Lowbrasys, czyli przyszłość technologii hamowania

Brembo
28.2.2019

Wczoraj odbyło się spotkanie wieńczące projekt Lowbrasys. Jego koordynacją zajmowała się firma Brembo, a celem było przyspieszenie prac badawczych, rozwojowych i weryfikacyjnych nad technologiami czystszego transportu drogowego.

Przedsięwzięcie Lowbrasys (akronim angielskiej nazwy „LOW environmental impact BRAke SYStem” oznaczającej „system hamulcowy o niskim wpływie na środowisko”) wystartowało 1 września 2015 r. jako część konkursu „Mobilność na rzecz rozwoju” (Mobility for Growth) w ramach programu Komisji Europejskiej Horyzont 2020. Prace były prowadzone przez 42 miesiące przez zespół doświadczonych pracowników naukowych i inżynierów z różnych dziedzin. Całkowity koszt wyniósł 9,5 mln euro, z czego 7 mln euro pochodziło z funduszy europejskich.

Firma Brembo poprowadziła projekt wraz z wiodącymi koncernami branży motoryzacyjnej (Ford, Continental Teves, Federal Mogul), średnimi przedsiębiorstwami (Flame Spray) oraz z pięcioma najważniejszymi międzynarodowymi uniwersytetami i ośrodkami badawczymi (Instytut Mario Negri zajmujący się badaniami biomedycznymi i analizujący wpływ zanieczyszczeń na zdrowie i środowisko, Politechnika w Ostrawie, Królewski Instytut Techniczny w Sztokholmie, Uniwersytet w Trento i Wspólne Centrum Badawcze Komisji Europejskiej). Kilometro Rosso jest parkiem naukowo-technologicznym wspierającym badania, rozwój i innowacyjność poprzez inicjatywy interdyscyplinarne promujące otwartą innowacyjności i współdzielenie koncepcji rozwojowych. Na jego terenie mieszczą się siedziby firmy Brembo i Instytutu Mario Negri, czyli dwóch z dziesięciu partnerów projektu.

Cele projektu Lowbrasys
Celem przedsięwzięcia było zmniejszenie o połowę poziomu emisji zanieczyszczeń emitowanych podczas hamowania poprzez poprawę czterech neutralnych technologicznie aspektów: nowe materiały do tarcz i klocków hamulcowych odporniejsze na ścieranie, systemy wychwytujące cząsteczki uwalniane podczas hamowania, inteligentne mechatroniczne strategie regulacji rozkładu siły hamowania na cztery koła, opracowanie aplikacji umożliwiającej kierowcom monitorowanie procesu hamowania, a także zachęcającej do bardziej przyjaznej środowisku i bezpiecznej jazdy.

Osiągnięte wyniki
Zespół Lowbrasys zrealizował wszystkie cele projektu.
• Opracowane zostały powłoki ceramiczne do tarcz i klocków hamulcowych (tarcze są obecnie produkowane w całości z żeliwa). Testy pokazały możliwość obniżenia liczby emitowanych cząstek stałych o około 60-90% w zależności o kształtu i ograniczenia całkowitej masy zanieczyszczeń o 10-30%. Dla zastosowań seryjnych należy podjąć dalsze kroki rozwojowe, ponieważ celem projektu było osiągnięcie poziomu gotowości technologicznej TRL7 lub stworzenie przedkonkurencyjnego rozwiązania technicznego.
• Strategia hamowania sterowana przez komputer pokładowy umożliwia zmniejszenie o 40% liczby emitowanych cząstek stałych i o 20% obniżenie całkowitej masy zanieczyszczeń.
• Zbadany został system wychwytywania cząstek stałych i stwierdzono zmniejszenie liczby emitowanych cząstek o 15-50% oraz redukcję masy zanieczyszczeń o 10-30%. System ten będzie montowany w pobliżu zacisku i ma kierować przepływ cząstek w kierunku filtra. Wstępne wyniki pracy urządzenia wyglądają obiecująco i nadal prowadzone są prace rozwojowe w celu zapewnienia jeszcze lepszego funkcjonowania.
• Wkrótce będzie dostępna aplikacja opracowana na smartfony monitorująca emisję zanieczyszczeń. Ma ona zachęcać do bardziej świadomego i przyjaznego środowisku stylu jazdy oraz do bezpiecznego hamowania, ponieważ projekt pokazał potencjał zmniejszenia emisji zanieczyszczeń nawet o 30% dzięki właściwemu zachowaniu kierowcy.

W trakcie realizacji udało się udzielić odpowiedzi na ważne pytania dotyczące ochrony środowiska i po raz pierwszy wykorzystano ogromną naukową wiedzę w ocenie efektów wpływu pyłu emitowanego przez systemy hamulcowe na warunki życia.

Kompletny zestaw niskoemisyjnych rozwiązań dla układów hamulcowych Lowbrasys otwiera możliwości zastosowania w nowych samochodach, a przemysł motoryzacyjny będzie musiał kontynuować prace rozwojowe w celu wdrożenia ich do przyszłych pojazdów i na rynek wtórny, ponadto wszystkie wyniki prac projektowych stanowią podstawę do dalszych badań naukowych.

Projekt Lowbrasys jest współfinansowany z europejskiego programu Horyzont 2020, a koordynuje go firma Brembo. Przedsięwzięcie zostało zainicjowane we wrześniu 2015 r. i osiągnęło wszystkie wyznaczone cele dotyczące ograniczenia o połowę emisji zanieczyszczeń podczas hamowania.

Źródło: Brembo

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę