Nowe czasy – nowe kolory

BASF
8.2.2022
Reklama
Reklama

Spadek łącznej produkcji pojazdów wpłynął na zmianę popularności niektórych barw. Niebieski i czerwony mają teraz swoje pięć minut. Mimo zmieniających się upodobań kolorystycznych większość produkowanych samochodów wciąż jest biała, czarna, srebrna lub szara.

W 2021 r. branża motoryzacyjna stanęła przed nowymi, niespotykanymi dotąd wyzwaniami. Łączna liczba pojazdów, które opuściły linie montażowe w 2020 i 2021 r., była znacznie niższa w porównaniu z poprzednimi latami. Przełożyło się to na wyraźny wzrost popularności niektórych przestrzeni kolorystycznych ujętych w „BASF Color Report 2021 for Automotive OEM Coatings”*, podczas gdy udział rynkowy wieloletnich ulubieńców zmniejszył się o kilka punktów procentowych.

Reklama

Kolory achromatyczne – biały, czarny, szary i srebrny – są nadal najbardziej popularne. Klasyczne i ponadczasowe piękno tych barw kojarzy się zarówno z czystym środowiskiem, jak i zaawansowaną technologią. Ich wiodącą pozycją zachwiało jednak pojawienie się nowych przestrzeni kolorystycznych.

Kolor niebieski ma właśnie swoje pięć minut, a czerwony zyskuje na popularności, zabierając kolorom achromatycznym udział w rynku w wielu miejscach na świecie. Zielony i beżowy także pojawiają się w statystykach – co prawda w mniejszej ilości, ale za to w zaskakujących odcieniach.

EMEA – większa różnorodność kolorów chromatycznych i odcieni

Udział kolorów chromatycznych w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (region EMEA) wynosi obecnie ponad 27% i nadal rośnie. W tej chwili jest na poziomie najwyższym od dwóch dekad.

Ten trend wśród kolorów chromatycznych napędza kolor niebieski. Obecnie dostępnych jest prawie 180 odcieni niebieskiego, od błękitu po ciemny granat. Drugie miejsce – chociaż daleko za niebieskim – zajmuje czerwony, a towarzyszy mu całkiem sporo odcieni koloru zielonego.

W przypadku kolorów achromatycznych najbardziej popularny jest nadal biały, ale szary powoli go dogania. Szary dostępny jest z kilkoma opcjami w zakresie efektów i tekstur, które znacznie poszerzają ofertę tego koloru, i występuje w 160 odcieniach.

– W kolorach zaprojektowanych dla regionu EMEA wykorzystano znane pozycje barw, modyfikując je jednak za pomocą nowych efektów i subtelnych gradientów lub dodając im specjalnego blasku. Sprawia to, że kolory chromatyczne stanowią odważny wyznacznik indywidualizmu i sportowego charakteru, który z roku na rok zyskuje na popularności – powiedział Mark Gutjahr, szef działu projektowania kolorów dla branży motoryzacyjnej w regionie EMEA.

Azja i Pacyfik – wiodący region pod względem globalnej różnorodności kolorów

Reklama

Mimo że biały pozostaje najpopularniejszym kolorem w regionie Azji i Pacyfiku (AP), zaczyna powoli tracić swoją pozycję. Sytuacja koloru czarnego i szarego konsekwentnie się poprawia. Jest to kontynuacja czteroletniego trendu, zmieniającego obecność białych pojazdów na drogach. W 2021 r. aż 79% nowych pojazdów wyprodukowanych w regionie AP polakierowano kolorami achromatycznymi.

Popularność kolorów chromatycznych utrzymuje się na stałym poziomie, przy czym udziały poszczególnych przestrzeni kolorystycznych podlegają nieznacznym wzrostom lub spadkom o kilka punktów procentowych. Niebieski – wiodący kolor chromatyczny – zyskał na popularności, odzwierciedlając dane globalne z innych regionów. Przejął część udziału w rynku od koloru czerwonego, którego popularność spadła. Brązowy i złoty występują w znacznych ilościach, zaś udziały beżowego, pomarańczowego, żółtego, zielonego i fioletowego utrzymują się na poziomie ok. 1%.

– Region AP cechuje największy wolumen produkcji motoryzacyjnej na świecie. Występuje tam także największa różnorodność kolorystyczna w porównaniu z innymi regionami – powiedziała Chiharu Matsuhara, szefowa działu projektowania dla branży motoryzacyjnej w regionie AP. – Wzrostowi popularności niebieskiego towarzyszyło powiększenie się rodziny kolorów zielonych, od turkusowego przez khaki po oliwkowy. Nie są to typowe odcienie zieleni, zwłaszcza wśród SUV‑ów.

Ameryka Północna – szybkie zmiany preferencji kolorystycznych w obu Amerykach

Wygląda na to, że moda na niebieski w Ameryce Północnej przemija. Udział tego koloru spadł o 4% w porównaniu z rokiem ubiegłym, wracając do poziomu z 2017 r.
Udział kolorów achromatycznych w Ameryce Północnej, w tym białego, zwiększył się pomimo globalnego spadku. Nie dotyczy to jednak srebrnego i szarego, w przypadku których nastąpiło zmniejszenie udziału. Wśród kolorów chromatycznych pozycja czerwonego poprawiła się o 1%. Czerwony i niebieski remisują jako najpopularniejsze kolory chromatyczne.

 

 

– Wygląda na to, że zmiana kierunku w Ameryce Północnej następuje w szybszym tempie. Z powodu wysokiego popytu i niższej podaży nabywcy mogą być zmuszani do dokonywania bardziej pragmatycznych i mniej emocjonalnych wyborów. Konsumenci szybko przeszli do bardziej znanych odcieni w przestrzeni achromatycznej –
powiedział Paul Czornij, szef działu projektowania dla branży motoryzacyjnej w obu Amerykach.

Ameryka Południowa – podążanie za trendami globalnymi

Popularność niebieskiego rośnie na całym świecie. W Ameryce Południowej udział tego koloru wzrósł o 3% w 2021 r., kosztem mniejszego udziału czerwieni. Mimo że nabywcy samochodów w tym regionie są zwykle bardziej konserwatywni, ich uwagę przyciągnęło kilka nowych odcieni.

Opracowując kolory, projektanci z branży motoryzacyjnej często wybiegają 3–4 lata modelowe w przyszłość. Zgodnie z przewidywaniami trendy kolorystyczne przyjmują się w Ameryce Południowej wolniej niż w innych regionach.

– Za sprawą tak dużego wzrostu niebieski naprawdę ugruntowuje swoją pozycję w Ameryce Południowej. Od błękitnego po granatowy, coraz więcej nabywców samochodów przekonuje się do tej rodziny kolorów. Wykorzystujemy piękne efekty i pigmenty, zwłaszcza metaliczne, które pozwalają nam rozwijać ten ważny aspekt stylistyki – powiedział Marcos Fernandes, dyrektor BASF Coatings w Ameryce Południowej.

* Raport BASF na temat fabrycznych kolorów w branży motoryzacyjnej („BASF Color Report for Automotive OEM Coatings”) zawiera analizę zgromadzonych przez dział BASF Coatings danych, które dotyczą globalnej produkcji samochodów i stosowania lakierów w pojazdach lekkich w 2021 r.

Reklama

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama