Regeneracja części. Największe korzyści i wyzwania branży

Regeneracja części. Największe korzyści i wyzwania branży Kaliński

W czasach, w których działania proekologiczne są nie tylko doceniane, ale stają się wręcz obowiązkowe, procesy regeneracji części samochodowych będą z całą pewnością szybko zyskiwać na znaczeniu. Już teraz odnowione części zamienne cieszą się sporą popularnością wśród właścicieli samochodów, co jednak niekoniecznie wynika z ich rosnącej świadomości ekologicznej. Poprawnie zregenerowana część praktycznie nie różni się od nowej, a jednocześnie stanowi sporą oszczędność dla portfela.

Jak podało Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, powołując się na badania przeprowadzone przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części (European Association of Automotive Suppliers – CLEPA), korzystanie z części poddanych fabrycznej regeneracji pozwoliło w 2020 r. ograniczyć emisję CO2 do atmosfery aż o 800 tys. ton. Unijny rynek części fabrycznie regenerowanych wart był ok. 4,7 mld euro, a ponieważ jesteśmy świadkami dynamicznego wzrostu dostępności tego typu części, z całą pewnością wartość tego sektora rynku w najbliższych latach będzie szybko rosła. Obecnie, zgodnie z szacunkami, regeneracji poddawanych jest już ok. 10% części zamiennych na europejskim rynku wtórnym.

Trend ten doskonale wpisuje się również w unijną politykę, która zakłada osiągnięcie neutralności klimatycznej w przemyśle motoryzacyjnym do połowy obecnego stulecia. Choć motorem napędowym tych zmian ma być odejście od napędów spalinowych w kierunku elektrycznych i wodorowych, to ważną rolę do odegrania będą miały też zmiany na rynku części zamiennych. Można się spodziewać, że coraz większy nacisk będzie kładziony właśnie na części poddawane regeneracji, co będzie doskonale wpisywać się w ideę gospodarki o obiegu zamkniętym.

Nie sposób również pominąć już pojawiających się lub zapowiadanych braków w dostępności niektórych surowców czy komponentów. Proces regeneracji może się okazać w przyszłości jedynym rozwiązaniem, które zapewni dostęp do części po przystępnej cenie.

Polacy przekonują się do regenerowanych części

Choć części po regeneracji różnie są postrzegane przez polskich kierowców, to również w Polsce widać stopniowy wzrost zainteresowania odnowionymi częściami.
– Widzimy, że nasza filozofia biznesu jest coraz bardziej rozpoznawalna również na polskim rynku. Jeśli cofniemy się o 10 lat, zauważymy znacznie mniejsze zainteresowanie ofertą z obszaru gospodarki o obiegu zamkniętym i redukcji CO2mówi Simon Jensen, country manager w Borg Automotive. – Jednak unijny Zielony Ład i globalny kryzys klimatyczny w większym stopniu zmuszają każdy kraj Unii Europejskiej do zwrócenia uwagi na ten obszar i wniesienia do niego swojego wkładu. Powoli dostrzegamy, że ten czynnik zaczyna odgrywać coraz ważniejszą rolę także dla polskich firm, a wybierając Borg Automotive Reman jako dostawcę części, polski dystrybutor dokonuje właśnie aktywnego wyboru, starając się wnieść swój wkład w proekologiczne działania.

Istotna jest także rola krajowych firm, które z powodzeniem przeprowadzają procesy regeneracji różnych grup produktowych. Zregenerowane części polskiej produkcji zapewniają odpowiednią jakość i cieszą się sporym popytem także na rynkach zagranicznych.

Jak mówi Michał Czarzasty, dyrektor ds. produkcji w AS-PL, regenerowane alternatory i rozruszniki są dostępne w ofercie firmy do lat w postaci kilkuset modeli, a tylko od ubiegłego roku ich liczba zwiększyła się o ponad 20%. 

