PEVO Index: Ponad 70 tys. całkowicie elektrycznych samochodów osobowych na polskich drogach

Listopad 2024: elektryczne samochody na polskich drogach Pixabay – andreas160578

Listopad 2024 na polskim rynku elektromobilności przyniósł istotne zmiany – przybyło samochodów elektrycznych na drogach, rozbudowano infrastrukturę ładowania, a rynek zeroemisyjnych pojazdów używanych odnotował wzrost zainteresowania. Sprawdzamy najnowsze dane i trendy, które kształtują przyszłość polskiej mobilności.

  • Na koniec listopada 2024 r. łączna liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) wynosiła 77 873 szt. 
  • Liczba ogólnodostępnych punktów ładowania w ubiegłym miesiącu wzrosła do 8331, z czego 2534 stanowiły punkty DC. 
  • W listopadzie 2024 r. udział ogłoszeń BEV w łącznej liczbie ofert pojazdów używanych na portalu OTOMOTO wyniósł 1,1%.
  • Polish EV Outlook Index (PEVO Index) to comiesięczne zestawienie kluczowych danych i statystyk sektora e-mobility w Polsce.

Samochody elektryczne 

Na koniec listopada 2024 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 77 873 szt. Park osobowych BEV składał się z 70 121 szt. (+44% r/r), a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu wyniosła 1181 szt. (spadła o 37% rok do roku). Na koniec listopada 2024 r. flota całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych zwiększyła się do 7 752 szt. (+40% r/r). Park osobowych, wodorowych FCEV liczył 270 szt. (+36% r/r). Najpopularniejszymi, nowymi osobowymi modelami BEV w listopadzie 2024 r. były Tesla Model Y (124 sprzedane szt.), Tesla Model 3 (101 szt.) oraz Dacia Spring (80 szt.). Na podium wśród marek znalazły się Tesla, Mercedes-Benz oraz KIA. Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych w listopadzie 2024 r. wyniósł 2,4%.   

Infrastruktura ładowania 

W Polsce na koniec listopada 2024 r. funkcjonowało 8331 (+43% r/r) ogólnodostępnych punktów ładowania, w tym 5 797 AC (+33% r/r) oraz 2 534 DC (+73% r/r). Wzdłuż sieci TEN-T funkcjonuje 837 punktów ładowania, czyli o 37% więcej niż w listopadzie 2023 r. „PEVO Index” zawiera także informacje na temat miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych. Pierwsza jest Warszawa (660 punktów w listopadzie 2024 r.), a kolejne miejsca zajmują Gdańsk (319), Szczecin (270), Kraków (240) oraz Poznań (235). 

Rynek zeroemisyjnych pojazdów używanych 

„PEVO Index” zawiera również dane na temat oferty na rynku wtórnym elektromobilności w Polsce. Pod koniec listopada 2024 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu OTOMOTO wynosiła 4475. To wzrost o 20% r/r. Udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych to 1,1%. Takie oferty odpowiadały za 1,0% wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu OTOMOTO. Najpopularniejszymi pod względem podaży modelami BEV na wtórnym rynku e-mobility w Polsce były Nissan Leaf (323 ogłoszenia w listopadzie 2024 r. ze średnią ceną 58 007 PLN), BMW i3 (222 ogłoszenia ze średnią ceną 76 552 PLN) oraz Tesla Model 3 (214 ogłoszeń ze średnią ceną 128 293 PLN).
 
Źródło: PSNM

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę