Laser pod maską

BMW
Maciej Blum
10.6.2019

Podczas prezentacji BMW i8 okazało się, że samochód ten jest wyposażony w kolejną generację oświetlenia. I tak, najnowszy krzyk mody, czyli światła LED, ledwo zadomowiwszy się na dobre w samochodach, są odsuwane na dalszy plan przez technologię laserową.

Czy oświetlenie laserowe jest lepsze? Z pewnością tak, ponieważ według zapewnień BMW po włączeniu świateł drogowych świetnie widoczny jest odcinek drogi o długości 600–700 metrów, co w przypadku tradycyjnego oświetlenia byłoby niemożliwe. Zastosowanie tak mocnego światła miało swoje początki w sporcie, gdzie zawsze występuje zwiększone zapotrzebowanie na oświetlenie. Pierwszym sportowym pojazdem, w którym użyto lasera do oświetlania drogi było Audi R18 e-tron Quatro przygotowane do 24-godzinnego wyścigu w Le Mans. Kolejnym samochodem wyposażonym w tę technologię jest koncepcyjny model Audi Sport Quattro. Pojazd ten ma światła długie (drogowe) działające dzięki zastosowaniu technologii laserowej.

Nowe Audi A8 o oznaczeniu kodowym D5 zostało wyposażone w wiele ciekawostek. My skupimy się na oświetleniu, ponieważ tu znajdziemy lasery oraz diody OLED. Niby nic nowego, jednak technologia ta oferuje szereg nowych funkcjonalności. Oświetlenie tego modelu Audi zostało stworzone przez firmę Hella. Jej inżynierowie postanowili połączyć inteligentne rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa z komfortem i efektowną iluminacją. Nie dziwi więc stosowanie powszechnych dziś opcji odprowadzania i doświetlania drogi podczas wychodzenia z domu (tzw. Coming Home i Leaving Home).

© Audi AG

Przekrój reflektora matrycowego LED ze światłem laserowym stosowanego w Audi A8.

WARTO WIEDZIEĆ
Moc lasera
Reflektory wykorzystujące lasery zajmują o 75% przestrzeni mniej niż inne, dając przy tym dziesięć razy więcej światła. Według danych BMW pobierają 10 watów energii i emitują światło o natężeniu 340 luksów. Diody potrzebują cztery razy więcej energii, aby dać światło 200 luksów. BMW wykorzystuje niebieski laser produkcji OSRAM Optosemiconductors. Pojedynczy reflektor ma trzy takie lasery (każdy wielkości baterii AA), których promienie padają na płytkę fosforu o średnicy 0,4 mm. Zmienia ona długość fali na światło białe i rozprasza promień, który następnie pada na odbłyśnik ostatecznie kształtujący snop światła.

LED z laserem

Hella opracowała nie tylko przednie i tylne reflektory, ale była też odpowiedzialna za projekt oświetlenia wnętrza przestrzeni pasażerskiej. Reflektory wykonane w technologii Matrix LED podczas jazdy zapewniają wysoką skuteczność działania. Wszystko to przez matrycę składającą się z 32 indywidualnie sterowanych diod LED. Umieszczone są one w dwóch rzędach, co umożliwia sterowanie światłem w przestrzeni przez minimalne odchylenie ich płaszczyzny.

Jeszcze bardziej nowatorskie są tzw. długie światła. Wykonane w technologii laserowej, załączają się automatycznie przy prędkości powyżej 70 km/h, o ile pojazd porusza się poza terenem zabudowanym. Podczas pracy wiązka światła dopasowuje się do charakterystyki drogi i poprawia oświetlenie na zakrętach.

© Audi AG

Promień z diody laserowej emitowany jest na fosforową płytkę, która nadaje mu odpowiednią barwę. Dalej odbijany jest od pakietu mikrozwierciadeł i trafia na soczewki, dzięki którym propagowany jest przed samochodem.

Światła organiczne?

Organiczna dioda elektroluminescencyjna OLED (od ang. organic light-emitting diode) należy do rodziny diod elektroluminescencyjnych (LED), ale wytwarzana jest ze związków organicznych. Wykorzystuje się ją jako powierzchniowe źródło światła. Jej głównym zastosowaniem są elastyczne wyświetlacze, telewizory i inne urządzenia przenośne. Wyświetlacze wyprodukowane w technologii OLED są wyjątkowo cienkie, gdyż nie wymagają podświetlania, jako że diody samoistnie generują światło.

© Audi AG

Tylne światła wykonane w technologii OLED stosowane w nowym Audi A8.

Pierwszym seryjnie produkowanym urządzeniem wyposażonym w wyświetlacz OLED był palmtop CLIE PEG-VZ90 firmy Sony. Miał on wyświetlacz o przekątnej 3,8 cala, rozdzielczości 480 × 320 pikseli, jasności 150 cd/m2, grubości 1,9 mm i kącie widzenia 180°. 26 maja 2007 roku firma Sony pokazała film ukazujący elastyczny wyświetlacz OLED o przekątnej ekranu 2,5 cala i rozdzielczości 120 × 160 pikseli.

Ze względu na trwałość technologia OLED nie zadomowiła się w samochodach na długo. Pierwszym takim rozwiązaniem w produkcji seryjnej w motoryzacji były światła w BMW M4 GTS. Teraz jego śladem poszła Hella, która wyposażyła nowe Audi A8 w bazujące na OLED-ach światła tylne. Aktualnie technologię OLED stosuje się przede wszystkim w rozwiązaniach koncepcyjnych, takich jak przezroczyste panele wyświetlaczy wewnątrz samochodu.

O Autorze

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę