Nie tylko koronawirus. Taki był 2020 rok

Podsumowanie 2020 roku w branży motoryzacyjnej Electromobility Poland

Pandemia Covid-19 całkowicie zdominowała miniony rok – i to bez względu na sektor przemysłowy. Również szeroko pojęta branża motoryzacyjna i działające w niej firmy musiały zmierzyć się z licznymi utrudnieniami związanymi z epidemią. Mimo tych przeciwności w minionych dwunastu miesiącach działo się całkiem sporo. Zapraszamy na krótkie podsumowanie 2020 roku.

Koronawirus na różne sposoby dotknął przemysł motoryzacyjny. Wiele koncernów podczas pierwszej fali zachorowań wstrzymywało bądź ograniczało swoją produkcję. Skutkiem pandemii będą zapewne też dużo gorsze wyniki sprzedażowe czy finansowe, ale na dokładne podsumowanie przyjdzie jeszcze pora. Ponadto odwołane zostały najważniejsze wydarzenia targowe dla branży – w Polsce nie odbyły się m.in. Poznań Motor Show, Targi Techniki Motoryzacyjnej, ProfiAutoShow czy też targi GasShow. Formę telekonferencji przyjęło wiele innych wydarzeń, w tym np. XV Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego organizowany przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych oraz Spotkania Liderów Sektora Motoryzacyjnego organizowane przez DNB Bank Polska. On-line przeprowadzane są także liczne konferencje, szkolenia firmowe, dni otwarte czy konkursy, które wcześniej odbywały się w tradycyjny sposób. Pandemia koronawirusa wymusiła na wielu firmach zwiększenie stopnia cyfryzacji swojej działalności: powstały nowe, bardziej zaawansowane sprzedażowe platformy on-line, co akurat w dłuższej perspektywie może przynieść korzystne efekty.

Rok 2020 był jubileuszowym rokiem dla marki Fiat na polskim rynku. Sto lat temu, dokładnie 2 lutego 1920 r., została podpisana umowa, na mocy której w Warszawie powstała spółka akcyjna Polski Fiat jako krajowy oddział zajmujący się sprzedażą, obsługą i naprawą samochodów turyńskiej marki.

Dla Delphi Technologies najważniejszym tematem 2020 r. było zakończenie przejęcia przez BorgWarner. Jako marka BorgWarner Delphi Technologies Aftermarket zachowa swoją tożsamość, a klienci na całym świecie będą mogli nadal korzystać z oferowanego wsparcia. Pomimo trudnego roku dla motoryzacyjnego rynku części zamiennych, firma była bardzo zaangażowana w rozszerzanie oferty, pracę nad danymi katalogowymi i wprowadzanie nowych technologii, w tym ulepszonej gamy pomp paliwa i części zamiennych do pojazdów elektrycznych. Aby pomóc klientom dokonać właściwego doboru części i co za tym idzie – bezbłędnie przeprowadzić montaż, Delphi Technologies wykorzystuje zdjęcia części 360° obejmujące większość hamulców oraz oferuje filmy instruktażowe i szkolenia. W 2021 r. Delphi Technologies udostępni swoje 25-letnie doświadczenie w obszarze produkcji dla OE w energoelektronice europejskiemu rynkowi części zamiennych. Ta oferta, będąca jedną z pierwszych na świecie na aftermarket, pozwoli klientom na natychmiastowe wykorzystanie możliwości, jakie niesie ze sobą rozwój rynku pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Działalność Delphi Technologies nie ogranicza się jedynie do bycia liderem innowacyjności. W tym roku obchodzono 10-lecie programu lojalnościowego Delphi Team Club. Z tej okazji odbyły się specjalne promocje i loteria promocyjna. Rok 2020 był też kolejnym, czwartym etapem współpracy z ambasadorem marki – Kajetanem Kajetanowiczem. Przez cały rok wspólnie z Kajto prowadziliśmy szereg cieszących się dużym zainteresowaniem projektów, takich jak szkolenia on-line czy bezpieczna jazda.
Sławomir Welezinski
Dyrektor regionalny Delphi Technologies Aftermarket Central and Eastern Europe

Swój okrągły jubileusz obchodziła również firma Steinhof – polski producent haków holowniczych, który rozpoczął działalność dokładnie 60 lat temu. Dziś Steinhof z 230 pracownikami, trzema oddziałami i dwoma profesjonalnymi serwisami samochodowymi o łącznej powierzchni ponad 15 000 m2 jest jednym z największych producentów haków holowniczych w Europie oraz jednym z największych wytwórców klocków hamulcowych w Polsce.

WABCO Holdings otworzył na początku roku we Wrocławiu Globalne Centrum Testów. Ośrodek stanowi rozszerzenie istniejącego Centrum Badań i Rozwoju, które zostało otwarte w październiku 2014 r. Nowa inwestycja kosztowała 3,3 mln dolarów. Centrum umożliwia testowanie funkcjonalności i trwałości w komorach klimatycznych w ekstremalnych temperaturach w celu poprawy bezpieczeństwa i wydajności pojazdów użytkowych. Z kolei Bosch rozpoczął w Polsce produkcję iBoostera 2. Jest to druga generacja innowacyjnego komponentu układów hamulcowych, który stosowany jest głównie w pojazdach hybrydowych i elektrycznych. Wysokość inwestycji związanej z uruchomieniem nowej linii produkcyjnej w fabryce w Mirkowie pod Wrocławiem wyniosła 80 mln zł.

Nowa linia produkcyjna w fabryce Bosch w Mirkowie
Nowa linia produkcyjna w fabryce Bosch w Mirkowie to ponad 100 metrów procesu produkcyjnego, na który składają się 44 zautomatyzowane stacje montażowe. Źródło: Robert Bosch
W przypadku marki Philips o globalnym zasięgu obecna sytuacja związana z koronawirusem przekładała się na cały łańcuch produkcji i dostaw. Lockdown znacznej części gospodarki zahamował zamówienia z fabryk koncernów samochodowych. Jednocześnie w obliczu epidemii i ryzyka zakażenia wzrosła rola indywidualnych środków transportu. Okazało się, co widać po sprzedaży na rynku aftermarket, że żarówki samochodowe mogą zaliczać się do produktów pierwszej potrzeby. W zaspokojeniu popytu duży wkład miała fabryka Philips w Pabianicach.
Pomimo niecodziennej sytuacji nie zmieniono planów wprowadzenia na rynek nowych produktów. To zarówno ulepszone pod względem osiągów żarówki halogenowe, retrofity LED i lampy warsztatowe, jak też samochodowy oczyszczacz powietrza. Ich premiera miała nastąpić tradycyjnie podczas targów Automechanika we Frankfurcie, jednak z uwagi na odwołanie tego wydarzenia zaprezentowano je podczas spotkań z dystrybutorami, a także przez multimedialne kanały komunikacyjne, które mogły liczyć na wsparcie cieszących się dużą popularnością wśród zmotoryzowanych Gosi Rdest i Zachara Zawadzkiego.
Wioletta Pasionek
Lumileds Poland (Philips)

Spółka PZL Sędziszów została właścicielem marki Battery Guru – polskiego producenta baterii litowo-jonowych. Oprócz produkcji baterii dla przemysłu, elektromobilności oraz ośrodków naukowych z całego świata Battery Guru zajmuje się kompleksową dystrybucją oraz serwisem baterii oraz ładowarek Li-On.

1 czerwca br. fabryka Toyoty w Jelczu-Laskowicach rozpoczęła produkcję najnowszej generacji silników benzynowych o pojemności 1,5 l, zaprojektowanych w ramach globalnej architektury TNGA. Nowy silnik Dynamic Force Engine o pojemności 1,5 l to 3-cylindrowa jednostka benzynowa ze zmiennymi fazami rozrządu pracująca w cyklu Atkinsona. W związku z nowymi projektami zatrudnienie w fabryce w Jelczu-Laskowicach wzrosło o około 600 pracowników i wynosi obecnie ponad 1100 osób.

W lipcu fabryka Bridgestone w Stargardzie świętowała wyprodukowanie 10-milionowej opony – po 12 latach od rozpoczęcia produkcji opon ciężarowych. Polski zakład koncernu jest dziś jednym z najnowocześniejszych w Europie – dziennie powstaje tu do 4400 opon do samochodów ciężarowych i autobusów.

Również w lipcu Grupa Kapitałowa PKO BP uruchomiła pierwszą w Polsce bankową platformę do zakupu samochodów nowych i używanych – Automarket. Na platformie klienci otrzymują dostęp do sprawdzonych technicznie, wyselekcjonowanych i objętych gwarancją samochodów, które będą mogli w prosty sposób sfinansować.