– Możemy zauważyć wzrost sprzedaży produktów regenerowanych. Dla przykładu od początku 2022 r. do chwili obecnej sprzedaliśmy o ponad 40% produktów więcej niż w analogicznym okresie w 2021 r. – mówi Michał Czarzasty. I dodaje: – Wzrostu upatrujemy w kilku kwestiach. Produkty regenerowane nie odbiegają właściwościami od ich oryginalnych odpowiedników (original equipment – OE). Są efektywną kosztowo alternatywą dla zakupu nowej części. W momencie niedoboru części i surowców dla przemysłu motoryzacyjnego są rozwiązaniem dostępnym i niewymagającym tylu surowców (w zależności od rodzaju części do ich regeneracji potrzeba 50–90% surowców mniej niż przy wytworzeniu identycznego elementu od podstaw).

Regeneracja. Wynik testu końcowego regeneracja
Wynik testu końcowego. Źródło: AS-PL

Regeneracja części to wiele korzyści

Choć w powszechnym przekonaniu korzystanie ze zregenerowanych części zamiennych oznacza przede wszystkim możliwość zaoszczędzenia, to lista korzyści jest znacznie dłuższa. Część poddana regeneracji może być tańsza od oryginalnej nawet o 30–60%.

Konkretna różnica zależy w głównej mierze od rodzaju części i stopnia jej skomplikowania. Oszczędność to jedno, jednak należy podkreślić, że uzyskana w procesie regeneracji część nie odbiega zasadniczo pod względem jakości od jej oryginalnego odpowiednika. Co więcej, w procesie fabrycznej regeneracji stosuje się takie same standardy jak w przypadku montażu zupełnie nowego urządzenia.

– Stosunek ceny do jakości i zmniejszona dostępność produktów chińskich na rynku europejskim wpływa na zwiększone zainteresowanie częściami po regeneracji – tłumaczy Dawid Święciński, właściciel firmy BS Alternatory Rozruszniki. – Ceny produktów regenerowanych są niższe od nowych zamienników, a wiadomo, że teraz mamy takie czasy, że każdy oszczędza na tym, na czym może. Dodatkowo jest mniejsza dostępność produktów chińskich na rynku i my, firmy regenerujące, na tym korzystamy.

Także Mateusz Lecyk, manager Działu Pojazdów Osobowych w firmie Kaliński, podkreśla, że jeżeli chodzi o korzyści, jakie wynikają ze stosowania części regenerowanych, niewątpliwie jest to cena, a konkretniej: stosunek ceny produktu regenerowanego do nowej części, oryginalnej, dostępnej w ASO. I dodaje, że po regenerowane części sięga się szczególnie wtedy, gdy produkt nie jest dostępny jako zamiennik na rynku aftermaket. W takiej sytuacji cena jest dodatkową zachętą. 
– Z powodu obecnego braku dostępności części regeneracja jest bardzo ceniona, ponieważ produkt mamy praktycznie „od ręki”. Myślę, że jest to teraz decydujący aspekt, dla którego klienci decydują się właśnie na regenerację – dodaje Mateusz Lecyk.

część regenerowana Kaliński Kaliński

Michał Czarzasty zwraca uwagę na inną, niezwykle ważną kwestię dotyczącą stosowania produktów regenerowanych: – Jeśli chodzi o korzyści płynące ze stosowania części regenerowanych, nie jest to tylko cena, choć na pewno wielu odbiorców takie kryterium stosuje. Proces regeneracji przeprowadzamy w naszym zakładzie produkcyjnym z zastosowaniem nowoczesnych technologii, aby zminimalizować jego negatywny wpływ na środowisko. Regeneracja jest bowiem odmianą współczesnego recyklingu, a oszczędności surowców (w naszym wypadku: wody, żelaza, miedzi, magnezu, stali czy aluminium i prądu) są znaczne i bardzo ważne z punktu widzenia ekologii, rosnących obecnie cen energii czy wody oraz ograniczania śladu węglowego. Dodatkowo wszystkie nasze regenerowane alternatory i rozruszniki mają 2 lata gwarancji oraz potwierdzenie przeprowadzonego testu końcowego (raport), który świadczy o ich sprawności i niezawodności. 

Simon Jensen podkreśla, że trudno wskazać jedną konkretną grupę produktów, które cieszą się największą popularnością w ofercie Borg Automotive. Ogólnie rzecz biorąc, produkty po regeneracji oferowane przez jego firmę są popularne z kilku tych samych powodów. Produkty po regeneracji to korzystny stosunek jakości do ceny i rozwiązanie przyjazne dla środowiska. Firma oferuje szeroki program dla każdej grupy produktów. Ponadto główna fabryka i centrum dystrybucji są zlokalizowane w Polsce, co wiąże się z krótkim czasem realizacji zamówienia w porównaniu z producentami spoza UE.

– W procesie regeneracji ulepszamy także produkty OE, możemy bowiem zmodyfikować te części, które „urodziły się” z wadami – tłumaczy Simon Jensen. – Na przykład: jednym z naszych najbardziej popularnych zastosowań są silniki PSA DV6, które są używane w wielu różnych markach samochodów. W oryginalnych turbosprężarkach do tych silników wystąpiły pewne problemy ze smarowaniem, co spowodowało, że turbina się psuła i trzeba ją było wymieniać. Dzięki naszym technikom inżynierii odwrotnej jesteśmy w stanie poprawić słabe punkty rozwiązań OE i dostarczyć produkty, które działają jeszcze lepiej.

WARTO WIEDZIEĆ
Fabryczna regeneracja części
Regeneracja części bywa procesem bardzo złożonym i żeby otrzymać  produkt o wysokiej jakości, niezbędne jest posiadanie odpowiedniego know-how, doświadczenia, a także sprzętu do wykonania niezbędnych czynności. Źle przeprowadzona regeneracja może bowiem sprawić, że dany element nie zapewni odpowiednich parametrów pracy.
W przypadku większych firm proces regeneracji często przeprowadzany jest na tych samych liniach produkcyjnych, na których wytwarzane są nowe części i podzespoły. Wykorzystuje się do tego te same narzędzia i komponenty. Proces taki nazywamy fabryczną regeneracją części. W procesie tym dokładnie weryfikuje się wszystkie elementy danej części i w razie potrzeby wymienia na nowe. W efekcie otrzymana część uzyskuje identyczne parametry jak część oryginalna.
Etapy fabrycznej regeneracji części:
– demontaż części poddawanej regeneracji,
– dokładne wyczyszczenie wszystkich uzyskanych komponentów,
– weryfikacja wszystkich elementów składowych części pod kątem ich dalszego użytkowania,
– ewentualna naprawa uszkodzonych komponentów lub wymiana ich na nowe,
– odtworzenie brakujących elementów,
– montaż wszystkich komponentów,
– test poprawności działania części po regeneracji przy użyciu odpowiedniego urządzenia testowego.

Czy wszystko można regenerować?

Oferta firm, które zajmują się regeneracją części, jest bardzo szeroka i obejmuje bardzo wiele części samochodowych. Do najpopularniejszych należą silniki i ich podzespoły, w tym turbosprężarki, wtryskiwacze i rozruszniki, przekładnie, sprzęgła, filtry DPF, katalizatory, zaciski hamulcowe, elementy zawieszenia, a także opony czy reflektory.

Warto jednak mieć świadomość, że nie każda taka część może zostać poddana regeneracji. Przede wszystkim mowa tu o mocno wyeksploatowanych elementach, z widocznymi śladami uszkodzenia czy pochodzących z samochodów powypadkowych. Nawet bowiem brak widocznego uszkodzenia nie oznacza, że dany element nie ma uszkodzeń wewnętrznych, które mogą sprawić, że proces regeneracji okaże się nieskuteczny.

– Najbardziej popularnymi grupami produktowymi w regenerowanym rozruszniku/alternatorze są te produkty, których zamienniki nie są oferowane i można je kupić tylko jako nowe oryginały, których cena często musi być wysoka, lub właśnie jako części regenerowane – tłumaczy Dawid Święciński.

