Lexus stworzył koncepcyjną sportową łódź motorową
LexusKilka lat temu dział Toyota Marine zaprosił prezesa TMC Akio Toyodę, aby spędził kilka dni na wodzie pływając nowymi łodziami Ponam klasy premium, które były przygotowywane do wprowadzenia na rynek japoński.
Akio Toyodę, który stał za sterem, jako mistrza kierownicy zainspirowała moc turbodoładowanych zespołów napędowych oraz zwrotność i stateczność jaką zapewniał nowoczesny kadłub; jako głównego specjalistę ds. marki w firmie Lexus International, zauważył potencjał stylowych łodzi sportowych klasy premium, które pasowały do stylu życia reprezentowanego przez markę Lexus.
Dzięki temu dział Marine mógł pokazać, w jaki sposób luksusowe łodzie sportowe mogą doprowadzić do rozwoju marki Lexus w kierunku nowych obszarów związanych ze stylem życia i wypoczynkiem.
12 stycznia 2017 na wyspie Di Lido w zatoce Biscayne na Florydzie Lexus zaprezentował efekt projektu – pływającą łódź koncepcyjną Lexus Sport Yacht.
STYLISTYKA
Realizację pomysłu zwrotnej łodzi sportowej o nowoczesnej stylistyce, z otwartym pokładem, przeznaczonej dla sześciu – ośmiu osób do rekreacyjnego pływania w porze dziennej i napędzanej dwoma wyczynowymi silnikami Lexus V8 zlecono zespołowi w biurze projektowym Lexusa w Toyota City w Japonii.
Latem 2015 Tokuo Fukuichi – dyrektor zarządzający, dyrektor Global Design oraz prezes Lexus International Co., Shigeki Tomoyama – członek kierownictwa wyższego szczebla reprezentujący oddział Toyota Marine oraz prezes Toyoda ocenili przedstawioną.
Oddział Marine dopracowywał wybrany projekt w zakresie konstrukcji i systemów pokładowych przez cały 2015 rok.
Zaprezentowana w Miami koncepcyjna sportowa łódź motorowa Lexusa stanowi jednorazowy projekt i nie zostanie wprowadzona do produkcji.
Do wykonania jedynego egzemplarza łodzi oddział Marine wybrał firmę Marquis-Carver Yacht Group of Pulaski ze stanu Wisconsin w USA, biorąc pod uwagę posiadanie własnego biura konstrukcyjnego, możliwości produkcyjne oraz umiejętność ręcznego wytwarzania dużych konstrukcji kompozytowych.
CECHY
Górny pokład i zewnętrzny kadłub łodzi koncepcyjnej Lexus Sport Yacht są połączone tak, że nie widać miejsca łączenia i stanowią poszycie wewnętrznej konstrukcji. Każdy z nich to jeden duży element ręcznie wykonany z żywicy pouliretanowo-epoksydowej zbrojonej, ręcznie układaną matą z włókna węglowego – materiału kompozytowego wzpcnionego włóknem węglowym (CFRP). CFRP jest wykorzystywany do budowy samochodów wyścigowych, super samochodów jak Lexus LFA, samolotów klasy HPA (High Performance Aircraft), nart i rowerów wyczynowych oraz światowej klasy jachtów regatowych.
Zastosowanie CFRP do budowy łodzi koncepcyjnej Lexus Sport Yacht pozwoliło zmniejszyć jej masę o prawie 1000 kg w porównaniu do podobnych łodzi wykonanych z typowego materiału kompozytowego FRP. Podwodna część kadłuba jest specjalnie ukształtowana w celu zmniejszenia oporów hydrodynamicznych i poprawy stateczności przy dużych prędkościach.