28 lipca odbyła się premiera on-line polskiej marki samochodów elektrycznych – Izery. Spółka ElectroMobility Poland zaprezentowała nazwę, logotyp, hasło oraz dwa modele pokazowe: hatchbacka oraz SUV-a. Firma będzie realizować projekt pierwszego polskiego auta elektrycznego w oparciu o pozyskaną platformę technologiczną oraz przy współpracy z  integratorem technicznym.

Firma M-TECH, na czele której stoję, rozwija się nieprzerwanie od ostatnich 15 lat. Udało nam się przejść suchą stopą przez kryzys finansowy zapoczątkowany w 2008 r. Rośliśmy podczas mniejszych kryzysów w branży automotive między 2010 a 2020 r. Teraz dorosła już firma musi stawić czoła największemu problemowi, z jakim przyszło jej się zetknąć. Ufam, że doskonale zorganizowani ludzie oraz żelazna konsekwencja w realizacji strategii biznesowej (elastyczny specjalista w segmencie oświetlenia z bardzo szeroką gamą dostępną „na wczoraj” po atrakcyjnej cenie) pozwoli firmie wyjść z tej zawieruchy obronną ręką. Mimo pandemii 2020 r. zamkniemy lekkim wzrostem. Wpływ na to ma bardzo mocny pierwszy kwartał oraz długofalowa strategia firmy oparta na dywersyfikacji produktów oraz zaopatrywanych klientów w różnych krajach.
Nadchodzący rok może być trudny – konsumenci będą oszczędzać tam, gdzie się da, co będzie skutkować – moim zdaniem – malejącym wolumenem sprzedaży w obszarze aftermarket. Mam nadzieję, że powrócimy do wzrostów w 2022 r. Czas pokaże, czy w 2022 r. uda się odrobić straty z 2021 r., czy jednak do wolumenów sprzedaży z 2019 r. wrócimy ponownie dopiero w 2023 r.
Tomasz Barczyk
Prezes zarządu firmy M-TECH

W sierpniu 30-lecie działalności na polskim rynku świętowała firma FUCHS, która na przestrzeni trzech dekad przekształciła się z małej, kilkuosobowej firmy w przedsiębiorstwo zatrudniające prawie 500 osób. Krokiem milowym w rozwoju firmy w Polsce było rozpoczęcie lokalnej produkcji. Obecnie rocznie w Gliwicach produkuje się 35 tysięcy ton środków smarnych, a firma sprzedaje ich ok. 50 mln litrów.

Centrum Inżynieryjne ZF Steering Systems Poland w Bielsku-Białej otworzyło nowe biuro o powierzchni 1400 m2. Znajdzie się w nim 100 nowych stanowisk pracy dla inżynierów. W nowym biurowcu pracować będą inżynierowie ZF odpowiedzialni za obszary aplikacji, systemów, oprogramowania oraz design.

We wrześniu duńska firma regenerująca Borg Automotive przejęła hiszpańską firmę Turbo Motor Inyeccion zajmującą się regeneracją turbosprężarek. Dzięki temu przejęciu Borg Automotive umocnił swoją pozycję największego niezależnego producenta regenerowanych części samochodowych w Europie. Po przejęciu firma zatrudnia 1500 osób i posiada zakłady produkcyjne w Polsce, Anglii i Hiszpanii.

Z kolei na początku października BorgWarner sfinalizował przejęcie Delphi Technologies. Połączenie spółek ma wzmocnić produkty, możliwości i skalę działania BorgWarner w zakresie elektroniki i energoelektroniki, tworząc lidera w dziedzinie zelektryfikowanych systemów napędowych, który zdaniem BorgWarner będzie dobrze przygotowany do odniesienia korzyści z przyszłej migracji napędów.

Trudno spojrzeć na rok 2020 inaczej niż przez pryzmat pandemii. Dotknęła ona również naszą branżę, choć w różnym stopniu. Najbardziej jej skutki widać na rynku produktów na pierwsze zalanie i dla przemysłu, a najmniej w warsztatach niezależnych, zwłaszcza tych obsługujących samochody dostawcze i ciężarowe.
Czekamy, jak ostatecznie skończy się sprawa kaucji za oleje. Jeśli przepisy wejdą w życie, spodziewamy się, że liczba punktów wymiany oleju może spaść. Zwłaszcza warsztaty, które do tej pory zajmowały się wymianą oleju niejako „przy okazji”, mogą z tego zrezygnować.
Mamy nadzieję, że 2021 r. będzie rokiem powrotu do normalności. Chyba wszyscy chcą zapomnieć o 2020 r., a najlepiej o tym świadczy fakt, że plany na przyszły rok robimy w oparciu o wyniki z 2019 r. PETRONAS szykuje ofensywę produktową na 2021 rok – wejdzie nowa gama olejów do samochodów ciężarowych Urania Green, nowe oleje do motocykli PETRONAS Sprinta, a jesienią na rynek trafią nowe oleje Syntium o niskiej lepkości, dostosowane do wymagań kolejnych producentów.
Adam Bober
Dyrektor sprzedaży Petronas Lubricants – Polska, Niemcy i Austria

Pod koniec września ruszyła pierwsza z trzech linii produkcyjnych baterii elektrycznych w fabryce Mercedesa w Jaworze. Docelowo fabryka będzie produkować 100 tys. baterii do napędów typu plug-in hybrid i pojazdów w pełni elektrycznych. W ostatnich 4 latach niemiecki koncern zainwestował w Jaworze ponad 3 miliardy zł.

Jesienią odlewnia Volkswagen Poznań rozpoczęła seryjną produkcję obudów do silników elektrycznych stosowanych w elektrycznych modelach różnych marek Grupy budowanych na platformach PPE i MEB Performance. Nowa inwestycja wiązała się z koniecznością wyposażenia zakładu w nowoczesne maszyny i stanowi zabezpieczenie miejsc pracy na przyszłość.

ELIT Polska, ogólnopolska sieć hurtowni motoryzacyjnych, wprowadziła do oferty wiele nowych, renomowanych marek części oraz płynów eksploatacyjnych do pojazdów osobowych i ciężarowych, w tym m.in. MPM Oils (środki smarne), ERA (akumulatory) oraz ELSTOCK (zawory EGR, alternatory, rozruszniki, zaciski).

Mijający rok był najbardziej nietypowym i nieprzewidywalnym w ponad 25-letniej historii obecności Groupe PSA na rynku obsługi posprzedażnej w Polsce. Spadek sprzedaży samochodów nowych spowodował obniżenie poziomu obrotów w tych grupach produktów, które są z nimi powiązane, jak: oryginalne akcesoria, opony zimowe, części przeglądowe itp. Jednak sprzedaż części zamiennych, które dedykowane są starszym samochodom nie tylko marek Groupe PSA, czyli gamy EUROREPAR oraz FABRYCZNIE REGENEROWANYCH, pomogła w ograniczeniu wspomnianych wyżej strat.
Rozwój marki DISTRIGO, będącej solidnym i dynamicznym handlowo-logistycznym podmiotem Groupe PSA, również się do tego przyczynił. Istotnym elementem budowania przez platformę dystrybucji części zamiennych DISTRIGO tzw. „Oferty 360 stopni”, czyli kompletnej oferty produktów na potrzeby warsztatów serwisujących samochody różnych marek i w różnym wieku, było jej poszerzenie i uruchomienie w listopadzie br. współpracy z kilkoma renomowanymi producentami części zamiennych podlegających zużyciu eksploatacyjnemu, jak klocki hamulcowe, wszystkie rodzaje filtrów, pióra wycieraczek itp., w opakowaniach z logo tych producentów.
Ten filar oferty DISTRIGO, zwany „Częściami innych producentów”, skierowany do warsztatów serwisujących głównie auta marek spoza Groupe PSA będzie sukcesywnie rozwijany w kolejnych miesiącach.
Krzysztof Otto
Ekspert w Groupe PSA

Pod koniec listopada polscy dostawcy zrzeszeni w Polskiej Grupie Motoryzacyjnej uruchomili Polish Automotive Production Hub mający na celu technologiczno-produkcyjne wsparcie nowych inwestycji na terenie Polski. Jest to odpowiedź na zapotrzebowanie rynku w wyniku sytuacji spowodowanej m.in. przez pandemię Covid-19. Wsparcie odbywać się będzie wielopoziomowo i elastycznie w zależności od potrzeb. Formuła działania PGM jako klastra polskiego przemysłu motoryzacyjnego stwarza też wiele możliwości realizowania wspólnych projektów badawczo-rozwojowych.

O Autorze

Wojciech Traczyk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę