O zrównoważonym rozwoju na rynku aftermarket opowiada Philippe Colpron
Zrównoważony rozwój na rynku aftermarket może być osiągnięty, dzięki współpracy pomiędzy producentami, dostawcami części zamiennych, sprzedawcami detalicznymi, warsztatami samochodowymi i użytkownikami końcowymi. Ta współpraca ma potencjał do stworzenia zrównoważonego ekosystemu, w którym naprawa i konserwacja pojazdów odbywają się w sposób bardziej przyjazny dla środowiska.
O tym, jak taka współpraca może wyglądać, jakie korzyści może przynieść dla wszystkich zaangażowanych stron oraz jak wpłynąć pozytywnie na środowisko opowiada Philippe Colpron, Dyrektor Dywizji ZF Aftermarket.
Podobnie jak w innych branżach, zrównoważony rozwój jest szeroko dyskutowanym tematem. Co to oznacza dla rynku części zamiennych?
Philippe Colpron – Kiedy mówimy o zrównoważonym rozwoju, pierwszym tematem, który przychodzi na myśl, jest środowisko – nie bez powodu. Jednak dla nas zrównoważony rozwój obejmuje znacznie więcej niż tylko ochronę klimatu. Oprócz kwestii środowiskowych związanych z klimatem i naturą, koncentrujemy się również na ludziach i trwałych wartościach.
Oczywiście, działając w sektorze mobilności, redukcja negatywnego wpływu na środowisko jest zakorzeniona w naszym DNA. Dzięki ewolucji technologicznej układów napędowych, od silników spalinowych do hybrydowych i elektrycznych, z rosnącym udziałem technologii opartych na oprogramowaniu, naszą rolą jest towarzyszenie naszym klientom w czasach transformacji.
Co więcej, naszym obowiązkiem jako firmy produkcyjnej jest przegląd i dostosowanie procesów produkcyjnych: od zużycia energii po zarządzanie odpadami w zakładach, aż po gospodarkę o obiegu zamkniętym i procesy regeneracji fabrycznej – musimy stale kontrolować sposób, w jaki działamy. Zrozumienie złożoności tego tematu oznacza uświadomienie sobie, że musimy współpracować z naszymi partnerami, aby osiągnąć ambitne cele dla naszej branży.
Co oznacza dla Ciebie współpraca w kontekście zrównoważonego rozwoju na rynku części zamiennych?
P.C. – Myśląc o zrównoważonym rozwoju, pamiętamy o tym, by skupić się na kliencie. Począwszy od nas jako dostawców rozwiązań, przez naszych klientów w sieci dystrybutorów, warsztatów i flot, aż po użytkowników końcowych, jesteśmy częścią złożonego łańcucha wartości. Oznacza to, że musimy być połączeni globalnie i lokalnie zakorzenieni z naszymi partnerami.
Jednocześnie, musimy tworzyć nowe rodzaje partnerstwa, ponieważ aby zapewnić sukces każdemu uczestnikowi procesu wkraczania w erę mobilności nowej generacji i technologii CASES (Connected, Autonomous, Shared, Electrified, Sustainable), potrzebne są innowacje.
Rynek aftermarket potrzebuje nowych modeli biznesowych, ulepszonych koncepcji usług i głębszego zrozumienia oczekiwań klientów. Tylko wspólnie z naszymi partnerami możemy osiągnąć nasze cele: zero emisji, zero wypadków i zero przestojów na każdy przejechany kilometr, jednocześnie tworząc zrównoważone możliwości rozwoju dla rynku części zamiennych.
Jak podchodzisz do wizji zerowej emisji, zerowej liczby wypadków i zerowego czasu przestoju?
P.C. – Oprócz nowych technologii, takich jak pojazdy połączone z siecią, głównym czynnikiem napędzającym rynek aftermarket jest cyfryzacja. Rozwiązania cyfrowe nie tylko zapewniają przejrzystość w naszych złożonych łańcuchach dostaw, ale także maksymalizują czas pracy i minimalizują zużycie energii. Ponadto pozwalają na precyzyjne i oparte na danych podejmowanie decyzji, uproszczenie złożonych procesów i wprowadzenie nowych modeli biznesowych – wszystko to działa na rzecz bardziej ekologicznej i bezpieczniejszej mobilności, co jest kluczowym czynnikiem napędzającym naszą wizję „Zero”.
Za pomocą cyfrowych rozwiązań flotowych pomagamy klientom flotowym działać wydajniej, wykorzystując zdalny dostęp do danych pojazdu z różnych źródeł, takich jak skrzynie biegów lub opony, oraz analizy predykcyjne – co pozwala nam dążyć do zerowego czasu przestoju. Cyfrowo analizowane dane oznaczają nie tylko redukcję kosztów (czas jazdy, paliwo, konserwacja itp.), ale także mają bezpośredni wpływ na ślad ekologiczny floty.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
W świetle transformacji z tradycyjnej produkcji do rozwiązań opartych na danych, jak zapewnić zrównoważony rozwój działalności na rynku części zamiennych?
P.C. – Nowe technologie rewolucjonizują rynek aftermarket, który przez dziesięciolecia charakteryzował się sprzedażą części zamiennych. Branża ta, napędzana przez technologie CASES i cyfryzację, oferuje wiele nowych możliwości i wymaga specjalistów w zupełnie nowych dziedzinach. Równolegle do tej transformacji technologicznej zachodzą również zmiany pokoleniowe. To nowe pokolenie myśli przede wszystkim cyfrowo – zaznajomione z technologią i świadome ekologicznie talenty są siłą napędową zrównoważonych zmian.
Talenty te często jednak nie znają specyfiki rynku aftermarket i jego bardzo szerokiego zakresu działalności, a zatem nie będą uważać go za obszar rozwoju kariery lub branżę, w której mogą naprawdę przyczynić się do rozwoju mobilności przyszłości. Aftermarket musi współpracować, aby doprowadzić do tej zmiany. Aby być jak najlepiej przygotowanym na przyszłość, potrzebujemy zmiany w kierunku cyfrowego sposobu myślenia, aby przyciągnąć odpowiednie talenty dla zrównoważonego rozwoju rynku. Zrównoważony rozwój ma kluczowe znaczenie dla naszego dzisiejszego sukcesu, a jeszcze większe dla mobilności przyszłości. Odnosząc sukces, stworzymy jeszcze silniejszy rynek, bardziej ekologiczną planetę i lepsze społeczeństwo.
Philippe Colpron, wiceprezes wykonawczy ZF Group, dołączył do firmy w 2021 roku i zarządza dywizją ZF Aftermarket. Zdaje sobie sprawę, że motoryzacyjny rynek części zamiennych zmierza w kierunku jednego z najbardziej przełomowych okresów w swojej historii. To właśnie dlatego w swoim modelu zarządzania stawia na innowacje i wydajne rozwiązania, które tworzą wartość dla wszystkich interesariuszy ZF w tym dynamicznie zmieniającym się czasie rozwoju.
Zapał do prowadzenia biznesu w innowacyjny sposób sprawił, że dywizja ZF Aftermarket, pod jego kierownictwem, odnotowała rekordowe wyniki w ciągu ostatnich dwóch lat. Wyniki te zostały osiągnięte, dzięki nieustannym dążeniom do tworzenia wartości i nacisku na budowanie nowych źródeł przychodów z usług, a także na głębokim skupieniu się na klientach i ich potrzebach. Przed objęciem obecnego stanowiska, Philippe Colpron pełnił funkcję wiceprezesa ds. rynku aftermarket w firmie WABCO, gdzie dbał o dynamiczny rozwój firmy i pracował na jej światową renomę, poprzez dostarczanie najnowocześniejszych rozwiązań dla rynku pojazdów użytkowych. Przed dołączeniem do WABCO, Philippe zajmował różne stanowiska kierownicze w Valeo. Ukończył studia o profilu biznesowym na Uniwersytecie Concordia w Kanadzie, a także studiował w INSEAD oraz London Business School. Ponadto zasiada w wielu zarządach niewykonawczych, w tym w organizacjach giełdowych, branżowych i start-upowych.
Źródło: ZF Aftermarket