Kiedy jest najlepszy czas na wymianę oleju?

Kiedy jest najlepszy czas na wymianę oleju? ZF Aftermarket
26.10.2023

Dzięki systemowi Health Check ZF użytkownicy automatycznych skrzyń biegów w autobusach są informowani o awariach zaistniałych w tym elemencie lub o konieczności wymiany oleju. Przypominają też o zbliżającym się terminie kontroli pojazdu w stacji diagnostycznej.

  • Cyfrowa łączność za pośrednictwem systemu zarządzania flotą ZF Bus Connect pozwala wykorzystać zdalny dostęp do danych pojazdu w celu pozyskania niezbędnych informacji dotyczących obsługi.
  • W przyszłości harmonogramy przeglądów i serwisu będą mogły opierać się na faktycznym stanie pojazdu.
  • Zapobiegnie to awariom i pozwoli dostosować terminy serwisowania do harmonogramów operatorów flot.

Poprzez zastosowanie specjalistycznego oprogramowania użytkownikom została przybliżona koncepcja „rynku aftermarket nowej generacji”. Na podstawie bieżących danych odczytywanych podczas jazdy, można stworzyć indywidualny plan serwisowania, dostosowany do rzeczywistego stanu przekładni.

Zdalny dostęp umożliwia diagnostykę usterek. Pozwala również uniknąć przestojów i nieplanowanych wizyt w warsztacie. Jeśli w autobusie konieczne są działania naprawcze, firma może z dużym wyprzedzeniem zamówić niezbędne części zamienne – skraca to czas realizacji usługi. Jeżeli dany warsztat nie znajdzie błędu, operator floty ma możliwość wezwania zewnętrznego eksperta serwisowego i udzielenia mu dostępu do danych przechowywanych w portalu Health Check, czyli w systemie zdalnej diagnostyki autobusów.

Kontrolę można również wykorzystać proaktywnie i wywołać alarm, jeśli część pojazdu jest zagrożona awarią – np. w przypadku różnicy temperatury oleju. W ten sposób operator może natychmiast poddać autobus przeglądowi i tym samym uniknąć potencjalnie poważniejszych uszkodzeń następczych, związanych z rosnącymi kosztami napraw czy z możliwymi awariami w trakcie eksploatacji autobusu.

Zarabiają, gdy jeżdżą

Niskie koszty eksploatacji i długi czas pracy (czas sprawności) są ważne dla użytkowników pojazdów użytkowych. Autobus czy ciężarówka zarabiają tylko wtedy, gdy są w ruchu – to logiczne. Nowa koncepcja usług cyfrowych firmy ZF Aftermarket ma zapewnić, że pojazd trafi do warsztatu tylko wtedy, gdy będzie to naprawdę konieczne. ZF Health Check jest specjalnie dostosowany do automatycznej skrzyni biegów Ecolife, używanej na całym świecie przez przedsiębiorstwa transportu publicznego w autobusach miejskich i w autobusach komunikacji miejskiej.

Oprogramowanie to wykorzystuje liczne dane z czujników, które są rejestrowane w układzie przeniesienia napędu podczas pracy pojazdu: np. prędkość, położenie biegu, temperatura oleju, ciśnienie oleju itp. Dane te są regularnie przesyłane drogą bezprzewodową do usługi analitycznej w chmurze ZF, gdzie ustalane są spostrzeżenia istotne dla usługi. Operator może np. maksymalnie wykorzystać żywotność oleju przekładniowego. Olej nie będzie wymieniany przed terminem, tj. po określonym przebiegu, tylko w momencie, gdy jego parametry faktycznie wskażą na potrzebę wymiany i wizyty w warsztacie.

Oznacza to, że autobus pozostaje dłużej w trasie, a dostępność (wspomiany już czas sprawności) wzrasta. Jeżeli jednak dojdzie do sytuacji, że konieczna będzie wizyta w serwisie czy na stacji diagnostycznej, przestoje w użytkowaniu pojazdu automatycznie zostaną zminimalizowane, ponieważ części zamienne lub materiały do naprawy będzie można zamówić z dużym wyprzedzeniem. Wszystko dzięki udostępnionym danym, dotyczącym konkretnego, reperowanego pojazu. Jeżeli dany warsztat nie będzie mógł zdiagnozować błędu, operator floty może wezwać zewnętrznych ekspertów serwisowych i zapewnić im dostęp do portalu kontroli stanu.

Transport publiczny odgrywa kluczową rolę w zrównoważonej transformacji całego sektora transportu. Aby zmaksymalizować jego pozytywny wpływ, a także zapewnić najlepszą jakość usług przewozowych, autobusy muszą spędzać jak najwięcej czasu w trasie, a jak najmniej w warsztacie.

Spokojnie, to tylko awaria 

Kolejną zaletą jest wczesne ostrzeganie operatorów flot autobusowych o zbliżających się awariach. Wynika to z faktu, że uszkodzenia zwykle nie pojawiają się nagle, lecz można je przewidzieć – np. zwracając uwagę na wahania ciśnienia lub temperatury oleju. Jeśli przewoźnik odstawi taki pojazd do warsztatu, naprawa nie tylko będzie tańsza, ponieważ nie doszło jeszcze do poważniejszych szkód, ale także wyeliminowane zostaną problemy związane z awarią – takie jak np. konieczność zapewnienia pasażerom dalszego transportu, wykorzystanie autobusu zastępczego lub przewiezienie zepsutego pojazdu do warsztatu.

Obok konkretnych korzyści technicznych, ważne jest również zaufanie i bezpieczeństwo, jakie system ZF Health Check daje operatorom. System, na życzenie użytkowników, dostarcza również bardzo cenne, miarodajne raporty. Stanowią one podstawę do ewidencji podatkowej w lokalnym transporcie publicznym lub pomagają w przestrzeganiu przepisów.

Cel: Integracja

ZF EcoLife już teraz umożliwia setkom przewoźników autobusowych na całym świecie wydajniejszą pracę – mówi Dyrektor Dywizji ZF AftermarketPhilippe Colpron. – Dzięki ofercie ZF Health Check, która wykorzystuje zdalny dostęp do danych pojazdu i analizy predykcyjne, możemy wspólnie z naszymi
klientami flotowymi pójść o krok dalej, w kierunku braku przestojów i utorowania drogi dla zrównoważonego rynku aftermarketowego. 

System ZF Health Check jest dostępny od ręki dla użytkowników rozwiązania telematycznego ZF Bus Connect Premium. ZF planuje obecnie integrację dodatkowych komponentów z Health Check, a także pracuje nad nieustannym rozwojem swojej usługi. Oprócz Health Check, rozwiązanie ZF Bus Connect oferuje aktualnie liczne funkcje optymalizacji operacyjnej flot autobusowych, takie jak:

  • bieżący podgląd całej floty,
  • wgląd w potencjał optymalizacji w odniesieniu do zużycia paliwa i energii,
  • analizę zachowania kierowcy lub stopnia zużycia części mechanicznych (np. hamulców).

Oprogramowanie generuje także zestawienia w których można przenazliować interesujące nas dane, sporządzić repozytorium niezbędnych materiałów, jak również planować grafik użytkowania poszczególnych flot i pojazdów.

ZF_schemat_autobusu ZF  Health Check

Źródło: materiały redakcyjne i ZF Aftermarket

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę