Prawie nowe auta podbijają rynek

Prawie nowe auta podbijają rynek AAA Auto

Na rynku wtórnym sprzedano w ubiegłym roku ponad 167 tys. prawie nowych samochodów, co oznacza wzrost aż o 51% w porównaniu z 2023 rokiem. Jest to największy wzrost w ostatnich latach po pandemii COVID-19. Pomiędzy 2023 a 2024 rokiem podaż wzrosła jedynie o 10,7%. Niemal nowe samochody używane, których wiek określany jest do pięciu lat z przebiegiem 50 tysięcy kilometrów, bardzo często zastępują nowe auta, a tych wciąż brakuje na rynku. Wynika to przede wszystkim z natychmiastowej dostępności, ceny niższej nawet o 40% w porównaniu do samochodów nowych oraz niewielkiego wieku i przebiegu. Według danych AAA AUTO, ich mediana cen wzrosła w ubiegłym roku minimalnie, tylko o 3% i wyniosła 123 324 zł. 

Znacząco rośnie podaż dwu i trzyletnich samochodów pochodzących z flot firmowych. To duża różnica w porównaniu z poprzednimi latami, gdy ze względu na niewielką podaż nowych samochodów, właściciele i firmy trzymali swoje auta dłużej, a co za tym idzie, do obrotu wprowadzano mniej prawie nowych aut. Teraz sytuacja się normalizuje. W ubiegłym roku sprzedaliśmy w naszej sieci oddziałów 15 650 prawie nowych samochodów i w związku z tym odnotowaliśmy ogólny wzrost sprzedaży o 11%, sprzedając rekordową liczbę prawie 109 000 samochodów – powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO. 

Średnia miesięczna podaż prawie nowych samochodów na rynku wtórnym wzrosła w ubiegłym roku z 17 400 do prawie 24 000 aut. Jednocześnie, mediana przebiegu zmniejszyła się z 24 000 do 22 000 km, a mediana wieku pozostała na poziomie dwóch lat. Co ciekawe, samochody znajdowały nowych właścicieli nieco szybciej, ponieważ wskaźnik tzw. „dni w magazynie”, czyli liczba dni w ofercie, w ubiegłym roku wynosił 52 dni, podczas gdy w 2023 r. było to o jeden dzień więcej (53).

Co ciekawe, mediana cen prawie nowych aut wzrosła w ubiegłym roku z 119 tys. zł do ponad 123 tys. zł, czyli o 3%, co jest wartością niższą od rocznego wskaźnika inflacji, który wyniósł około 4%. Oznacza to, że samochody tak naprawdę nie stały się droższe – dodała Karolina Topolova. 

Wśród prawie nowych aut, 58,6% było wyposażonych w silniki benzynowe, a tylko 20% w diesle, co stanowi dużą różnicę w porównaniu do całego rynku wtórnego, na którym diesle stanowiły 47%, a auta benzynowe 43%. Spadek liczby prawie nowych samochodów z silnikiem Diesla rekompensuje gwałtowny wzrost liczby samochodów hybrydowych o 117,5%. W zeszłym roku osiągnęły one 14,5% udziału w rynku niemal nowych samochodów i wkrótce zaczną doganiać samochody z silnikiem Diesla. Zaoferowano ich ponad 24 000, podczas gdy w 2023 roku było ich tylko ponad 11 000. Podwojenie podaży w porównaniu z 2023 rokiem dotyczy również samochodów elektrycznych, których ofert było 9 200, co daje 5,5% udział. Jest to znacznie więcej niż średnia dla całego rynku wtórnego, na którym pojazdy elektryczne stanowiły nieco ponad 0,5% w 2024 r., a hybrydy około 2,5%,

Klienci znacznie chętniej sięgają po nowoczesne, alternatywne napędy w prawie nowych samochodach, co dodatkowo zwiększyło spadek cen w ciągu ostatniego roku. Mediana ceny nowego samochodu elektrycznego wyniosła w zeszłym roku nieco poniżej 154 tys. zł, podczas gdy rok wcześniej była o 13 300 zł wyższa – mówi Karolína Topolová.

Mediana wieku aut elektrycznych w ubiegłym roku wynosiła 2 lata, natomiast mediana przebiegu spadła (16 tys. km w porównaniu do 14,5 tys. km w 2023 roku). Najlepiej sprzedającą się marką samochodów elektrycznych (BEV) był Mercedes, a kolejne miejsca zajęły BMW i Audi. 

Warto dodać, że alternatywne paliwa gazowe, przede wszystkim gaz płynny LPG oraz także gaz ziemny CNG, zyskują na popularności w segmencie prawie nowych samochodów. Udział LPG wynosi 1,4%, ale CNG jest statystycznie niemierzalny, ponieważ w ofercie znajduje się tylko 37 samochodów. Podobna sytuacja jest w przypadku pojazdów napędzanych wodorem (FCEV) – w zeszłym roku oferowano ich zaledwie 10 sztuk. 

Najlepiej sprzedające się marki prawie nowych samochodów na wtórnym rynku w Polsce w 2024 roku

 

Marka

Udział w rynku w 2024 (%)

Mediana cen (zł)

1.

Toyota

10,5

106 370 zł

2.

BMW

9

223 000 zł

3.

Mercedes

7,7

213 000 zł

4.

Audi

7,3

193 500 zł

5.

Volkswagen

5,8

122 000 zł

6.

KIA

5,1

100 500 zł

7.

Renault

4,9

86 000 zł

8.

Hyundai

4,7

90 700 zł

9.

Ford

4,1

107 500 zł

10.

Volvo

3,2

193 000 zł

Źródło: AAA AUTO

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę