Jakie są najczęstsze objawy uszkodzonego akumulatora rozruchowego?
Zdaniem EXPERTa: Marcin Malicki, Senior Technical Sales Representatives z firmy VARTA, opowiada o najczęstszych objawach uszkodzonego akumulatora rozruchowego i teście obciążeniowym takiej baterii.
Rodzaje usterek zależą od modelu pojazdu w którym zamontowano akumulator rozruchowy. W konstrukcjach bez systemu start-stop będzie to najczęściej wyraźnie słyszalna niższa prędkość obrotowa rozrusznika w trakcie uruchamiania silnika i przygasające kontrolki – mimo odpowiedniego stanu naładowania akumulatora.
Mikrohybrydy (pojazdy z system start-stop i zarządzania energią) dzięki ciągłemu monitorowaniu kondycji akumulato-ra mogą sygnalizować jego uszkodzenie poprzez zmniejszenie częstotliwości działania systemu start-stop lub całkowite jego wyłączenie, a w wybranych modelach aut pojawi się również komunikat na desce rozdzielczej.
W jaki sposób prawidłowo wykonać test obciążeniowy takiego akumulatora?
Test obciążeniowy akumulatora powinien być wykonany przez osobę odpowiednio przeszkoloną do tej czynności i wyposażoną w odpowiednie narzędzia. Akumulator powinien zostać uprzednio zdemontowany, doładowany i pozostawiony na kilka godzin. W kolejnym kroku należy dobrać odpowiednią wartość obciążenia testowego uzależnioną od pojemności akumulatora.
Na przykładzie testera Lewanda A-600 są to wartości 200A dla pojemności do 60Ah, 400A w zakresie pojemności 60-100Ah i 600A dla akumulatorów o pojemności powyżej 100Ah. Następnie należy odczytać wartość napięcia spoczynkowego akumulatora i rozpocząć ok. 10-sekundowe obciążenie, w trakcie którego weryfikowane jest zachowanie akumulatora. Na podstawie obserwacji odczytów spadku napięcia podczas testu, można stwierdzić czy w akumulatorze doszło do uszkodzenia i precyzyjnie je wskazać.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Źródło: VARTA