Nowości BASF w Citroënie C4 Cactus

8.10.2014
Reklama
Reklama

Jako pierwszy producent poliuretanu termoplastycznego (TPU) firma BASF dopracowała ten materiał pod kątem jego szerokiego zastosowania na zewnątrz pojazdu bez malowania.

Producent samochodów PSA Peugeot Citroën używa nowego gatunku TPU o nazwie Elastollan® AC 55D10 HPM (materiał wysokiej klasy) do pokrycia nowego modelu Citroën C4 Cactus nakładkami Airbumps®. Ta światowa nowość jest wynikiem wielu lat współpracy pomiędzy tym francuskim producentem samochodów, szwajcarskim dostawcą Rehau i firmą BASF. Rehau wytwarza boczne nakładki Airbumps®, natomiast francuska firma Faurecia produkuje zderzaki na przód i tył.

„Dzięki charakterystycznej powierzchni z materiału Elastollan® nakładki Airbumps® stanowią doskonałe ucieleśnienie filozofii modelu Citroën C4 Cactus – mają styl i są wielofunkcyjne. Wspólnie z firmą BASF i dostawcami elementów Airbump® ukształtowaliśmy procesy opracowania i produkcji tego materiału w taki sposób, by ich efektem stały się modele oferujące idealne połączenie jakości, estetyki i niskich kosztów”, wyjaśnia Jérôme Vinot Préfontaine, dyrektor ds. zakupów w ramach programu C4 Cactus w firmie PSA Peugeot Citroën.

Przewaga materiału Elastollan® HPM leży w oferowanej przez niego swobodzie projektowania i wysokiej trwałości oraz w tym, że jest on miły w dotyku i wygląda elegancko. Ten nowy materiał łączy nowe cechy z właściwościami konwencjonalnego TPU, np. wysoką wytrzymałością na rozciąganie i odpornością na ścieranie, elastycznością, doskonałą odpornością na uderzenia w niskich temperaturach oraz wysoką odpornością chemiczną. Posiada doskonałe właściwości powierzchniowe, nawet przy małej grubości ścianek, jest odporny na zarysowania, promieniowanie UV i czynniki atmosferyczne, jest łatwy w czyszczeniu i ma szeroki zakres dopuszczalnych temperatur 120-150°C.

Łatwy montaż

Materiał ten jest idealnym podłożem dla absorbujących uderzenia nakładek Airbumps®, które nadają modelowi C4 Cactus ten charakterystyczny, graficzny wygląd. Formowany wtryskowo komponent Elastollan® jest montowany do powłoki poliwęglanowej i akrylonitrylowo-butadienowo-styrenowej (ABS), tworząc elastyczne jamy, które po wgnieceniu powracają do pierwotnego kształtu. Cała struktura jest przymocowana do metalowego nadwozia. Dzięki dobrym własnościom montażowym HPM możliwe jest hermetyczne zamocowanie, którego nie dałoby się uzyskać przy zastosowaniu konwencjonalnych materiałów wykończeniowych, takich jak polipropylen.

Elastollan® HPM można pigmentować, co pozwala uniknąć malowania nakładek Airbumps®. Nie wymagają one zatem specjalnej konserwacji, a w razie wypadku pomagają ograniczyć koszty napraw pojazdu. Zderzaki są dostępne w czterech kontrastowych kolorach (czarnym, brązowym, jasno- i ciemnoszarym) i wraz z lakierami, podkładami i lakierami bezbarwnymi z działu BASF Coatings mają swój wkład w harmonijną i indywidualną kolorystykę.

Obróbka: krótki cykl i dobre właściwości płynięcia

Firma BASF udoskonaliła własności obróbki nowego produktu Elastollan®. Materiał ten może być formowany wtryskowo podczas długiego etapu procesu przy skróconym o 50% cyklu w porównaniu z konwencjonalnym TPU. Ma doskonałe właściwości płynięcia, co umożliwia zastosowanie ścianek o małej grubości 1,5-1,8 mm bez uszczerbku dla jakości powierzchni. „Z uwagi na wysokie wymagania dotyczące powierzchni i koloru, twardości i elastyczności, przy opracowywaniu składu i zastosowań materiału czynnikiem decydującym była dla nas bliska współpraca z firmą BASF”, wyjaśnia Bernard Delles, szef projektu w firmie Rehau, dostawcy branży motoryzacyjnej, który wytwarza boczne nakładki Airbumps®. Firma Faurecia wykorzystuje nowy Elastollan® HPM do produkcji przedniego i tylnego zderzaka modelu C4 Cactus. „Innowacyjność leży nie tylko w materiale, lecz także w montażu. Firma BASF opracowała tworzywo, które wymagało zastosowania nowej technologii montażu. Ściśle współpracowaliśmy, aby spełnić wymagania masowej produkcji przemysłowej tych niezwykłych elementów”, tłumaczy Sébastien Bret, menedżer ds. rozwoju w firmie Faurecia.

Do tej pory Elastollan® był wykorzystywany w przemyśle motoryzacyjnym w osłonach przewodów, pod maską oraz we wnętrzu pojazdu, np. w uchwytach drzwi, dźwigniach zmiany biegów i wyściółkach uchwytów na napoje. Materiał TPU firmy BASF może być formowany wtryskowo, wytłaczany lub rozdmuchiwany.

Reklama

Więcej informacji na temat firmy BASF można znaleźć na stronie internetowej www.basf.com.

Reklama
Reklama

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama