Jak wyeliminować zjawisko ściągania samochodu podczas jazdy?

Jak wyeliminować zjawisko ściągania samochodu podczas jazdy? Tenneco

Moog – specjalista w produkcji zawieszeń – zwraca uwagę na problem „ściągania samochodu” w prawo lub w lewo. Tłumaczy to niebezpieczne zjawisko i podpowiada, jak sobie z nim poradzić.

Dla wielu kierowców wakacje to jedyny okres w roku, w którym wyruszają na dalsze trasy i mają okazję podróżować autostradami. To właśnie wtedy mogą zauważyć, że z ich pojazdem dzieje się coś dziwnego, ponieważ ściąga w jedną lub w drugą stronę. Czasem wystarczy chwycić mocniej kierownicę i wszelkie objawy ustępują. Czasem niezbędne są lekkie korekty. Czasem jazda zamienia się w prawdziwy „pojedynek na szosie”. W każdym z tych przypadków należy jak najszybciej zdiagnozować i wyeliminować problemy. Należy pamiętać, że objawy, które podczas słonecznej pogody „zaledwie” irytują, podczas deszczu mogą okazać się śmiertelnym zagrożeniem.

Nie zaszkodzi kontrola ogumienia

Zacznijmy od najprostszych rzeczy. Przyczyną ściągania samochodu może być… zły stan opon. Jeśli po obu stronach pojazdu zauważymy wyraźne różnice ciśnienia w ogumieniu to być może już odnaleźliśmy przyczynę problemów. Jeśli ciśnienie jest prawidłowe, a widać bardzo wyraźną różnicę w wysokości bieżnika, samochód także będzie ściągał podczas jazdy. Czasem takie objawy może powodować błędny kierunek montażu opony.

Oczywiście nierównomierne zużycie bieżnika może być efektem czy objawem innych nieprawidłowości zawieszenia i wówczas wymiana opon tylko na chwilę rozwiąże problem, ponieważ nowe opony bardzo szybko się zużyją.

Jeśli ściąga tylko podczas hamowania…

Jeśli pojazd ściąga tylko podczas hamowania, wszystko wskazuje na to, że problem leży w układzie hamulcowym (najczęściej w przednim). Należy skontrolować stan tarcz, klocków, a także upewnić się, że zaciski działają prawidłowo, a żaden z ruchomych elementów nie jest zapieczony. Wskazówki może dać czasem wstępny pomiar temperatury felg tuż po zakończeniu jazdy. Różnica wyczuwalna ręką pomiędzy jednym a drugim kołem na tej samej osi wskazuje, że jak najszybciej trzeba wjechać na warsztat.

Przyczyną ściągania podczas hamowania jest zwykle nierównomierne tarcie między prawym i lewym przednim hamulcem. Jeśli kontrola powyższych elementów nie ujawni nieprawidłowości warto sprawdzić także stan elastycznych przewodów hamulcowych. W starych samochodach tracą drożność i utrudniają swobodny przepływ płynu hamulcowego.

Przyjrzyj się łożyskom kół

Powodem ściągania samochodu mogą być zużyte łożyska. Jeśli po jednej stronie są już bardzo wyeksploatowane lub wręcz zardzewiałe, stawiają znacznie większy opór, a to sprawia, że samochód ściąga w stronę, po której znajduje się koło ze zużytym łożyskiem. Łożyska kół można sprawdzić bez zdejmowania opon. Wystarczy unieść samochód i obracać po kolei kołami nasłuchując nietypowych dźwięków. Koniecznie trzeba także chwycić za każde uniesione koło i poruszać nim, szukając ewentualnych luzów.

Sprawdź drążki kierownicze, przeguby kulowe i końcówki drążków kierowniczych

Zużyte elementy układu kierowniczego i zawieszenia mogą powodować ściąganie pojazdu w lewo lub w prawo. Przeprowadzenie inspekcji układu kierowniczego i zawieszenia pomoże ustalić, czy problem występuje właśnie tam. Niezbędna jest kontrola wszystkich sworzni, silentbloków i drążków, tak aby upewnić się w jakim stanie jest podwozie.

W ofercie Moog znajdziemy wszystkie potrzebne części do fachowej naprawy zawieszeń. W przypadku zawieszeń wielowahaczowych warto wymieniać zestawy wahaczy, ponieważ wymiana jednego nie zawsze rozwiązuje problem. Wymiana kompletu przynosi zazwyczaj znacznie lepsze rezultaty, a efekty pracy wystarczają na wiele lat.

W ofercie Moog znajdziemy wszystkie potrzebne części do fachowej naprawy zawieszeń. W przypadku zawieszeń wielowahaczowych warto wymieniać zestawy wahaczy, ponieważ wymiana jednego nie zawsze rozwiązuje problem. Wymiana kompletu przynosi zazwyczaj znacznie lepsze rezultaty, a efekty pracy wystarczają na wiele lat. W autach z kolumnami McPherson zalecamy zawsze kontrolę górnych łożysk kolumn McPhersona (jeśli takie występują).

mówi Jerzy Dziamski, Garage Gurus ekspert.

Prace przy zawieszeniu powinna zakończyć kontrola i regulacja zbieżności kół. Niestety – na tym etapie czasami ujawniają się ślady źle przeprowadzonych napraw powypadkowych. Jeśli mimo sprawnego zawieszenia zbieżności nie da się ustawić, problem może leżeć właśnie po stronie krzywego nadwozia lub odkształconej ramy pomocniczej lub wahaczy. Tego typu uszkodzenia zwykle nie są widoczne podczas typowego przeglądu i dopiero kontrola geometrii zawieszenia wykazuje, że pewne wartości wychodzą ponad zakres korekcji.

Źródło: Tenneco

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę