Polacy coraz częściej wybierają pojazdy zasilane alternatywnie – co to oznacza dla warsztatów?

Ewolucja parku samochodowego w Polsce niesie ze sobą poważne wyzwania dla niezależnych warsztatów samochodowych. Według Instytutu GiPA, 45,8% nowych rejestracji w Polsce w 2023 roku stanowiły pojazdy z napędami alternatywnymi - AFV. Dynamika zmian sugeruje, że do 2027 roku udział wszystkich AFV się podwoi.
Dla niezależnych warsztatów, których w Polsce działa ponad 20 tysięcy, to wyraźny sygnał: czas zdobywać nowe kompetencje związane z obsługą pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Szczególnie że – jak wynika z analiz GiPA – aż 56% warsztatów niezależnych nie posiada obecnie żadnej oferty serwisowej dla hybryd, a aż 68% nie obsługuje aut w pełni elektrycznych. Tylko 11% warsztatów niezależnych deklaruje pełen zakres usług dla hybryd typu PHEV (plug-in), a zaledwie 7% dla pojazdów BEV (całkowicie elektrycznych).
– Warsztaty niezależne stoją dziś przed decyzją: albo zainwestują w rozwój kompetencji i odpowiednie zaplecze technologiczne, albo będą stopniowo tracić klientów na rzecz bardziej wyspecjalizowanych punktów, głównie serwisów dealerskich. Dlatego PLI nie tylko dostarcza produkty wysokiej jakości, ale także poszukują rozwiązań wspierających warsztaty w przygotowaniu się na zmieniającą się strukturę parku pojazdów w Polsce – komentuje Adam Bober, Market Manager PETRONAS w Polsce.
Popularność pojazdów hybrydowych
Jeszcze kilka lat temu pojazdy hybrydowe były postrzegane jako rozwiązanie przyszłości – dziś stanowią one codzienność na polskich drogach. Wśród napędów alternatywnych to właśnie tzw. miękkie hybrydy (MHEV) zyskują największą popularność. Opowiadają za dużą część wzrostu udziału pojazdów AFV (Alternative Fuel Vehicles) w polskim parku samochodowym. Ich atrakcyjność wynika m.in. z dostępności modeli, korzystnej ceny oraz braku konieczności zewnętrznego ładowania.
Dynamika tych zmian oznacza, że coraz więcej pojazdów z napędami alternatywnymi zaczyna wchodzić w wiek, w którym kierowcy szukają serwisu poza ASO. Według danych GiPA, średni wiek pojazdów AFV w Polsce to dziś 2,2 roku, a do 2027 roku wzrośnie do około 3,5–3,6 lat – co oznacza, że w ciągu najbliższych dwóch lat niezależne warsztaty będą musiały stawić czoła nowej grupie klientów.
Transformacja
Czas zmian to ogromna szansa, ale i konkretne wyzwanie. Hybrydy – zarówno typu mild, full, jak i plug-in – znacznie różnią się od tradycyjnych samochodów spalinowych, zwłaszcza pod względem zależności od automatycznych skrzyń biegów i zaawansowanych systemów, takich jak rekuperacja i złożone zarządzanie termiczne. Ta ewolucja wymaga od warsztatów przyjęcia nowej wiedzy i specjalistycznych płynów.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
– Warsztaty potrzebują dziś nie tylko produktów, ale i partnera, który rozumie zmiany rynkowe i potrafi na nie odpowiedzieć. Naszą rolą jako PLI jest bycie takim doradcą – zarówno w doborze odpowiednich płynów eksploatacyjnych, jak i w budowaniu świadomości, jak obsługa EV różni się od serwisu tradycyjnych pojazdów – podkreśla Adam Bober.
Zmiana struktury napędów w Polsce to nie tylko wyzwanie dla rynku motoryzacyjnego, ale i realna szansa dla niezależnych warsztatów. Warunkiem jest szybka adaptacja. PETRONAS Lubricants International oferuje nie tylko nowoczesne produkty, ale i wsparcie merytoryczne w transformacji, która dzieje się tu i teraz.
– Dla warsztatów niezależnych nadchodzące lata będą czasem redefinicji. Kluczem do utrzymania konkurencyjności będzie elastyczność, gotowość do nauki i współpraca z zaufanymi partnerami technologicznymi. Naszym celem jest być takim partnerem – nie tylko jako dostawca, ale jako realne wsparcie w codziennych wyzwaniach i długofalowym rozwoju – konkluduje Adam Bober.
Źródło: PETRONAS