Najczęstsze błędy przy doborze i serwisie akumulatora

Zima trwa, temperatura na zewnątrz – na zmianę – spada, rośnie, spada jeszcze bardziej. Akumulator jak papierek lakmusowy w samochodzie wyłapuje te pogodowe atrakcje i bywa, że sprzeciwia się takiej aurze. Kierowcy skarżą się, że samochody nie chcą odpalić po bardzo zimnej nocy, że odczuwalna jest coraz mniejsza moc za kółkiem. Dla właścicieli pojazdów to znaki wieszczące nie tyle wiosnę, co rychłą wizytę w warsztacie naprawczym. Dla specjalistów od serwisowania akumulatorów rozpoczyna się też okres, gdy trzeba doradzić klientom, jak wybrać ten „naj” produkt: sprawdzony i odporny na czynniki zewnętrzne.
- Sygnały wskazujące na niesprawny akumulator – nie przegap ich!
- Co najbardziej obciąża samochodowe baterie? Zimowa checklista do zapamiętania.
- Wybierz odpowiedni produkt wedle wytycznych EXPERTa z firmy Clarios Poland.
Po czym poznać, że czas na wymianę akumulatora?
Na zużycie i uszkodzenia wszystkich komponentów pojazdu wpływ mają indywidualne warunki eksploatacji. Mechanicy wyliczają jednak sygnały wskazujące na początek problemów związanych z akumulatorową usterką:
- silnik pracuje wolniej, trudno się uruchamia,
- oświetlenie i elementy elektroniki działają coraz słabiej, widać spadek ich wydajności,
- systemy pokładowe zgłaszają częste awarie, są niestabilne, normują się z opóźnieniem,
- obudowa akumulatora jest spuchnięta, wybrzuszona,
- miernik wskazuje na napięcie poniżej 12,4 V.
Warto pamiętać, że działanie samochodu na granicy wydajności akumulatora nie jest korzystne dla pozostałych układów i może prowadzić do większych uszkodzeń. A tym samym będzie wymagać w przyszłości przeprowadzenia kosztowniejszych oraz rozleglejszych napraw.
Żywot baterii
Średnia żywotność akumulatora w standardowym samochodzie wynosi 3-5 lat, okres ten może skrócić lub wydłużyć:
- styl jazdy kierowcy,
- warunki atmosferyczne w jakich pojazd jest użytkowany
- i łączna liczba przejechanych kilometrów.
Jak podaje portal varta.automotive.pl:
W miarę starzenia się samochodu parametry akumulatora ulegają pogorszeniu ze względu na korozję i zasiarczenie. Kryształki siarczanu ołowiu mogą zatykać pory płytek akumulatora, utrudniając jego właściwe ładowanie.
Zimą, zwłaszcza, zgubne dla akumulatora są krótkie trasy przy minusowej temperaturze – szybsze rozładowanie baterii jest wówczas bardzo możliwe. Intensywny pobór mocy stanowi też dodatkowa elektronika:
- aktywny układ podgrzewania szyb i foteli,
- zawsze włączona podczas jazdy nawigacja GPS
- lub częściej pracujące wycieraczki,
- a nawet stale działający system audio, który umila pasażerom podróż.
Kierowcy podkreślają, że trudno przecież dotrzeć z miasta na stok narciarski w mocno wychłodzonym pojeździe (stąd dogrzewanie kanap oraz szyb), niezbędne jest również spoglądanie na wyświetloną w nawigacji trasę dojazdu, która uwzględnia opóźnienia w ruchu w postaci korków, wypadków drogowych…
Co stanowi obciążenie dla samochodowych baterii?
- Systemy Start-Stop,
- rozbudowane – zaawansowane deski rozdzielcze,
- ekrany wkomponowane w kokpit
- oraz kamery parkowania coraz powszechniejsze w najnowszych modelach aut.
Regularnie kontroluj napięcie
Dlatego zimową porą układy elektroniczne działają w samochodach pełną parą, a zużycie akumulatorów w tym sezonie zdecydowanie przyspiesza. Wychłodzony silnik trudniej bowiem uruchomić, pojawia się problem z przyjmowaniem ładunku elektrycznego. Napięcie akumulatorowe warto zatem kontrolować regularnie – samodzielnie lub korzystając z usług sprawdzonego warsztatu. Pozwoli to w porę namierzyć pojawiające się kłopoty i odpowiednio zareagować na słabszą moc baterii.
Tej zimy wprowadź dobre nawyki!
Adam Potępa, menadżer ds. kluczowych klientów w firmie Clarios Poland odpowiada na pytanie, jak być gotowym na ewentualne sezonowe problemy z akumulatorem wynikające z ujemnych temperatur i trudniejszych warunków jazdy:
Zima to okres, który weryfikuje stan techniczny akumulatorów, ale to wcale nie oznacza, że niskie temperatury mają na niego taki destrukcyjny wpływ. Paradoksalnie to lato, szczególnie długie i gorące mocno skraca żywotność akumulatorów. Optymalna temperatura zewnętrzna dla akumulatora ołowiowo-kwasowego wynosi ok. +20°C. Latem, temperatury często przekraczają +30°C, co przyspiesza proces korozji kratek, powodując także degradację masy czynnej oraz szybsze starzenie się elementów elektrochemicznych. Zjawiska te nie powodują natychmiastowej awarii, ale mogą przyspieszyć pogarszanie się parametrów eksploatacyjnych akumulatora. Problemy z tym związane pozostają niewidoczne przez okres lata i jesieni, ale dają o sobie znać zimą, gdy uruchomienie silnika wymaga dostarczenia większej ilości energii. Dlatego też stan techniczny akumulatora należy regularnie weryfikować. Należy pamiętać, że zima to także wyższy wydatek energetyczny podczas rozruchu silnika oraz okres intensywnego korzystania z dodatkowych odbiorników elektrycznych takich jak ogrzewanie tylnej szyby, luserek, kierownicy, co w przypadku użytkowania pojazdu na krótkich dystansach może oznaczać ujemny bilans energetyczny i potencjalne problemy z rozruchem silnika.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Wybór akumulatora nie jest taki prosty
Do listy uchybień związanych z akumulatorową tematyką, dołączyć należy 3 błędy związane z niewłaściwym wyborem produktu:
1. Niezgodność akumulatora z typem urządzenia. Każdy z dostępnych modeli inaczej oddziałuje na pojazd, należy budować tę świadomość wśród właścicieli samochodów, a także wprowadzać rozgraniczenie na:
- akumulatory litowo-jonowe,
- akumulatory żelowe
- i akumulatory kwasowo-ołowiowe
(w tej kategorii można wyróżnić obsługowe – wymagające uzupełniania elektrolitu wodą destylowaną oraz bezobsługowe – szczelnie zamknięte, pozbawione możliwości dolewania wody).
2. Wybór niewłaściwej pojemności i napięcia. Zwłaszcza kryterium napięcia bywa nieraz traktowane „po macoszemu” przez użytkowników aut. Zadaniem mechanika jest uświadomienie klienta, że za małe napięcie skutkuje szybkim rozładowaniem akumulatora, za dużo woltów wywołuje dłuższy czas ładowania baterii i większe koszty.
3. Zakup podróbki. Nieoryginalny akumulator z niepewnego źródła ma tylko jedną, pozorną zaletę. Jest tani. Poza tym stanowi zagrożenie użytkowe i może prowadzić do trwałego uszkodzenia samochodu. Nie mamy pewności co do historii jego powstawania, przechowania, transportu lepiej więc wybierać renomowanych, solidnych producentów.
Stawiając na wyższą jakość, stawiamy na pewność bezpiecznej, bezawaryjnej jazdy. I tak np. w przypadku akumulatora litowo-jonowego długowieczność baterii pochodzącej ze sprawdzonego źródła gwarantują wysokiej czystości związki chemiczne, używane przy produkcji ogniw. Pożądane standardy musi też mieć system zarządzania baterią – wszystko to razem czyni taki akumulator wytrzymałym oraz odpornym na czynniki zewnętrzne.
Adam Potępa dopowiada, jakie są konsekwencje niewłaściwego doboru akumulatora:
Rola i znaczenie akumulatora w pojazdach z systemem start-stop jest niezwykle istotna. Akumulator pracuje w bardzo wymagających warunkach, w ciągłym obciążeniu cyklicznym i to przy znacznym rozładowaniu. A w pojazdach z dodatkowymi rozwiązaniami oszczędzającymi paliwo pojawia się jeszcze konieczność obsługi procesu rekuperacji z napięciem do 16 V w szczytowych momentach oraz trybu żeglowania, w którym akumulator nawet podczas jazdy zapewnienia energię do wymagających tego odbiorników. Montaż akumulatora nieodpowiedniej technologii oznacza ograniczenie działania systemów komfortu oraz podstawowych i zaawansowanych rozwiązań oszczędzających paliwo. W ekstremalnych przypadkach może pojawić się wyciek elektrolitu lub nawet wybuch akumulatora w wskutek jego przeładowania. Co więcej, w pojazdach hybrydowych i elektrycznych akumulator 12 V obsługuje zdalne aktualizacje oraz funkcje krytyczne w przypadku awarii układu wysokiego napięcia.
Przy takich zadaniach niezwykle istotne jest, by technologia akumulatora była odpowiednia do przeinstalowanych algorytmów pracy w systemie zarządzania energią pojazdu. Warto pamiętać, że bez sprawnego akumulatora 12 V nie ma możliwości uruchomienia silnika spalinowego, ani aktywacji układu wysokiego napięcia.
Dobór akumulatora – czynniki, które na leży wziąć pod uwagę: |
• marka • rocznik samochodu • rodzaj użytkowanego paliwa • pojemność silnika |
Poznaj zdanie EXPERTa z firmy Clarios Polska, dotyczące zakupu akumulatora: na co zwrócić uwagę, dokonując wyboru i gdzie szukać właściwej baterii.
Źródło: Materiały redakcyjne