Jak zarobić na sprzedaży akumulatorów w warsztacie?

Inter Cars

Statystyki pokazują, że warsztat mechaniczny coraz częściej jest miejscem wymiany akumulatora. W ostatnich latach warsztaty zyskują od 1 do 2% dodatkowych klientów rocznie. 

Jednak pomimo korzystnych trendów dla branży, dalej ponad 60% kierowców wybiera samodzielny zakup i wymianę baterii. Warto zastanowić się nad przyczynami takich decyzji zakupowych. Przede wszystkim warsztat nie jest kojarzony przez klientów jako naturalne miejsce dla takiego zakupu. Inaczej wygląda sieć sprzedaży detalicznej – supermarkety przez cały rok eksponują półki z akumulatorami. Dzięki temu klienci wiedzą, gdzie się zwrócić w razie problemów. Następnym powodem takiego stanu jest względna łatwość wymiany akumulatora w starszych samochodach. Z roku na rok samodzielna wymiana baterii przez kierowcę jest trudniejsza.

Czy wymiana akumulatora w warsztacie się opłaci?

  • W większości popularnych samochodów wymiana akumulatora zajmuje nie więcej niż pół godziny. Na zysk z takiej operacji składają się 3 elementy:
  • Zysk na akumulatorze - Różnica pomiędzy ceną zakupu i ceną oferty dla klienta. Zwykle cena oferowana jest niższa od ceny w punktach sprzedaży detalicznej.
  • Koszt usługi - Zwykle kalkulowany na poziomie 30-50 złotych.
  • Wartość złomu akumulatorowego - Wartość złomu pozyskanego z akumulatora osobowego to 40-50 złotych. Prawie wszyscy kierowcy zostawiają stary akumulator w miejscu wymiany.
  • Wymiana akumulatora to doskonała szansa na sprzedaż dodatkowych usług: kontrola układu ładowania, wymian płynów eksploatacyjnych czy serwis klimatyzacji.
  • Każdy powinien samodzielnie dokonać kalkulacji zyskowności wymiany akumulatora w oparciu o lokalną sytuację. Nie ulega wątpliwości, że godzina robocza poświęcona na te usługi to przychód na poziomie 100-130 złotych.

Jak zwiększyć sprzedaż akumulatorów?

  1. A oto kilka zasad pozwalających na zwiększenie sprzedaży akumulatorów w warsztatcie:
  2. Oznakuj warsztat banerem „AKUMULATORY”. Baner powinien stanowić stały element zewnętrzny oznakowania.
  3. Zrób test akumulatora wszystkim klientom swojego warsztatu. Test powinien być oczywiście bezpłatny i potwierdzony wydrukiem z testera, zawieszką bądź naklejką na akumulatorze. Takie działania budują świadomość i dobre relacje.
  4. Wyeksponuj kilka akumulatorów w pomieszczeniu, gdzie przyjmujesz klienta. Dzięki temu wielu klientów zwróci uwagę na akumulatory.

Autor: Janusz Druchliński, ekspert rynku akumulatorów w  Inter Cars

Źródło: Inter Cars

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę