Oto trendy kolorystyczne na lata 2018-2019

W czerwcu projektanci firmy BASF zaprezentowali nową kolekcję trendów kolorystycznych dla branży motoryzacyjnej. „Keep It Real” pokazuje kolory, które oddadzą ducha przyszłości. Choć produkcja samochodów z użyciem nowych kolorów dla motoryzacji jeszcze się nie rozpoczęła, marka Glasurit firmy BASF już dziś pracuje nad zapewnieniem dostępności doskonałego rozwiązania renowacyjnego na czas uruchomienia produkcji.
Gdy innowacje takie jak sztuczna inteligencja, samochody autonomiczne czy automatyzacja przemysłu upowszechniają się, powrót do elementu ludzkiego – potrzeb i emocji człowieka – staje się coraz ważniejszy. Projektanci z działu powłok firmy BASF przełożyli te obserwacje na kolekcję 65 kolorów pojazdów.
Ciemne kolory, odcienie niebieskiego i złożone efekty symbolizują wszechobecną technologię
Rozwój cyfryzacji sprawia, że technologia staje się mniej widoczna i coraz silniej związana z rzeczywistością. Zastosowania z zakresu rozszerzonej rzeczywistości i inteligentne gadżety, które ułatwiają codzienne życie splatają rzeczywistość ze światem cyfrowym. Ta wszechobecność technologii znalazła odzwierciedlenie w trendach kolorystycznych w branży motoryzacyjnej. Centralnym punktem kolekcji są odcienie szarości i błękitu. Achromatyczne kolory są łączone ze złożonymi efektami stanowiącymi kolorowe i naturalne akcenty i reprezentującymi połączenie świata rzeczywistego z wirtualnym. Odcienie koloru niebieskiego – odzwierciedlające barwę ekranów i światła cyfrowego – są silnie nasycone. Naturalne faktury i barwne efekty symbolizują poszukiwanie ludzkich cech w wirtualnym świecie.
Zmieniające się funkcje — nowe koncepcje dotyczące mobilności mają wpływ na wybór kolorów
Koncepcje współdzielenia samochodów, usługi prywatnych przewozów i jazda autonomiczna zmienią funkcję samochodu z przedmiotu prywatnego w bardziej publiczny środek transportu. W przypadku samochodów przeznaczonych do wspólnego użytku istotną rolę odegrają palety kolorów, które podobają się wszystkim. Kolekcja trendów pokazuje, jak rozbudowane faktury i skomplikowane efekty mogą nadać każdemu kolorowi unikalny charakter.
Ponadto BASF stawia czoło przyszłej mobilności poprzez nieustanny rozwój powłok funkcjonalnych. Wybrane kolory z kolekcji posiadają system, który zmniejsza stopień nagrzewania się powierzchni pojazdu, co ogranicza wzrost temperatury we wnętrzu. Dalsze innowacje to m.in. kolory o najnowocześniejszej funkcjonalności, która - bez uszczerbku dla wizualnej atrakcyjności powłoki – zwiększa współczynnik odbicia światła, poprawiając skuteczność technologii LiDAR, wykorzystywanej do pomiaru prędkości i odległości.
EMEA — Życie w przestrzeniach miejskich
W regionie EMEA zmienia się wykorzystanie przestrzeni miejskich, a rzeczywiste miejsca stają się bardziej istotne w obszarach metropolitalnych. Odzwierciedleniem tego są innowacyjne koncepcje projektowe przestrzeni publiczno-prywatnych. Produkt traci na znaczeniu, podczas gdy sama przestrzeń staje się pewnym doświadczeniem. Zamiast tworzyć atmosferę komfortu i luksusu, formy i materiały coraz częściej prezentują proste krawędzie.
