PEVO Index: Ponad 70 tys. całkowicie elektrycznych samochodów osobowych na polskich drogach
Listopad 2024 na polskim rynku elektromobilności przyniósł istotne zmiany – przybyło samochodów elektrycznych na drogach, rozbudowano infrastrukturę ładowania, a rynek zeroemisyjnych pojazdów używanych odnotował wzrost zainteresowania. Sprawdzamy najnowsze dane i trendy, które kształtują przyszłość polskiej mobilności.
- Na koniec listopada 2024 r. łączna liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) wynosiła 77 873 szt.
- Liczba ogólnodostępnych punktów ładowania w ubiegłym miesiącu wzrosła do 8331, z czego 2534 stanowiły punkty DC.
- W listopadzie 2024 r. udział ogłoszeń BEV w łącznej liczbie ofert pojazdów używanych na portalu OTOMOTO wyniósł 1,1%.
- Polish EV Outlook Index (PEVO Index) to comiesięczne zestawienie kluczowych danych i statystyk sektora e-mobility w Polsce.
Samochody elektryczne
Na koniec listopada 2024 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 77 873 szt. Park osobowych BEV składał się z 70 121 szt. (+44% r/r), a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu wyniosła 1181 szt. (spadła o 37% rok do roku). Na koniec listopada 2024 r. flota całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych zwiększyła się do 7 752 szt. (+40% r/r). Park osobowych, wodorowych FCEV liczył 270 szt. (+36% r/r). Najpopularniejszymi, nowymi osobowymi modelami BEV w listopadzie 2024 r. były Tesla Model Y (124 sprzedane szt.), Tesla Model 3 (101 szt.) oraz Dacia Spring (80 szt.). Na podium wśród marek znalazły się Tesla, Mercedes-Benz oraz KIA. Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych w listopadzie 2024 r. wyniósł 2,4%.
Infrastruktura ładowania
W Polsce na koniec listopada 2024 r. funkcjonowało 8331 (+43% r/r) ogólnodostępnych punktów ładowania, w tym 5 797 AC (+33% r/r) oraz 2 534 DC (+73% r/r). Wzdłuż sieci TEN-T funkcjonuje 837 punktów ładowania, czyli o 37% więcej niż w listopadzie 2023 r. „PEVO Index” zawiera także informacje na temat miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych. Pierwsza jest Warszawa (660 punktów w listopadzie 2024 r.), a kolejne miejsca zajmują Gdańsk (319), Szczecin (270), Kraków (240) oraz Poznań (235).
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Rynek zeroemisyjnych pojazdów używanych
„PEVO Index” zawiera również dane na temat oferty na rynku wtórnym elektromobilności w Polsce. Pod koniec listopada 2024 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu OTOMOTO wynosiła 4475. To wzrost o 20% r/r. Udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych to 1,1%. Takie oferty odpowiadały za 1,0% wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu OTOMOTO. Najpopularniejszymi pod względem podaży modelami BEV na wtórnym rynku e-mobility w Polsce były Nissan Leaf (323 ogłoszenia w listopadzie 2024 r. ze średnią ceną 58 007 PLN), BMW i3 (222 ogłoszenia ze średnią ceną 76 552 PLN) oraz Tesla Model 3 (214 ogłoszeń ze średnią ceną 128 293 PLN).
Źródło: PSNM