Mercedes-Benz zapowiada nową erę samochodowego interfejsu użytkownika

Wirtualny Asystent MBUX od Mercedes-Benz Mercedes-Benz

Na targach elektroniki użytkowej CES 2024 Mercedes-Benz prezentuje szereg rozwiązań, które definiują przyszłościową wizję  wysoce spersonalizowanych doświadczeń użytkownika – w samochodzie i poza nim. Główną innowacją jest tu nowy Wirtualny Asystent MBUX. Wykorzystuje on zaawansowane oprogramowanie i generatywną sztuczną inteligencję (AI), aby stworzyć jeszcze bardziej naturalną i intuicyjną relację kierowcy z samochodem, z proaktywnym wsparciem, które ułatwia życie. Dzięki zastosowaniu silnika do tworzenia gier o wysokiej rozdzielczości Unity to przełomowe rozwiązanie przenosi obsługę głosową „Hej Mercedes” do zupełnie nowego wymiaru także od strony wizualnej. Wirtualny Asystent MBUX działa w oparciu o samodzielnie opracowany przez Mercedes-Benz system operacyjny MB.OS, którego wdrażanie rozpocznie się od modeli skonstruowanych na nadchodzącej modułowej architekturze Mercedes-Benz – MMA. Na targach CES 2024 swoją północnoamerykańską premierę świętuje Concept CLA – fascynujące studium przybliżające potencjał platformy MMA oraz systemu MB.OS.

  • Wirtualny Asystent MBUX przekształca relację kierowca-samochód w naturalną, konwersacyjną interakcję, torując drogę do wysoce spersonalizowanego doświadczenia użytkownika Mercedes-Benz
  • Nawigacja MBUX Surround harmonijnie łączy prowadzenie po trasie i wspomaganie prowadzenia samochodu w czasie rzeczywistym, ożywiając interfejs dzięki grafice 3D generowanej za pomocą silnika do tworzenia gier Unity
  • Stale poszerzane portfolio zewnętrznych aplikacji – jeszcze większa oferta w obszarach rozrywki, produktywności i nie tylko

Rozwój sztucznej inteligencji sprawia, że Mercedes jutra będzie znał swojego kierowcę jak nigdy dotąd. To udoskonali i wzbogaci życie naszych klientów – w samochodzie i w innych obszarach. Poczyniliśmy już na tej drodze znaczne postępy. Najnowsze przykłady, prezentowane na targach CES, zapewniają ekscytujący wgląd w to, co nas czeka – podsumował Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, dyrektor ds. technologii.

Wirtualny Asystent MBUX ułatwia życie dzięki naturalnej interakcji i proaktywnej inteligencji

Definiujący klasę Wirtualny Asystent MBUX oparty na systemie MB.OS to najbardziej ludzki interfejs w historii Mercedes-Benz. Łączy on inteligentne systemy MBUX w jedną całość, prezentując klientowi nowe oblicze – z naturalną i empatyczną interakcją. Wirtualny Asystent MBUX stanowi dalszy rozwój systemu po raz pierwszy zaprezentowanego w prototypie VISION EQXX. Wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję (AI) oraz proaktywność, aby uczynić życie łatwiejszym i wygodniejszym. Może oferować na przykład pomocne sugestie na bazie zarejestrowanych zachowań oraz kontekstu sytuacyjnego – odtwarzać rano najświeższe wiadomości lub zainicjować preferowany program masażu na koniec dnia pracy. A jeśli kierowca spóźni się na zapisane w kalendarzu spotkanie, system może zaproponować nawiązanie połączenia bezpośrednio z samochodu. Na życzenie procesy te można zautomatyzować. Doświadczenia użytkownika pogłębia nastrojowe oświetlenie i system nagłośnienia. Na przykład masażowi mogą towarzyszyć ciepłe światło i subtelna muzyka.

Doświadczenie towarzyszące użytkownikowi Mercedesa przyszłości będzie niezwykle spersonalizowane. Dzięki generatywnej sztucznej inteligencji nasz Wirtualny Asystent MBUX wnosi do relacji między samochodem a kierowcą więcej zaufania oraz empatii. Architektura MB.OS typu chip-to-cloud sprawi, że nasze przyszłe pojazdy zapewnią dokładnie to, czego potrzebują klienci – wtedy, gdy tego potrzebują – powiedział Magnus Östberg, dyrektor Mercedes-Benz AG ds. oprogramowania.

Cztery charakterystyki pozwalają asystentowi zawsze dopasować się do potrzeb i preferencji klienta

Wirtualny Asystent MBUX korzysta z czterech cech osobowości, które tworzą jedną całość: naturalnej, przewidywalnej, osobistej i empatycznej. Podstawową zasadą zawsze jest naturalność, oferująca harmonijną interakcję z wykorzystaniem najlepszych interfejsów głosowych i graficznych. Klient może zdecydować się na rozmowę z asystentem za pomocą hasła „Hej Mercedes” lub bez niego. Do prowadzenia naturalnego dialogu, z odpowiadaniem na zapytania i polecenia, instrument mowy wykorzystuje duże modele językowe (LLM). Efekt przypomina rozmowę z dobrym znajomym.

Asystent odpowiada na pytania z wiedzy ogólnej, ale sam też potrafi zadawać inteligentne pytania, tak aby wyjaśnić intencje i wyciągnąć wnioski. Dzięki funkcji przewidywania może również oferować proaktywne sugestie i procedury oparte na kontekście sytuacyjnym, wyuczonym zachowaniu oraz wykorzystaniu generatywnej sztucznej inteligencji. Jednocześnie nacechowany wyraźniejszymi emocjami głos neuronowy, reprezentujący różne style mówienia, daje poczucie empatii. Aby mieć pewność, że asystent zawsze ma spersonalizowany charakter, kierowca może dostosować go do własnych preferencji, korzystając z szeregu opcji.

Mercedes-Bens_nowy_interfejs Mercedes-Benz

Dzięki grafice 3D komunikacja wizualna staje się bardziej intuicyjna i emocjonalna

Wirtualny Asystent MBUX reprezentuje holistyczne podejście, które dzięki wykorzystaniu zaawansowanej grafiki 3D generowanej za pomocą silnika do tworzenia gier Unity łączy bardziej naturalny dialog z wizualnym sprzężeniem zwrotnym. Jego zróżnicowane emocje – od spokoju po podekscytowanie, a nawet wrażliwość – wyraża animowany awatar gwiazdy. Dynamiczne animacje wskazują też, czy asystent mówi, słucha, myśli, sugeruje czy ostrzega. Ruch, jasność, intensywność i kolor współdziałają, aby intuicyjnie komunikować się z kierowcą.

Nawigacja MBUX Surround harmonijnie łączy wsparcie z prowadzeniem po trasie

Zintegrowana komunikacja wizualna wkracza w nowy wymiar także dzięki nawigacji MBUX Surround. Ta zaawansowana funkcja bazuje na domenowej integracji systemu MB.OS i na bieżąco łączy rzeczywisty obraz otoczenia samochodu z jego reakcjami. Kierowca zyskuje znacznie większą świadomość sytuacyjną, ponieważ może widzieć to, co „widzi” samochód. Wysoce intuicyjny ogląd zapewnia płynna prezentacja informacji w zestawie wskaźników przy użyciu grafiki 3D z silnika gry Unity. Jest tam wszystko, co powinien wiedzieć kierowca – dostępne za jednym spojrzeniem.

Ekran pokazuje na przykład rodzaj ruchu oraz typy otaczających pojazdów (wskazując nawet rowerzystów), a także pieszych w pobliżu pobocza i potencjalne zagrożenia. Co więcej, na prowadzenie po trasie nakłada realistyczną reprezentację otoczenia – co jest szczególnie przydatne w ruchliwym środowisku miejskim. Użytkownik może wyraźnie zobaczyć, dokąd zaprowadzi go najbliższy skręt. Budynki i pozostała infrastruktura są łatwe i szybkie do rozpoznania. System zapewnia także zintegrowany nadzór nad statusem samochodu – poprzez bieżącą wizualizację w wirtualnej rzeczywistości. Obejmuje to działanie kierunkowskazów, reflektorów, a nawet przyspieszanie i zwalnianie przedstawiane przez obracające się koła.

Większa produktywność, więcej rozrywki i dodatkowa wygoda dzięki nowym aplikacjom innych firm

Bezprzewodowe aktualizacje (OTA) zapewniają klientom dostęp do najnowszych treści i funkcji dostosowanych do ich życzeń oraz regionalnych preferencji. Korzyści te już teraz zapewnia na przykład nowa Klasa E – jej domena informacyjno-rozrywkowa jest prekursorem technologii MB.OS. Od pierwszego kwartału 2024 r. w nowej Klasie E pojawi się nowa aplikacja Meetings, dzięki której klienci będą mogli uczestniczyć w konferencjach Microsoft Teams. Tym samym, po uwzględnieniu istniejących aplikacji Zoom i WebEx, oferta będzie zawierać wszystkich liderów rynku wideokonferencji. Obszerna aktualizacja obejmie także dodanie kolejnych aplikacji zwiększających codzienną wygodę. Należą do nich Booking.com, getAbstract, Just Eat Takeaway.com i inne. W obszarze rozrywki planowane jest wprowadzenie gier retro w chmurze od Antstream Arcade oraz kolejnych wciągających doświadczeń.

Oferta strumieniowego przesyłania wideo rozszerzona o RIDEVU od Sony Pictures Entertainment

W ramach ekscytującego procesu rozwojowego oferta strumieniowego przesyłania wideo zostanie poszerzona o integrację najnowocześniejszej usługi RIDEVU firmowanej przez Sony Pictures Entertainment (SPE). RIDEVU stanowi zapowiedź jeszcze wyższego poziomu samochodowej rozrywki, zapewniając klientom Mercedes-Benz dostęp do różnorodnej rozrywki wideo bezpośrednio w ich pojazdach. RIDEVU oferuje użytkownikom zaawansowaną obsługę i funkcje zaprojektowane pod kątem użytkowania w samochodzie. Umożliwiają one wygodne wypożyczanie i kupowanie treści Sony Pictures Entertainment na żądanie, bezpośrednio w aucie. Obejmuje wyselekcjonowaną bibliotekę filmów dostępnych w ramach przesyłania strumieniowego, wzbogacając rozrywkowy pakiet Mercedes-Benz.

Hiperpersonalizacja poprzez cyfrową sztukę – z MBUX Collectibles i nie tylko

MBUX Collectibles to pierwsza samochodowa aplikacja Mercedes-Benz, która prezentuje dzieła sztuki cyfrowej i przedmioty kolekcjonerskie oparte na niewymiennych tokenach – NFT. Umożliwia ona utworzenie prywatnej galerii sztuki poprzez połączenie osobistego portfela NFT klienta z interfejsem auta. Użytkownicy mogą także przeglądać wystawę sztuki cyfrowej, której kuratorem jest Mercedes-Benz. Na targach CES prezentowane są kolekcje NFT od Mercedes-Benz NXT. Kolekcja Mercedes-Benz NXT Era Ikon 1 pt. „Luksus” to pierwsza z serii siedmiu kolekcji eksplorujących bogate dziedzictwo designu producenta spod znaku gwiazdy. Na targach pojawia się także pierwsza zapowiedź Ery 2 pt. „Technologia”, która ukaże się wkrótce. W hołdzie dla zeszłorocznych targów CES odwiedzający mogą po raz pierwszy zobaczyć NFT Superdackel od Mercedes-Benz NXT. Niebawem opublikowana zostanie limitowana edycja 1000 tokenów Superdackel.

Concept CLA prezentuje systemu MB.OS jako podstawę dla hiperspersonalizowanego Mercedesa jutra

Pierwszymi samochodami, które skorzystają z MB.OS-a, będzie rodzina pojazdów oparta na nadchodzącej platformie MMA. Przyszłą gamę czterech modeli przybliża zbliżony do seryjnej produkcji Concept CLA, świętujący swoją północnoamerykańską premierę na targach CES 2024. We wnętrzu tego pokazowego samochodu można zobaczyć zjawiskową wizualizację nowego systemu, która podkreśla jego kluczową rolę w kształtowaniu doświadczenia użytkownika. Skomplikowaną, wieloaspektową architekturę reprezentuje jeden z wielu komponentów sprzętowych – wysokowydajny, chłodzony cieczą chip pochodzący od firmy NVIDIA, z którą współpracuje producent luksusowych aut ze Stuttgartu.

Zaawansowany ekran MBUX Superscreen z trzema wyświetlaczami wskazuje misję Mercedesa przyszłości jako hiperspersonalizowanego elementu cyfrowego życia klienta. MB.OS zapewnia bazę do osiągnięcia tego celu. System obejmuje cztery domeny: inforozrywkę, zautomatyzowaną jazdę, komfort oraz prowadzenie i ładowanie, a także moduł łączności skomunikowany z inteligentną chmurą Mercedes-Benz. Architektura chip-to-cloud umożliwia głęboką integrację z pojazdem, a producentowi zapewnia pełną kontrolę nad wszystkimi czujnikami i mechanizmami. Co więcej, rozdzielając cykle innowacji w obszarach oprogramowania i sprzętu, firma może zapewnić ciągłą aktualność swoich pojazdów.

Źródło: Mercedes-Benz

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę