Raport ZDS i PZPM: rejestracje nowych samochodów w Polsce marzec 2025

Zapraszamy do zapoznania się z raportem przygotowanym przez Związek Dealerów Samochodów w oparciu o dane dostarczone przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Analizy przedstawione w raporcie pochodzą z opracowania danych CEP.
W raporcie zostały przedstawione dane dotyczące rejestracji nowych pojazdów mechanicznych w marcu 2025 roku. Przedstawione zostały m.in. dane dotyczące stosunku rejestracji samochodów prywatnych oraz tzw. firmowych, rejestracje samochodów ciężarowych oraz dostawczych, a także jednośladów. Swoje komentarze do obecnej sytuacji rynkowej zamieścili eksperci ZDS oraz PZPM.
Rejestracje samochodów osobowych – luty 2025 r.
W marcu 2025 r. rynek rejestracji nowych samochodów osobowych wyniósł 53 062, co stanowi wzrost o 3135 sztuki (+6,3%) w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.

Rejestracje samochodów dostawczych o DMC<=3,5t – marzec 2025 r.
W grupie samochodów dostawczych do 3,5t odnotowano w marcu br. 6388 rejestracji, co stanowi wzrost o 95 sztuk (+1,5%) w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.

Rejestracje wybranych rodzajów nowych pojazdów: styczeń – marzec 2025 r.

Rejestracje samochodów ciężarowych o DMC 3,5-16t – marzec 2025 r.
W marcu 2025 r. w grupie samochodów ciężarowych 3,5-16t odnotowano 237rejestracji, co stanowi spadek o 24 sztuk (-9,2%) w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku, z kolei dla samochodów ciężarowych powyżej 16t odnotowano 2332 sztuk, co stanowi spadek o 171 sztuk, (-8,8%) w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.


Kolejny miesiąc 2025 roku zamykamy z bardzo pozytywnym wynikiem – ponad 59 tys. nowych rejestracji jest świetnym osiągnięciem. W najbliższych miesiącach można się spodziewać dalszych wzrostów, które będą wynikały z dwóch czynników. Pierwszy to postępująca ekspansja marek chińskich, których atrakcyjna oferta cenowa przyciąga do salonów zupełnie nowe kategorie klientów, które wcześniej korzystały co najwyżej z oferty komisów lub dealerskich działów aut używanych. Drugi czynnik, to skutki wprowadzenia za oceanem ceł na pojazdy z UE. Należy bowiem przypuszczać, że producenci chcąc wypełnić powstałą lukę, będą się starali "wypchnąć" więcej aut na rynek europejski. Otwartym pozostaje pytanie, na ile odbędzie się to kosztem rentowności sieci dealerskich. Wracając do wyników z marca, miłym zaskoczeniem jest 70-procentowy wzrost w rejestracjach hybryd plug-in, które nie są najczęstszym wyborem klientów. Wciąż jednak brak bardzo potrzebnego, spektakularnego wzrostu w rejestracjach pojazdów elektrycznych. Widoczna jest wprawdzie 30% zmiana na plus w tej kategorii, ale czy program NaszEauto faktycznie w tym pomógł? Nie wiem, choć się domyślam – mówi Paweł Tuzinek, Prezes Związku Dealerów Samochodów.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego szt. / zmiana % r/r / zmiana szt. r/r www.zds.org.pl www.pzpm.org.pl Marzec 2025 roku jest kolejnym miesiącem bardzo dobrych wyników rejestracji i jeśli ta tendencja się utrzyma to możemy mieć nadzieję, że ten rok zakończy się jeszcze lepszym wynikiem niż poprzedni, który był bardzo dobry. Warto podkreślić, że znacznie maleją rejestracje samochodów osobowych z silnikami benzynowymi i Diesla, a rosną – czego należało się spodziewać – rejestracje hybryd i hybryd plug-in. Ich wzrost wynika z bardzo atrakcyjnych ofert, jakie pojawiają się w salonach większości producentów. Wiąże się to także z nowymi, niższymi celami emisyjnymi w 2025 roku – hybrydy plug-in mają emisje na poziomie kilkunastu g/km i pozwalają producentom osiągnąć dobry wynik emisji CO2. Warto również podkreślić zwiększenie poziomu rejestracji przez klientów indywidualnych – ich udział wynosi 35%. W przypadku samochodów dostawczych z silnikami Diesla, zanotowaliśmy lekki wzrost i dość wyraźny spadek w przypadku silników benzynowych, które stanowią jednak kilka procent rynku. Niestety, wyraźny spadek odnotowaliśmy w przypadku samochodów ciężarowych – zarówno w grupie od 3,5 t.-16t, jak też powyżej 16 t. Zeszły rok był zły i w tym roku też niestety obserwujemy spadki w tym segmencie – dodaje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Źródło: Związek Dealerów Samochodów