Miska z filtrem
Automatyczne skrzynie biegów serii 6HP zostały zaprezentowane w niektórych modelach grupy BMW już w 2000 roku. W porównaniu do poprzednich pięciobiegowych skrzyń z serii 5HP, charakteryzują się szybszą zmianą przełożeń i większą sprawnością.
Procedura wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów 6HP26 w samochodzie BMW 530d produkowanym między 2007 a 2010 rokiem wymaga wymiany ważnego elementu, jakim jest miskofiltr. Jest to wymienna miska olejowa, w której zabudowany jest filtr płynu ATF. Element ten należy wymieniać przy każdej wymianie płynu w skrzyni biegów. W razie zakupu produktów alternatywnych, należy zwrócić szczególną uwagę na ich jakość. Znane są przypadki, że nieoryginalny miskofiltr powodował problemy z zasysaniem oleju, niewłaściwą pracę skrzyni biegów, a nawet jej uszkodzenie.
Podczas wymiany oleju należy stosować odpowiedni płyn. Ilość oleju użyta podczas wymiany statycznej nie powinna przekroczyć 6 litrów. Przed przystąpieniem do wymiany oleju należy przeanalizować całą procedurę wymiany, która przebiega następująco:
- Zlokalizować otwór spustowy służący do spuszczania oleju (ilustracja 1).
- Wykręcić korek spustowy i spuścić stary olej.
- Zdemontować miskofiltr i zastąpić go nowym.
- Zlokalizować korek służący do uzupełniania i kontroli poziomu oleju w automatycznej skrzyni biegów (ilustracja 2). Aby się do niego dostać, należy zdemontować fragment aluminiowej osłony.
- Napełniać skrzynię odpowiednim dla niej olejem do momentu, aż nadmiar oleju zacznie wypływać przez otwór.
- Zakręcić korek uzupełniania i kontroli poziomu oleju.
- Uruchomić silnik, wcisnąć hamulec i wybrać kolejno wszystkie położenia skrzyni biegów „P”, „R”, „N”, „D”, zatrzymując się w każdym na kilka sekund.
- Podłączyć urządzenie diagnostyczne do pojazdu, połączyć się ze sterownikiem skrzyni biegów i w parametrach rzeczywistych obserwować temperaturę płynu ATF.
- W momencie, gdy temperatura płynu ATF wynosi od 30 do 50°C, pozostawić silnik na biegu jałowym, dźwignię zmiany biegów ustawić w położeniu „P”.
- Przy włączonym silniku, dźwigni zmiany biegów w położeniu „P” i temperaturze oleju 30–50°C odkręcić korek kontrolny (ilustracja 2).
- Nadmiar płynu ATF powinien się wylać. Jeżeli przez otwór kontrolny (ilustracja 2) nie wylewa się olej, należy uzupełnić jego poziom przy włączonym silniku i wrócić do punktu nr 7.
Kiedy poziom oleju jest już w normie, procedura zostaje zakończona.