Oryginalna warstwa COTEC na powierzchni materiału ciernego klocków hamulcowych TRW wymiernie poprawia bezpieczeństwo jazdy

Klocki TRW z oryginalną warstwą COTEC ZF
23.6.2021

Przepisy ściśle określają parametry, które muszą spełniać klocki hamulcowe – zarówno te stosowane na pierwszy montaż, jak i te wykorzystywane jako części zamienne w czasie napraw. Jednym z podstawowych kontrolowanych parametrów jest droga hamowania określona i gwarantowana przez producenta pojazdu – nie może być ani dłuższa, ani krótsza od nominalnej przy zachowaniu określonej tolerancji.

 

  • Warstwa krzemianowa COTEC sprawia, że klocek hamulcowy hamuje efektywnie już od pierwszych przejechanych metrów  po wymianie.
  • Droga hamowania na świeżo zamontowanych klockach hamulcowych TRW z warstwą COTEC może być krótsza nawet o 7 metrów niż na porównywanych klockach bez takiej warstwy.
  • Dzięki warstwie COTEC eliminujemy konieczność docierania materiału ciernego w celu uzyskania optymalnego współczynnika tarcia   
  • W trosce o środowisko marka TRW w procesie produkcyjnym nie stosuje szkodliwych materiałów takich jak rtęć, ołów, kadm, antymon, mosiądz czy molibden. Wszystkie klocki TRW są produkowane w zakładach posiadających certyfikaty ISO 14001.

Marka TRW dostrzegła w tych rygorystycznych ramach pewne pole do manewru, które wykorzystała dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Chodzi tu o pierwsze kilometry pokonywane z nowymi klockami hamulcowymi,  tzn. w czasie, kiedy materiał cierny jest w fazie docierania i dopiero uzyskuje pożądany poziom współczynnika tarcia. Normy dopuszczają pewne odchylenia w tym okresie eksploatacji, a TRW znalazło w nich możliwości poprawy, gwarantując, że klocki TRW z oryginalną warstwą COTEC pracują już w fazie docierania materiału ciernego niemal tak samo skutecznie jak klocki dotarte.

Nowe, niedotarte klocki hamulcowe nie gwarantują takiej skuteczności hamowania jak klocki dotarte. Odpowiedzią na to zjawisko jest opracowana przez TRW powłoka COTEC, która zwiększa współczynnik tarcia i skraca drogę hamowania fabrycznie nowego klocka będącego w fazie docierania.

COTEC to warstwa materiału nakładana na materiał cierny w ostatniej fazie produkcji, która podnosi współczynnik tarcia w fazie docierania klocka. Wszystkie nowe klocki hamulcowe TRW są wyposażone w unikalną powłokę COTEC, która podczas pierwszych hamowań tuż po wymianie klocków skraca drogę hamowania nawet o 7 metrów według niezależnych testów przeprowadzonych przez Holenderski instytut RDW. Powłoka COTEC ściera się po kilkudziesięciu hamowaniach, jednak w tym czasie materiał cierny już się dociera i zapewnia maksymalną wydajność hamowania już bez powłoki COTEC.

Wszystkie oryginalne klocki hamulcowe TRW wyposażone w powłokę COTEC mają stosowne oznaczenie na opakowaniu. W chwili obecnej  klocków TRW bez powłoki COTEC praktycznie się już nie spotyka.

Wszystkie nowe klocki pod marką TRW wyposażone są w powłokę COTEC
Dołączone do zestawu akcesoria umożliwiają łatwy i szybki montaż. Źródło: ZF

Budowa klocka TRW –
przemyślana kompozycja warstw

Płytka tylna
Metalowa płytka będąca elementem nośnym całego klocka hamulcowego. Rozkłada siły nacisku tłoczka równomiernie na materiał cierny. Utrzymuje klocek w odpowiednim położeniu i przenosi siły obwodowe podczas hamowania. Jest zabezpieczona przed korozją i ma wymiary umożliwiające swobodne poruszanie się klocka w jarzmie. Właśnie do niej przyłączone są kolejne warstwy.

Nakładki antywibracyjne
Nakładki antywibracyjne to elementy nakładane, często o niestandardowych, ale nigdy przypadkowych kształtach, które znajdują się po tej stronie płytki, która nie pracuje (po przeciwnej stronie niż materiał cierny). Nakładki redukują drgania i ograniczają tym samym poziom pisków i hałasów. Występują ich  trzy rodzaje – bitumiczne, gumowe i metalowe. TRW stosuje zawsze nakładki odpowiadające użytym przy pierwszym montażu.

Klej
Łączy materiał cierny z płytką tylną. Ma on wyższą odporność na ścinanie niż warstwa cierna. W testach wytrzymałościowych klocków hamulcowych może dojść do popękania warstwy ciernej i jej odłamania, natomiast nie jest możliwe oderwanie kleju. Klocki, w których warstwa cierna odkleja się od płytki nie mogą być dopuszczone do sprzedaży.

Materiał cierny
Materiał cierny jest kompozycją wielu składników i musi spełniać wymagania  homologacji europejskiej. W zależności od wersji może mieć właściwości nisko pylące lub być dostosowany do wymagań samochodów elektrycznych.

COTEC
Ta warstwa to element, który wyróżnia klocki hamulcowe TRW. Jest to krzemianowa warstwa, która sprawia, że w fazie docierania się  materiału ciernego hamowanie jest tak samo wydajne jak po dodarciu.

Klocki hamulcowe TRW przechodzą także dodatkowy proces wypalania w fazie produkcji (Scorching), w trakcie którego z materiału ciernego uwalniane  są gazy zgromadzone w nim w czasie produkcji. Dzięki temu nie uwalniają się one podczas hamowania pojazdem i nie ograniczają siły hamowania.

Z  pełną ofertą produktów marki TRW można zapoznac się na stronie: www.trwaftermarket.com/pl

Najnowszy odcinek z serii „Warto Wiedzieć” dostępny jest w serwisie YouTube pod adresem: www.youtube.com/watch?v=BpaQ_Mf2C0w

Źródło: ZF

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę