Na drgania i nie tylko

Maciej Blum
Maciej Blum
21.11.2016

Masy używane do nakładania na nadwozia mają za zadanie nie tylko przykrywać miejsce łączenia poszczególnych paneli. Ich rola jest znacznie bardziej skomplikowana.

Wypełnienia nakładane w procesie produkcyjnym na miejsce łączenia elementów blaszanych mają nie tylko zmienić wygląd łączenia w sposób wizualny, lecz również uszczelnić przestrzeń między elementami blaszanymi tak, aby nie dostawała się tam wilgoć z powietrza. Podstawowym więc ich zadaniem jest izolacja miejsca łączenia blach od wpływów atmosferycznych, czyli zapobieganie korozji.

Produkty te przeznaczone do napraw w przemyśle motoryzacyjnym można stosować przy naprawach i konserwacji nadwozi, ale także w celu zapewnienia dodatkowej ich ochrony. Spotkać można też produkty do klejenia okładzin i oklein oraz do uszczelniania przestrzeni wokół drzwi, klap oraz masek. Powłoki do nadwozi stosuje się również w celu akustycznego wytłumienia.

Masy natryskowe mają zastosowanie także tam, gdzie nadwozie narażone jest na odpryski kamieni, czyli w okolicach podłogi i podwozia samochodu. Tutaj przed lakierowaniem nanosi się natryskowo warstwę powłoki elastycznej, która zapobiega pękaniu lakieru oraz jest na tyle odporna, że zapobiega uszkodzeniom samego elementu blaszanego.
Kolejnym zadaniem mas nakładanych na elementy blaszane jest wygłuszanie nadwozia. Przykleja się je na płaskie miejsca, które mogą powodować drgania rezonansowe. Masa wygłuszająca ma dwie podstawowe właściwości – wygłuszenie akustyczne przez absorpcję fal dźwiękowych, a także tłumienie drgań własnych elementu, na który jest nałożona.

Absorpcja drgań polega na tym, że masa zaczyna drgać z inną częstotliwością, niż blaszany element, na który jest naniesiona. Dzięki różnicy amplitudy drgań zostają one wygłuszone.

Naprawa

Masy uszczelniające i wygłuszające nakładane są maszynowo w procesie produkcyjnym. Niektóre z nich są aktywowane termicznie, co oznacza, że po nałożeniu nabierają swoich właściwości dopiero po wygrzaniu nadwozia w piecu w temperaturze ok. 60°C. W trakcie naprawy blacharskiej wszystkie masy w okolicach naprawianego miejsca muszą zostać usunięte, natomiast po naprawie konieczne jest ich odbudowanie w taki sposób, żeby odpowiadały masom i wygłuszeniom fabrycznym. W tym celu należy użyć odpowiednich mas dostępnych na rynku oraz technik nakładania zgodnych z fabrycznymi lub dających efekt zbliżony do fabrycznego.

Części strukturalne i akustyczne wykonane z tworzyw sztucznych poprawiają parametry NVH (poziom hałasu, drgań i barwa dźwięku), a jednocześnie ważą mniej niż tradycyjne produkty metalowe. Produkty te są stosowane do strukturalnego wzmocnienia profili wewnętrznych pojazdu. Ich właściwości zapewniają im bazy epoksydowe złożone z dwóch lub jednego składnika. Można je stosować do wzmacniania elementów, do szyn wzmacniających, profili oraz paneli nadwozia. Produkty wygłuszające akustycznie bazują na kopolimerze etylenu z octanem winylu oraz terpolimerze etylenowo-propylenowo-dienowym. Działają one na zasadzie pochłaniania dźwięków, zapobiegając rozprzestrzenianiu się hałasu z powietrza w pustych profilach pojazdu.

Wygłuszenia dodatkowe

 Oprócz odbudowy oryginalnej powłoki wygłuszającej można pójść o krok dalej i zaproponować klientowi wygłuszenie dodatkowe samochodu. Wiąże się to z dość znacznym nakładem pracy, ale przy okazji naprawy blacharskiej, kiedy sporo elementów jest zdemontowanych, celowość takiej operacji taka nabiera sensu. Wygłuszanie dodatkowe jest właściwie obowiązkiem przed planowaną rozbudową systemu audio. Jako dodatkowe wygłuszenia najczęściej stosuje się miękkie i twarde masy bitumiczne tłumiące niskie częstotliwości, takie jak hałasy pochodzące od pracy zawieszenia. Masy bitumiczne usztywniają duże panele blaszane, niwelując ich drgania własne. Do tłumienia wysokich częstotliwości, takich jak piski i szum wiatru stosuje się wygłuszenia na bazie filcu. Masy bitumiczne najczęściej dostarczane są w arkuszach do samodzielnego wycinania lub w arkuszach przyciętych do danego modelu samochodu. Przed nałożeniem należy je nagrzać opalarką, aby roztopić klej i dopasować ich kształt do nierówności karoserii.

O Autorze

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę