Od Lamborghini 350 GT do aut autonomicznych – 110 lat napędzania motoryzacji przez ZF
ZFHistoria europejskiej motoryzacji wiedzie od pionierskich konstrukcji Carla Benza i Gottlieba Daimlera, przez „złoty wiek” klasyków, aż po współczesną elektryfikację i jazdę wspieraną przez zaawansowane systemy. Ich wspólnym mianownikiem jest firma ZF (Zahnradfabrik Friedrichshafen), która od 110 lat dostarcza do samochodów układy i podzespoły.
Początki firmy ZF
Po wojnie rozwój branży znacząco przyspieszył. Z jednej strony ruszyła produkcja masowa, z drugiej rodziły się legendy – jak kultowy Jaguar E-Type z 5-biegową sportową skrzynią ZF S 5-325 czy Lamborghini 350 GT. Sporty motorowe stały się także wyścigiem innowacji: producenci z Niemiec, Włoch, Francji i Wielkiej Brytanii rywalizowali o skuteczniejsze hamulce, doskonalsze zawieszenia i lepszą aerodynamikę.

Na początku swojej działalności firma ZF wyspecjalizowała się w dostarczaniu skrzyń biegów dla największych marek. Każda kolejna generacja automatów (5-, 6-, 8-, wreszcie 9-biegowych) odpowiadała na rosnące wymagania w zakresie osiągów, komfortu i zużycia paliwa. Sekret płynności nowoczesnych 8HP tkwi w architekturze z czterech zestawów planetarnych i pięciu elementów przełączających oraz we wczesnym załączaniu blokady konwertera. W wersji 9HP - projektowanej do układów z silnikiem poprzecznym - ZF zastosowała kompaktowe układy planetarne i sprzęgła kłowe (dog clutches), dzięki czemu zmieściła dziewięć przełożeń bez powiększania obudowy.

Najnowsze iteracje integrują też napęd elektryczny w obudowie skrzyni, co umożliwia rekuperację i płynną jazdę wyłącznie „na prądzie”, bez dodatkowych sprzęgieł w osi napędu.
Nowy wiek – nowe wyzwania
W XXI wieku priorytetami stają się ograniczanie emisji, łączność i automatyzacja. Europa rozwija pojazdy elektryczne i hybrydy plug-in, a samochody klasy średniej i premium coraz częściej wyposaża się w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy. Te systemy coraz rzadziej działają w odosobnieniu – o spójność dba ZF ProAI, „superkomputer” o wydajności sięgającej nawet 1 500 TOPS.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE

Wyspecjalizowane oprogramowanie koordynuje hamowanie, skręt i stabilizację w ramach jednego „zarządcy ruchu pojazdu”. Równolegle dojrzewają rozwiązania by-wire. Zintegrowany, elektrohydrauliczny hamulec IBC skraca czas reakcji systemów AEB, a seryjne układy steer-by-wire otwierają drogę do autonomicznej jazdy i nowych funkcji asystujących.
Fundament przyszłości
Przyszłość firmy ZF jest nierozerwalnie związana z przyszłością motoryzacji – a ta zmienia się wyjątkowo dynamicznie. ZF konsekwentnie dotrzymuje jej kroku: od precyzyjnej mechaniki i mechatroniki, przez integrację sterowania, po oprogramowanie – „mózg” samochodu. Dzisiejsze portfolio firmy wykracza daleko poza skrzynie biegów.
Źródło: ZF