Te trendy są odzwierciedlone w kolorystyce dla regionu EMEA. Szarości oznaczają miejskość. W połączeniu z wrażeniami dotykowymi bazują one na znaczeniu tego, czego można doświadczyć naprawdę. Złamana biel „Grand Blanc”, ze swoją szorstką fakturą i skojarzeniami z betonem, nawiązuje do życia w przestrzeni miejskiej. Zawarte w lakierze bezbarwnym cząsteczki efektu podkreślają szczególną naturę samochodu jako produktu budzącego emocje. „Urbanist”, jako ciemnoszary, metaliczny antracyt, reprezentuje połączenie ludzi i technologii. Wyrazisty metaliczny efekt powoduje nieoczekiwane odbicia i przywołuje pragnienie bycia w centrum uwagi.
Azja Pacyfik — poszukiwanie jakości w prawdziwym życiu
Ludzie w regionie Azji i Pacyfiku mają ambiwalentny stosunek do technologii. Chętnie udostępniają swoje dane osobowe firmom, które ułatwiają codzienne życie i nawiązują więzi emocjonalne z maszynami o sztucznej inteligencji. Jednocześnie przestrzenie publiczne w miastach ulegają przekształceniom na skutek pragnienia kontaktów i relacji międzyludzkich w rzeczywistym świecie. Gray Ambivalence, ostry szary metalik, oznacza włączenie wysoko wydajnej technologii do codziennego życia. Równoważy go kompletna klapa, która oznacza zejście na ziemię.
Ameryka Północna — poszerzenie kolorystycznych horyzontów
Demontaż publicznych bohaterów robi miejsce dla nowych idoli. Błędy są akceptowane jako element ludzkiej natury, a różnorodność jest ceniona. Nowy zapał do nauki, a zwłaszcza podróży w kosmos przyciąga uwagę do odległych światów. Połączenie pomiędzy światem rzeczywistym i wirtualnym, a także relacja pomiędzy Ziemią i kosmosem zostały uchwycone w kluczowym kolorze BASF w Ameryce Północnej, Atomium Sky: mocno nasyconym błękicie o średniej wielkości ziarna, która przechodzi w bardziej stonowany, półprzezroczysty odcień przy obserwacji pod większym kątem. Ten kolor emanuje wesołością, pokazuje ducha przyszłości i postępowe nastawienie. To drugi rok z rzędu, gdy firma BASF wybrała błękit jako kluczowy kolor w Ameryce Północnej, co jest efektem jej rosnącego znaczenia w regionie.
Ameryka Południowa – przekształcenie klasycznych przestrzeni kolorystycznych
Kolory dla Ameryki Południowej oferują wizualne połączenie z różnorodnością regionu. Dwie spośród najpopularniejszych przestrzeni barw na rynku motoryzacyjnym – czerń i biel – są przekształcane w eleganckie, eklektyczne lakiery samochodowe. Coriolis Force, kluczowy kolor w regionie, odzwierciedla kultywowanie i poszanowanie tradycyjnego rzemiosła, jak i wiedzy przekazywanej z pokolenia na pokolenie. Ciemny odcień emanuje luksusowym wyglądem, który powstaje w wyniku wykorzystania czerwonawozłotego płatka. Pod silnym źródłem światła tworzy on prawdziwą estetykę dla regionu.
Od trendu do opracowania doskonałego rozwiązania renowacyjnego
Kolekcja trendów kolorystycznych BASF dostarcza potrzebne producentom samochodów informacje o tym, jakie światy i efekty kolorystyczne będą zgodne z duchem czasu w niedalekiej przyszłości. To ważne, gdyż producenci samochodów używają nowych kolorów, by nadać swoim nowym modelom charakterystyczny wygląd — taki, który będzie dobrze przyjmowany przez potencjalnych nabywców za trzy do pięciu lat. Tak długo to trwa zanim kolory pojawią się na drogach. W tym czasie, przy rygorystycznym przestrzeganiu norm jakościowych, kolory są dopracowywane we współpracy z producentami samochodów, aby były gotowe do zastosowań OEM.
Źródło: BASF