Mimo inflacji Polacy kupują auta – raport „Portfele Polaków pod lupą"

Polacy wciąż kupują auta, choć inflacja zwiększa ostrożność Pixabay_RoadLight

Polacy nie rezygnują z kupna samochodu – i to pomimo inflacji oraz coraz wyższych kosztów życia. Chęć nabycia pojazdu deklaruje 43% badanych. Większość z nich (60%) wybierze auto używane. Powód? Jego cena – najlepiej do 50 tys. złotych. Jednocześnie Polacy nie szczędzą pieniędzy na auta nowe i najchętniej poszukują takich w przedziale 100-150 tys. złotych. Według przeprowadzonego na zlecenie Volkswagen Financial Services badania „Portfele Polaków pod lupą” królową napędu pozostaje benzyna. A co z elektrykami?

Zgodnie z badaniem „Portfele Polaków pod lupą” na zlecenie Volkswagen Financial Services aż 90% ankietowanych przyznaje, że inflacja w dużym stopniu wpłynęła na ich finanse oraz odczuwa jej skutki w codziennym życiu. Jak sobie radzą w tej sytuacji? Starają się przede wszystkim szukać promocji (67%), kupować taniej (54%) oraz… po prostu mniej (52%). Ponad 70% potwierdza, że inflacja wpłynęła także na ich decyzje związane z zakupem samochodu. Co ciekawe, nie rezygnują oni z nabycia auta w tym roku, natomiast szukają bardziej elastycznych, a zarazem bezpiecznych rozwiązań.

Mężczyzna_wybór_samochodu_salon_samochodowy Designed by Freepik

W 2025 roku zakup auta planuje 43% Polaków (wobec 42% względem poprzedniej edycji badania). Z czego niemal połowa (48%) ma to w planach w pierwszym półroczu, a 45% w drugiej połowie roku.

Ogólna ocena sytuacji gospodarczej i materialnej respondentów w najnowszej edycji naszego cyklicznego badania „Portfele Polaków pod lupą” wskazuje na znaczące obawy związane z inflacją i rosnącymi kosztami życia. Mimo to zainteresowanie zakupem samochodu pozostaje stabilne, co świadczy o wysokim priorytecie, jaki Polacy nadają mobilności w codziennym życiu. Jednocześnie są oni bardziej ostrożni w swoich decyzjach – ocenia Dariusz Brodnicki, Dyrektor Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services.

Nowe czy używane – jakie auta kupujemy

Spośród osób planujących zakup samochodu w 2025 roku, 40% zdecyduje się na auto z salonu, a 60% z drugiej ręki (w poprzedniej edycji badania było to odpowiednio: 36% do 64%). Jak wygląda wybór między nowym samochodem w wersji podstawowej, a używanym, lecz w wyższym standardzie wyposażenia? Przeważa opcja nr 2 – wskazała na nią ponad połowa badanych (56%).

Prawie połowa (47%) wybierze pojazd maksymalnie 5-letni. Niewiele mniej, bo 43%, zdecyduje się na auto w wieku 6-10 lat. Wybór pojazdu z drugiej ręki jest motywowany przede wszystkim korzystną ceną (55%). Natomiast nowe pojazdy są wybierane ze względu na niezawodność (71%) i bezpieczeństwo (49%). To pokazuje, że Polacy coraz bardziej świadomie i racjonalnie podchodzą do zakupu aut.

Tani, drogi? Na co stać Polaków

Nowy samochód to wydatek najczęściej w granicach 100-150 tys. zł (43% badanych). Niemal co czwarty badany (22%) deklaruje, że przeznaczy więcej: od 150 do 200 tys. zł. Jedynie co dziesiąty z nas (11%) skusi się na pojazd powyżej 200 tys. zł.

Zadowolenie klienci w salonie samochodowym Designed by Freepik

Jak wyglądają widełki cenowe dla aut używanych? Najwięcej, bo 35%. badanych, jest skłonna wydać na pojazd z drugiej ręki od 25 do 50 tys. zł. Podobnie (34%) sytuacja prezentuje się w przypadku samochodów o wartości od 10 do 25 tys. zł. Co czwarty z respondentów (18%) zdecyduje się na auto w przedziale 50-100 tys. zł. Najmniejszym zainteresowaniem cieszyć się będą pojazdy używane do 10 tys. zł (9%), jak i te kosztujące powyżej 100 tys. zł (5%).

Auto z drugiej ręki, jeśli nie ma zweryfikowanej historii, może stanowić niespodziankę dla kupującego. Jak zatem respondenci weryfikują stan techniczny pojazdu przed jego zakupem? Ponad połowa (55%) zdecyduje się na przegląd w niezależnym warsztacie (spadek o 6 p.p.). Z kolei 2 na 5 Polaków (40%) wybierze ASO – wzrost aż o 11 p.p. Prawie 1/3 badanych (29%) sprawdzi stan techniczny samochodu poprzez urząd, firmę lub portal oferujący takie usługi, a 26% samodzielnie.

Z tegorocznego badania „Portfele Polaków pod lupą” wynika, co również potwierdzają analizy rynkowe, że samochody segmentu premium rosną szybciej niż auta z segmentu popularnego. Natomiast do zakupu samochodu podchodzimy nadal bardzo pragmatycznie, szukając solidnych rozwiązań, szczególnie w kontekście rosnących kosztów. W Volkswagen Financial Services zapewniamy nie tylko atrakcyjne finansowanie zawierające cały pakiet niezbędnych klientowi usług związanych z mobilnością. Produkty te dostępne są w sieci dealerskiej Grupy Volkswagen. Natomiast pewne, sprawdzone auta używane marek Grupy Volkswagen, weryfikowane pod względem technicznym z rzetelną historią, w tym serwisową w ASO, jak również z gwarantowanym przebiegiem nasi klienci mogą zakupić i sfinansować w salonie aut używanych VW FS STORE w Warszawie – zaznacza Michał Dyc, Dyrektor Departamentu Sprzedaży w Volkswagen Financial Services.

Czy przekonaliśmy się do elektryków?

Większość planujących zakup samochodu (56%) preferuje taki z silnikiem benzynowym (wzrost o 5 p.p.). Auta elektryczne cieszą się mniejszym zainteresowaniem: tylko 4%. badanych wskazało je jako opcję do rozważenia w nadchodzących miesiącach. Główne bariery według respondentów to: wysoka cena (68%.), ograniczona liczba punktów ładowania (54%) oraz zbyt mały zasięg (51%). 

Ponad połowa (51%) badanych przyznaje, że do zakupu auta elektrycznego – zaraz po niższych cenach, na które wskazało 66% – przekonałaby ich lepsza infrastruktura. Z kolei dla 25% ważnym czynnikiem w podjęciu decyzji byłaby możliwość wypożyczenia i przetestowania takiego pojazdu.

Jako Volkswagen Financial Services staramy się wspierać naszych klientów w otwarciu się na elektromobilność. Naszym celem jest zapewnienie korzystnego finansowania aut elektrycznych,by były bardziej dostępne dla klientów. Pomóc w tym może także kontynuacja rządowego programu „Mój elektryk”, w którym osoby fizyczne oraz jednoosobowe działalności gospodarcze od lutego mogą zawnioskować o nawet 40 000 zł dofinansowania do nowego pojazdu elektrycznego. Środki w wysokości aż 1,6 mld zł będą pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy, a więc będą to środki unijne – tłumaczy Krzysztof Leszczyński, ekspert ds. elektromobilności w Volkswagen Financial Services.

Finansowanie zakupu – króluje kredyt, leasing czy gotówka?

Nie będzie zaskoczeniem fakt, że najczęściej za samochód Polacy płacą gotówką – i to zarówno za auta z drugiej ręki, jak i nowe, choć za te drugie rzadziej. Zgodnie z badaniem „Portfele Polaków pod lupą” aż 76% respondentów planuje zakup samochodu używanego z własnych środków (bez zaciągania kredytu). Stanowi to spadek o 4 p.p. w stosunku do danych publikowanych w ubiegłym roku. Na drugim miejscu jest kredyt klasyczny (11%), a na trzecim kredyt samochodowy z niskimi ratami i opcją zwrotu na koniec umowy (5%). 

Jeśli Polacy decydują się wziąć auto używane na kredyt, nie zamierzają głęboko sięgać do kieszeni. Najwięcej z nich (40%) chciałoby płacić miesięczną ratę do 1000 zł. Co trzeci badany (29%) – do 500 zł, a co piąty (20%) – do 1500 zł miesięcznie. Co ciekawe, aż 49% finansujących zakup auta używanego uważa, że wybierają daną metodę (gotówkę, kredyt), ponieważ ich zdaniem najbardziej im się opłaca. Z kolei 36%… jest po prostu przyzwyczajonych do takiego rozwiązania.

Jeśli spojrzeć na preferencje finansowe dotyczące aut nowych – analogicznie jak przy pojazdach używanych – najwięcej Polaków (54%) sięga po gotówkę (wzrost o 6 p.p.). Ponadto zainteresowaniem cieszy się kredyt klasyczny samochodowy (24%), jak również kredyt samochodowy z niskimi ratami i opcją zwrotu auta (17%). 

Wyniki badania „Portfele Polaków pod lupą” na zlecenie VW FS pokazują też inną ciekawą tendencję – oczekiwania wobec dodatkowych usług przy finansowaniu samochodu. Okazuje się, że w 2025 roku aż 71% badanych oczekuje przeglądów technicznych (wzrost o 6 p.p. r/r), podobnie jak ubezpieczenia (wzrost o 7 p.p. r/r). Dużym zainteresowaniem cieszyłyby się usługi serwisowe – wskazało na nie 67% respondentów. Warto zauważyć, że usługi takie jak serwis opon, obejmujący ich wymianę i przechowywanie, jak również przedłużenie gwarancji fabrycznej, także znajdują się wśród preferencji konsumentów, z wynikiem odpowiednio 33 i 41%. 

Główne źródła informacji o ofercie? Internet i... znajomi 

Z badania „Portfele Polaków pod lupą” na zlecenie Volkswagen Financial Services wynika, że klienci indywidualni najczęściej szukają informacji o ofertach samochodowych w internetowych portalach ogłoszeniowych (69%). Połowa respondentów zasięgnie języka u rodziny i znajomych albo porozmawia z mechanikiem (54%). Niewiele mniej (39%) szuka takich informacji bezpośrednio na stronach internetowych marek i producentów samochodów.

W stosunku do ubiegłych lat widoczny jest znaczący wzrost osób korzystających z witryn firm finansujących samochody, takich jak www.vwfs.pl (31% – skok z 22%). Może to być sygnał mówiący o tym, że klienci zaczynają zmieniać swoje myślenie i nie patrzą już tylko na cenę ofertową samochodu, lecz na to, ile wyniosłaby ich miesięczna rata z tytułu finansowania.

Źródło: Volkswagen Financial Services

Tagi artykułu

autoExpert 1–2 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę