Nowe podejście do projektowania i produkcji samochodów od Toyoty

Toyota
16.9.2015

Architektura TNGA (Toyota New Global Architecture) stanie się w przyszłości fundamentem wszystkich nowych pojazdów i jednostek napędowych opracowywanych przez Toyotę. 

Oznacza to spore zmiany w podejściu Toyoty do tworzenia, projektowania i produkcji samochodów, upraszczającą te procesy przez standaryzację wymiarów i położenia zasadniczych podzespołów w obrębie ujednoliconych platform nowych pojazdów.

Architektura TNGA zmieni również sposób produkcji pojazdów przez Toyotę, wprowadzając największe w historii usprawnienia Systemu Produkcyjnego Toyoty. W dłuższej perspektywie czasowej umożliwi to stworzenie mniejszych, bardziej elastycznych fabryk, których linie produkcyjne można łatwo i szybko zaadaptować do różnych wymagań.

Pierwsza opracowana platforma TNGA, którą wykorzystuje nowy Prius, stanie się w przyszłości bazą kilku innych modeli. Kolejne platformy TNGA posłużą zaprojektowaniu samochodów, tworzących kompletną gamę produktów.
Wprowadzając TNGA, Toyota przenosi koncepcję współdzielenia platform na wyższy poziom, obejmujący standaryzację podzespołów i ich rozmieszczenia w obrębie różnych segmentów oraz pełną integrację zakładów produkcyjnych z dostawcami na bardzo wczesnym etapie nowych projektów.

Swoboda tworzenia

TNGA wprowadza ściśle zdefiniowane zasady rozmieszczenia rozmaitych podzespołów wewnątrz pojazdu, co upraszcza projektowanie pojazdów bez ograniczania swobody stylizacji, dającej każdemu modelowi indywidualny charakter i walory estetyczne. TNGA umożliwi projektantom Toyoty tworzenie imponujących stylem samochodów o niższych sylwetkach i przyciągających wzrok proporcjach, jakich przykładami mogą być nowy Prius i samochód koncepcyjny C-HR.

Lepsza dynamika

Niższe położenie środka ciężkości pojazdów zwiększa stabilność i precyzję prowadzenia. TNGA sprzyja lepszej sterowalności przez znaczne zwiększenie sztywności konstrukcji nadwozia dzięki użyciu elementów ze stali o wysokiej wytrzymałości. Wpływ tego podejścia ilustruje nowy Prius, w którym zastosowanie w kluczowych miejscach wzmocnień z wysokowytrzymałej stali pozwoliło zwiększyć sztywność nadwozia o 60%.

TNGA dostarczać będzie gotowe, doskonałe pod względem ergonomii schematy dopasowane do wysokości podłogi w danej platformie. Każdy taki schemat można potem dostosować, uwzględniając wymiary i zakres ruchu pedałów czy pozycję i kąt nachylenia kolumny kierownicy.

TNGA zmienia również podejście do projektowania komory silnika, kładąc nacisk na umieszczanie elementów na mniejszej wysokości i w bardziej uporządkowany sposób. Pozwala to projektować atrakcyjne nadwozia z niżej położoną maską, co z kolei przyczynia się do poprawy widoczności z pozycji kierowcy.

Źródło: Toyota

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę