Oto pierwsza w historii tylna belka poprzeczna z tworzywa sztucznego dla Mercedesa

8.7.2015

Nowe tworzywo konstrukcyjne Ultramid A3WG10 CR pozwala zmniejszyć ciężar belki  o 25% względem jej aluminiowej poprzedniczki.

Pierwsza na świecie belka poprzeczna z tworzywa sztucznego tylnej osi została opracowana przez firmę ContiTech Vibration Control i BASF dla Mercedesa klasy S. Wykonana jest z tworzywa sztucznego o nazwie Ultramid A3WG10 CR, poliamidu opracowanego przez firmę BASF, odpowiednio wzmocnionego i zoptymalizowanego pod kątem dużych obciążeń mechanicznych.

W porównaniu z poprzednio stosowaną belką wykonaną z odlewu aluminiowego, ten bardzo trwały komponent oznacza zmniejszenie ciężaru wspomnianego elementu o 25%, lepsze właściwości akustyczne, a także doskonałe właściwości mechaniczne, nawet w wysokich temperaturach, oraz spełnienie najnowszych wymagań w zakresie testów zderzeniowych.

Nośny element konstrukcyjny z tworzywa sztucznego spełnia wszystkie wymagania dla obciążeń statycznych i dynamicznych, którym podlega belka tylnej osi: jako centralny element tylnej osi, przyjmuje ona część momentu obrotowego, który jest przenoszony z silnika do skrzyni biegów oraz przyjmuje część obciążenia mechanizmu różnicowego. Dlatego też belka Ultramid stosowana jest we wszystkich pojazdach Mercedes-Benz z napędem na cztery koła, z wyjątkiem pojazdów w wersji AMG.

W celu wymiany belki aluminiowej i zastosowania trwałego rozwiązania z tworzywa sztucznego, musi on spełniać wysokie wymagania mechaniczne: tworzywo Ultramid A3WG10 CR (CR = odporne na uderzenia), które w 50% składa się ze wzmocnionego włókna szklanego, wykazuje optymalną wytrzymałość i sztywność oraz niską skłonność do tzw. pełzania pod wpływem stałego obciążenia. Ponadto, materiał ten powinien wytrzymywać wysokie momenty zginające. Komponent wykazuje dobre właściwości NVH (NVH = hałas, wibracje, szorstkość).

Źródło: Materiał prasowy producenta

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę