rzadziej używane – informuje firma Brembo.
- Wymiana płynu hamulcowego
W samochodach elektrycznych zaleca się, podobnie jak w przypadku tradycyjnych pojazdów, takie okresy wymiany płynu, jakie są sugerowane przez producentów.
Jednocześnie zalecamy produkty o niskiej lepkości – informuje firma Brembo. – To ważny czynnik dla prawidłowego działania układu, zwłaszcza w nowoczesnych pojazdach z systemami zapobiegającymi blokowaniu kół (ABS) oraz z elektrycznymi systemami trakcji i kontroli. Płyn hamulcowy przepływa przez bardzo wąskie mechanizmy sterujące, dlatego musi być lekki, żeby mógł działać szybko i precyzyjnie.
- Klocki hamulcowe do samochodów elektrycznych
Ze względu na obniżoną głośność otoczenia, problemy dotyczące hałasu, wibracji i uciążliwości korzystania z hamulców (NVH) odgrywają ważną rolę w samochodach elektrycznych.
Należy zwrócić uwagę na klocki i tarcze, aby przy rzadszym użytkowaniu uniknąć pojawiania się korozji – informuje firma Brembo. – Ponadto, należy zagwarantować wysokie i stabilne współczynniki tarcia, jeśli układ przeszedł długie fazy braku aktywności.
Pomimo wielu wyzwań, przejście na elektryfikację przyniesie duże korzyści w zakresie wydajności i zrównoważonego rozwoju.
Nasz zestaw EV Kit pokazuje kierunek, w jakim chcemy podążać dalej jako firma zorientowana na dostarczenie nowoczesnych rozwiązań. Kolejnym elementem serii Brembo Beyond jest zestaw Greenance Kit Concept, zaprezentowany na targach Automechanika Frankfurt 2022, który zapewnia niższą o ponad 80% emisję pyłków PM10 i PM2.5, a także najwyższą wydajnością hamowania.
Źródło: Brembo