Pierwszy autonomiczny samochód zasilany ogniwami wodorowymi

Hyundai
7.2.2018

Zasilane ogniwami wodorowymi, autonomiczne samochody marki Hyundai przejechały dystans 190 kilometrów z Seulu do Pyeongchang. Był to pierwszy na świecie przejazd na czwartym poziomie autonomiczności z udziałem całkowicie ekologicznych samochodów zasilanych wodorem.

Do tej pory jazda autonomiczna odbywała się na wytyczonych lokalnie obszarach z zachowaniem ograniczonej prędkości. Tym razem samochody pokonały otwarty dystans z maksymalną, dozwoloną na koreańskich autostradach prędkością 100 - 110 km/h.

Flotę 5 autonomicznych samochodów stanowiły 3 auta bazujące na całkowicie nowym, wyposażonym w ogniwa wodorowe modelu NEXO oraz 2 samochody Genesis G80. Wszystkie zostały wyposażone w rozwiązania technologiczne czwartego poziomu autonomiczności, w oparciu o międzynarodowe standardy SAE (International Society of Automotive Engineers). 4. poziom autonomicznej jazdy oznacza pełną samodzielność samochodu, a uwaga kierowcy nie jest konieczna dla zachowania bezpieczeństwa. Pojazd musi być w stanie bezpiecznie przerwać podróż, tj. zaparkować samochód, jeżeli kierowca nie podejmie kontroli, gdy samochód tego wymaga.

Podczas jazdy, samochody korzystały z wielu zaawansowanych technologicznie rozwiązań, umożliwiających między innymi prawidłową ocenę sytuacji drogowej na skrzyżowaniach, nawigowanie przy zbliżaniu się do bramki opłat na autostradzie i odpowiednią ocenę jej szerokości, a także dokładne określenie pozycji samochodu na mapie za pomocą zewnętrznych czujników w sytuacji, kiedy sygnał GPS zostaje zakłócony np. podczas długiej jazdy w tunelu.

Samodzielna jazda samochodu wymaga stałego przetwarzania ogromnej liczby danych, co z kolei oznacza duży pobór mocy. W samochodzie zasilanym wodorem, prąd wytwarzany jest z reakcji wodoru i tlenu, co czyni go optymalnym modelem do przeprowadzenia testu.

Hyundai planuje komercjalizację autonomicznej jazdy na poziomie czwartym w wybranych miastach do 2021 r. Podczas styczniowych targów elektroniki konsumenckiej CES 2018 w Las Vegas firma ogłosiła w tym zakresie współpracę z amerykańskim startupem Aurora Innovation. Komercjalizacja technologii pozwalającej na całkowicie autonomiczną jazdę planowana jest przez markę Hyundai na 2030 rok.

Źródło: Hyundai

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę