Nowe czasy – nowe kolory

Nowe czasy – nowe kolory BASF
8.2.2022

Spadek łącznej produkcji pojazdów wpłynął na zmianę popularności niektórych barw. Niebieski i czerwony mają teraz swoje pięć minut. Mimo zmieniających się upodobań kolorystycznych większość produkowanych samochodów wciąż jest biała, czarna, srebrna lub szara.

W 2021 r. branża motoryzacyjna stanęła przed nowymi, niespotykanymi dotąd wyzwaniami. Łączna liczba pojazdów, które opuściły linie montażowe w 2020 i 2021 r., była znacznie niższa w porównaniu z poprzednimi latami. Przełożyło się to na wyraźny wzrost popularności niektórych przestrzeni kolorystycznych ujętych w „BASF Color Report 2021 for Automotive OEM Coatings”*, podczas gdy udział rynkowy wieloletnich ulubieńców zmniejszył się o kilka punktów procentowych.

Kolory achromatyczne – biały, czarny, szary i srebrny – są nadal najbardziej popularne. Klasyczne i ponadczasowe piękno tych barw kojarzy się zarówno z czystym środowiskiem, jak i zaawansowaną technologią. Ich wiodącą pozycją zachwiało jednak pojawienie się nowych przestrzeni kolorystycznych.

Kolor niebieski ma właśnie swoje pięć minut, a czerwony zyskuje na popularności, zabierając kolorom achromatycznym udział w rynku w wielu miejscach na świecie. Zielony i beżowy także pojawiają się w statystykach – co prawda w mniejszej ilości, ale za to w zaskakujących odcieniach.

EMEA – większa różnorodność kolorów chromatycznych i odcieni

Udział kolorów chromatycznych w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (region EMEA) wynosi obecnie ponad 27% i nadal rośnie. W tej chwili jest na poziomie najwyższym od dwóch dekad.

Nowe czasy – nowe kolory zdjęcie w treści artykułu

Ten trend wśród kolorów chromatycznych napędza kolor niebieski. Obecnie dostępnych jest prawie 180 odcieni niebieskiego, od błękitu po ciemny granat. Drugie miejsce – chociaż daleko za niebieskim – zajmuje czerwony, a towarzyszy mu całkiem sporo odcieni koloru zielonego.

W przypadku kolorów achromatycznych najbardziej popularny jest nadal biały, ale szary powoli go dogania. Szary dostępny jest z kilkoma opcjami w zakresie efektów i tekstur, które znacznie poszerzają ofertę tego koloru, i występuje w 160 odcieniach.

– W kolorach zaprojektowanych dla regionu EMEA wykorzystano znane pozycje barw, modyfikując je jednak za pomocą nowych efektów i subtelnych gradientów lub dodając im specjalnego blasku. Sprawia to, że kolory chromatyczne stanowią odważny wyznacznik indywidualizmu i sportowego charakteru, który z roku na rok zyskuje na popularności – powiedział Mark Gutjahr, szef działu projektowania kolorów dla branży motoryzacyjnej w regionie EMEA.

Azja i Pacyfik – wiodący region pod względem globalnej różnorodności kolorów

Mimo że biały pozostaje najpopularniejszym kolorem w regionie Azji i Pacyfiku (AP), zaczyna powoli tracić swoją pozycję. Sytuacja koloru czarnego i szarego konsekwentnie się poprawia. Jest to kontynuacja czteroletniego trendu, zmieniającego obecność białych pojazdów na drogach. W 2021 r. aż 79% nowych pojazdów wyprodukowanych w regionie AP polakierowano kolorami achromatycznymi.

Nowe czasy – nowe kolory zdjęcie w treści artykułu

Popularność kolorów chromatycznych utrzymuje się na stałym poziomie, przy czym udziały poszczególnych przestrzeni kolorystycznych podlegają nieznacznym wzrostom lub spadkom o kilka punktów procentowych. Niebieski – wiodący kolor chromatyczny – zyskał na popularności, odzwierciedlając dane globalne z innych regionów. Przejął część udziału w rynku od koloru czerwonego, którego popularność spadła. Brązowy i złoty występują w znacznych ilościach, zaś udziały beżowego, pomarańczowego, żółtego, zielonego i fioletowego utrzymują się na poziomie ok. 1%.

– Region AP cechuje największy wolumen produkcji motoryzacyjnej na świecie. Występuje tam także największa różnorodność kolorystyczna w porównaniu z innymi regionami – powiedziała Chiharu Matsuhara, szefowa działu projektowania dla branży motoryzacyjnej w regionie AP. – Wzrostowi popularności niebieskiego towarzyszyło powiększenie się rodziny kolorów zielonych, od turkusowego przez khaki po oliwkowy. Nie są to typowe odcienie zieleni, zwłaszcza wśród SUV‑ów.

Ameryka Północna – szybkie zmiany preferencji kolorystycznych w obu Amerykach

Wygląda na to, że moda na niebieski w Ameryce Północnej przemija. Udział tego koloru spadł o 4% w porównaniu z rokiem ubiegłym, wracając do poziomu z 2017 r.
Udział kolorów achromatycznych w Ameryce Północnej, w tym białego, zwiększył się pomimo globalnego spadku. Nie dotyczy to jednak srebrnego i szarego, w przypadku których nastąpiło zmniejszenie udziału. Wśród kolorów chromatycznych pozycja czerwonego poprawiła się o 1%. Czerwony i niebieski remisują jako najpopularniejsze kolory chromatyczne.

 

Nowe czasy – nowe kolory zdjęcie w treści artykułu

 

– Wygląda na to, że zmiana kierunku w Ameryce Północnej następuje w szybszym tempie. Z powodu wysokiego popytu i niższej podaży nabywcy mogą być zmuszani do dokonywania bardziej pragmatycznych i mniej emocjonalnych wyborów. Konsumenci szybko przeszli do bardziej znanych odcieni w przestrzeni achromatycznej –
powiedział Paul Czornij, szef działu projektowania dla branży motoryzacyjnej w obu Amerykach.

Ameryka Południowa – podążanie za trendami globalnymi

Popularność niebieskiego rośnie na całym świecie. W Ameryce Południowej udział tego koloru wzrósł o 3% w 2021 r., kosztem mniejszego udziału czerwieni. Mimo że nabywcy samochodów w tym regionie są zwykle bardziej konserwatywni, ich uwagę przyciągnęło kilka nowych odcieni.

Nowe czasy – nowe kolory zdjęcie w treści artykułu

Opracowując kolory, projektanci z branży motoryzacyjnej często wybiegają 3–4 lata modelowe w przyszłość. Zgodnie z przewidywaniami trendy kolorystyczne przyjmują się w Ameryce Południowej wolniej niż w innych regionach.

– Za sprawą tak dużego wzrostu niebieski naprawdę ugruntowuje swoją pozycję w Ameryce Południowej. Od błękitnego po granatowy, coraz więcej nabywców samochodów przekonuje się do tej rodziny kolorów. Wykorzystujemy piękne efekty i pigmenty, zwłaszcza metaliczne, które pozwalają nam rozwijać ten ważny aspekt stylistyki – powiedział Marcos Fernandes, dyrektor BASF Coatings w Ameryce Południowej.

* Raport BASF na temat fabrycznych kolorów w branży motoryzacyjnej („BASF Color Report for Automotive OEM Coatings”) zawiera analizę zgromadzonych przez dział BASF Coatings danych, które dotyczą globalnej produkcji samochodów i stosowania lakierów w pojazdach lekkich w 2021 r.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę