Programowanie sterownika AdBlue
System obróbki gazów spalinowych EAS/EAS2 wykorzystywany w silnikach pojazdów DAF Euro IV, V i EEV można w razie konieczności wymienić i zaprogramować przy pomocy odpowiedniego oprogramowania diagnostycznego.
- Procedurę programowania sterownika AdBlue nalezy wykonać podczas jego wymiany.
- Można przeprowadzić to poprzez połączenie się z pojazdem za pomocą gniazda diagnostycznego lub niezależnie od pojazdu za pomocą specjalnego przewodu 3151/T70 podłączonego do testera.
- Procedura dla modułu, który był wcześniej zainstalowany w innym pojeździe lub ma preinstalowane oprogramowanie systemowe, jest łatwa i szybka.
- Po zakończeniu procedury należy przeprowadzić diagnostykę, aby upewnić się, że moduł działa prawidłowo.
- Nieprawidłowe programowanie modułu może powodować usterki pojazdu.
Przedstawimy krok po kroku, jak przeprowadzić wymianę i programowanie sterownika modułu AdBlue. W przypadku konieczności wymiany modułu EAS/EAS2 niezbędne jest jego zaprogramowanie. W tym celu należy użyć zasobów dostępnych w oprogramowaniu diagnostycznym dostępnym w testerze diagnostycznym.
Procedurę można przeprowadzić poprzez połączenie się z pojazdem za pomocą gniazda diagnostycznego lub niezależnie od pojazdu za pomocą specjalnego kabla 3151/T70 podłączonego do testera.
WAŻNE. W zależności od typu części zamiennej, jeśli moduł pompy nie jest zaprogramowany, w trakcie procedury może być wymagane jej przeprowadzenie przy użyciu kabla 3151/T70, który umożliwia wykonanie „funkcji odzyskiwania”.
Moduł, którego użyjemy do wymiany może wystąpić w dwóch konfiguracjach:
- moduł był już wcześniej zainstalowany w innym pojeździe lub jest preinstalowany oprogramowaniem sprzętowym,
- moduł jest całkowicie niezaprogramowany i nie był wcześniej używany w innym pojeździe.
Procedura będzie w stanie automatycznie wykryć status modułu i dostosować informacje wymagane do prawidłowego programowania.
WAŻNE. Podczas wymiany modułu na inną wersję programowanie modułu zostanie przeprowadzone, ale na końcu procedury mogą być wymagane pewne operacje w pojeździe, takie jak wymiana urządzenia pomiarowego lub aktualizacja niektórych jednostek sterujących. Operator ponosi pełną odpowiedzialność za sprawdzenie, czy programowany moduł jest zgodny z pojazdem, w którym zostanie zainstalowany.
Procedura dla modułu, który był wcześniej zainstalowany w innym pojeździe lub ma preinstalowane oprogramowanie systemowe, jest niezwykle łatwa i szybka. Wystarczy zaktualizować nowy moduł. Procedurę wymiany w tym przypadku rozpoczynamy przy podłączonym starym module pompy, nawet jeśli uważa się, że jest on nieczytelny lub nie działa. W ten sposób, jeśli stary moduł umożliwia zgranie danych, nie będą wymagane żadne dodatkowe czynności i procedura zostanie przeprowadzona automatycznie (ilustracja 2).
Jeśli jednak starego modułu nie można odczytać, operator zostanie poproszony o ręczne wprowadzenie numeru VIN (ilustracja 3), a także kodu części zamiennych, który można znaleźć w dolnej części modułu. Numer składa się z 10 cyfr (ilustracja 4).
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
UWAGA! Po zakończeniu procedury należy przeprowadzić diagnostykę, aby upewnić się, że moduł działa prawidłowo.
Drugą możliwością, jaką możemy napotkać, jest przypadek, gdy moduł nie był wcześniej używany w innym pojeździe ani nie jest zaprogramowany. W celu zaprogramowania przeprowadzamy funkcję „odzyskiwania”. Ta funkcja nie może zostać wybrana przez operatora, ale jest wskazywana przez procedurę wymiany modułu, jeśli wykryty zostanie niezaprogramowany moduł.
Funkcja odzyskiwania musi być przeprowadzona przy użyciu kabla 3151/T70.
Poniżej przedstawiamy kroki podłączenia kabla 3151/T70 w trybie odzyskiwania:
- Otwórz moduł, odkręcając śruby zgodnie z rysunkiem i zidentyfikuj jednostkę sterującą wewnątrz modułu (krok 1 i 2 na ilustracji 5).
- Po dostaniu się do środka modułu należy wypiąć złącze elektryczne od sterownika i wpiąć złącze od kabla 3151/T70 (ilustracja 6).
Po prawidłowym podłączeniu wszystkich elementów należy kontynuować procedurę wymiany, postępując zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi przez oprogramowanie diagnostyczne.
UWAGA! Po zakończeniu procedury należy przeprowadzić diagnostykę, aby upewnić się, że moduł działa prawidłowo.
Nieprawidłowe programowanie modułu może powodować usterki pojazdu i/lub uszkodzenia komponentów wewnątrz samego modułu pompy. Programowanie należy wykonywać dokładnie, przestrzegając instrukcji wyświetlanych przez oprogramowanie diagnostyczne i stosując się do wszystkich zaleceń.
Opisana powyżej procedura możliwa jest do wykonania za pomocą oprogramowania IDC5 TRUCK i kabli 3151/T70 dla DENOXTRONIC i 3151/T71 dla DENOXTRONIC 2.