Grzegorz Nowaczyk, sales manager w firmie Lauber, zdradza, że wiodącym produktem w jej ofercie są zaciski hamulcowe: – Jeszcze do niedawna serwisy samodzielnie zajmowały się ich regeneracją, natomiast od pewnego czasu zauważyliśmy, że warsztatowcy kupują kompletne zregenerowane zaciski hamulcowe zamiast podzespołów, oszczędzając czas i pieniądze bez zaangażowania się w ich samodzielną naprawę. Kolejnymi bestsellerami w naszej ofercie są też przekładnie kierownicze oraz rozrusznik i alternator. I dodaje, że niewątpliwie istotnym czynnikiem wpływającym na podjęcie decyzji o zakupie części regenerowanej jest możliwość oddania starej części (tzw. rdzenia) i obniżenia dzięki temu ceny zakupu. Ponadto istotne są jakość potwierdzona udzieloną gwarancją, która w firmie Lauber wynosi aż 25 miesięcy, oraz szeroka dostępność dla klienta poprzez sieć dystrybucji Inter Cars w kraju i za granicą.

Regeneracja części w ERZE Elektromobilności

Przyszłość będzie należeć do samochodów z napędem elektrycznym, które w porównaniu z ustępującymi im miejsca napędami spalinowymi charakteryzują się mniejszą liczbą elementów roboczych. Tym samym branża regeneracji części w teorii będzie miała ograniczone pole manewru. Nie oznacza to jednak, że nie pojawią się nowe możliwości. 

Jak mówi Mateusz Lecyk, trzeba pamiętać, że zarówno w pojazdach hybrydowych, jak i elektrycznych mogą pojawić się podzespoły, które będą mogły podlegać procesowi regeneracji. I dodaje: – Rynek regeneracji w związku z pojawiającymi się coraz częściej na naszych drogach pojazdami elektrycznymi czy hybrydowymi z naszego punktu widzenia będzie jednak rósł. Powodów może być kilka, ale jednym z nich na pewno jest to, że pojazdy zasilane prądem nie wyeliminują w 100% pojazdów spalinowych. Nadal na naszych drogach będzie sporo pojazdów spalinowych, a ich właściciele będą poszukiwać rozwiązań, które pozwolą im naprawić te pojazdy. Jeśli producenci uznają, że nie opłaca się im produkować danego podzespołu lub części, nie będą one dostępne, więc regeneracja okaże się jedynym rozwiązaniem. 

Zdaniem EXPERTów

Mateusz Lecyk KalińskiJeżeli chodzi o korzyści, jakie wynikają ze stosowania części regenerowanych, niewątpliwie jest to cena, a konkretnie stosunek ceny produktu regenerowanego do nowej części, oryginalnej, dostępnej w ASO.

Mateusz Lecyk
Manager Działu Pojazdów Osobowych, Kaliński

Dawid Święciński Właściciel firmy BS Alternatory RozrusznikiCeny produktów regenerowanych są niższe od nowych zamienników, a wiadomo, że teraz mamy takie czasy, że każdy oszczędza, na tym, na czym może. Dodatkowo jest mniejsza dostępność produktów chińskich na rynku i my, firmy regenerujące, na tym korzystamy.

Dawid Święciński
Właściciel firmy BS Alternatory Rozruszniki

Michał Czarzasty Dyrektor ds. produkcji, AS-PLRegenerowane alternatory i rozruszniki są dostępne w naszej ofercie do lat w postaci kilkuset modeli, a tylko od ubiegłego roku ich liczba zwiększyła się o ponad 20%. Zauważamy także wzrost sprzedaży produktów regenerowanych.

Michał Czarzasty
Dyrektor ds. produkcji, AS-PL

Simon Jensen  Country manager, Borg AutomotiveWidzimy, że nasza filozofia biznesu jest coraz bardziej rozpoznawalna również na polskim rynku. Jeśli cofniemy się o 10 lat, zauważymy znacznie mniejsze zainteresowanie ofertą z obszaru gospodarki o obiegu zamkniętym i redukcji CO2.

Simon Jensen 
Country manager, Borg Automotive

Grzegorz Nowaczyk Sales manager, LauberJeszcze do niedawna serwisy samodzielnie zajmowały się regeneracją zacisków hamulcowych, natomiast od pewnego czasu zauważyliśmy, że warsztatowcy kupują kompletne zregenerowane zaciski hamulcowe zamiast podzespołów, oszczędzając czas i pieniądze bez zaangażowania w ich samodzielną naprawę.

Grzegorz Nowaczyk
Sales manager, Lauber

O Autorze

Wojciech Traczyk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę