Jak zarobić na sprzedaży akumulatorów w warsztacie?
Inter CarsStatystyki pokazują, że warsztat mechaniczny coraz częściej jest miejscem wymiany akumulatora. W ostatnich latach warsztaty zyskują od 1 do 2% dodatkowych klientów rocznie.
Jednak pomimo korzystnych trendów dla branży, dalej ponad 60% kierowców wybiera samodzielny zakup i wymianę baterii. Warto zastanowić się nad przyczynami takich decyzji zakupowych. Przede wszystkim warsztat nie jest kojarzony przez klientów jako naturalne miejsce dla takiego zakupu. Inaczej wygląda sieć sprzedaży detalicznej – supermarkety przez cały rok eksponują półki z akumulatorami. Dzięki temu klienci wiedzą, gdzie się zwrócić w razie problemów. Następnym powodem takiego stanu jest względna łatwość wymiany akumulatora w starszych samochodach. Z roku na rok samodzielna wymiana baterii przez kierowcę jest trudniejsza.
Czy wymiana akumulatora w warsztacie się opłaci?
- W większości popularnych samochodów wymiana akumulatora zajmuje nie więcej niż pół godziny. Na zysk z takiej operacji składają się 3 elementy:
- Zysk na akumulatorze - Różnica pomiędzy ceną zakupu i ceną oferty dla klienta. Zwykle cena oferowana jest niższa od ceny w punktach sprzedaży detalicznej.
- Koszt usługi - Zwykle kalkulowany na poziomie 30-50 złotych.
- Wartość złomu akumulatorowego - Wartość złomu pozyskanego z akumulatora osobowego to 40-50 złotych. Prawie wszyscy kierowcy zostawiają stary akumulator w miejscu wymiany.
- Wymiana akumulatora to doskonała szansa na sprzedaż dodatkowych usług: kontrola układu ładowania, wymian płynów eksploatacyjnych czy serwis klimatyzacji.
- Każdy powinien samodzielnie dokonać kalkulacji zyskowności wymiany akumulatora w oparciu o lokalną sytuację. Nie ulega wątpliwości, że godzina robocza poświęcona na te usługi to przychód na poziomie 100-130 złotych.
Jak zwiększyć sprzedaż akumulatorów?
- A oto kilka zasad pozwalających na zwiększenie sprzedaży akumulatorów w warsztatcie:
- Oznakuj warsztat banerem „AKUMULATORY”. Baner powinien stanowić stały element zewnętrzny oznakowania.
- Zrób test akumulatora wszystkim klientom swojego warsztatu. Test powinien być oczywiście bezpłatny i potwierdzony wydrukiem z testera, zawieszką bądź naklejką na akumulatorze. Takie działania budują świadomość i dobre relacje.
- Wyeksponuj kilka akumulatorów w pomieszczeniu, gdzie przyjmujesz klienta. Dzięki temu wielu klientów zwróci uwagę na akumulatory.
Autor: Janusz Druchliński, ekspert rynku akumulatorów w Inter Cars
Źródło: Inter Cars







