Tesla-killer i chińskie Porsche. Czy ZEEKR zagraża europejskiej motoryzacji?

Tesla-killer i chińskie Porsche. Czy ZEEKR zagraża Europie? ZEEKR

Według raportu ekspertów globalnego giganta pośrednictwa sprzedaży on-line – OLX Group, w Chinach jest już ponad 100 marek samochodowych. Tylko od 2016 r. zadebiutowało aż 50 nowych marek, z czego w bieżącym roku 6, a pojazdy kolejnych trzech marek mają wyjechać na drogi jeszcze w grudniu.

Koncerny z Państwa Środka zdobywają udziały w europejskich rynkach nie tylko poprzez oferowanie własnych produktów, ale i także przez przejęcia europejskich marek wraz z ich technologią, tradycjami, dziedzictwem i pozycją rynkową, jak w przypadku kupienia Volvo przez przemysłowego potentata – Geely.

Niecałe 2 lata temu koncern Geely powołał do życia markę ZEEKR oferującą samochody EV klasy premium. Według części obserwatorów motoryzacyjnego rynku samochód ZEEKR 001 to „Tesla killer” i „Porsche z Państwa Środka”. Konrad Kowalski z serwisu Elektromobilni.pl sprawdza, czy gracz z Chin może zagrozić pozycji najlepszych.

Od lodówek po luksusowe auta

Zhejiang Geely Holding Group, powszechnie znana jako Geely, to chińska międzynarodowa firma przemysłowa z siedzibą w Hangzhou, Zhejiang. Firma jest własnością prywatną chińskiego miliardera Li Shufu. Została założona w 1986 r. i zaczynała od produkcji chłodziarek. Droga na motoryzacyjne szczyty rozpoczęła się od produkcji części do motocykli w 1992 r., następnie całych motocykli w 1994 r., aż do opracowania i rozpoczęcia produkcji własnych samochodów w 1997 r. ze swoją spółką zależną Geely Auto. Geely Auto jest obecnie siódmym co do wielkości producentem samochodów w Chinach, z 1,328 milionami sprzedanych samochodów w Chinach w 2021 r. Na całym świecie grupa sprzedała ponad 2,2 miliona samochodów w 2021 r.

Firma produkuje i sprzedaje pojazdy pod własnymi markami, takimi jak Geely Auto, Geometry, Maple i ZEEKR, a także jako zagraniczne spółki i marki zależne, jak Volvo Cars, Polestar, Lynk & Co, Proton i Lotus, a także pojazdy wyłącznie użytkowe pod markami London EV Company, Ouling Auto i Farizon Auto. Produkuje również pojazdy elektryczne pod niektórymi z wcześniej wymienionych marek oraz motocykle pod swoją spółką zależną Zhejiang Geely Ming Industrial (marki Jiming i Geely), Qianjiang Motorcycle (marki QJMotor i Keeway) oraz Benelli. We wrześniu 2022 r. grupa nabyła 7,6% udziałów w Aston Martin Lagonda Global Holdings plc, ultraluksusowej brytyjskiej marce Aston Martin.

ZEEKR. Bez kompleksów w segmencie premium EV

ZEEKR to marka samochodów elektrycznych premium należąca w 100% do Zhejiang Geely Holding Group. Założona w 2021 r., specjalizuje się w samochodach elektrycznych, a jej produkty są adresowane do najbardziej wymagających klientów. Warto zauważyć, że od początku istnienia marki producent dba o zachowanie najwyższego światowego stylu komunikacji i marketingu, pozycjonując się jako „firma zajmująca się technologią inteligentnej mobilności”.

zeekr_chinskie_auto_ev
Źródło: ZEEKR

Modułowa konstrukcja. ZEEKR, Volvo, Renault i Izera

Rocznie w Chinach sprzedaje się ponad 26 mln nowych lekkich pojazdów samochodowych (samochody osobowe i dostawcze). W 2022 r. tamtejszy rynek stanowił 32% globalnej sprzedaży samochodów, co oznacza, że był tak samo wielki, jak połączone ze sobą rynki wszystkich krajów EU i Stanów Zjednoczonych. Aby móc efektywnie i szybko wprowadzać nowe marki i pojazdy na rynek, producenci wykorzystują modułową konstrukcję płyt podłogowych.

Produkty ZEEKR są zbudowane w oparciu o platformę modułową nazywaną „Architektura Zrównoważonego Doświadczenia” (Sustainable Experience Architecture – w skrócie SEA), skonstruowaną dla pojazdów elektrycznych. SEA została stworzona w celu efektywnego (kosztowo i czasowo) wdrażania nowych samochodów, ale również z powodu spełnienia zmieniających się wymagań użytkowników poprzez integrację sprzętu, oprogramowania i ekosystemów w zakresie mobilności.

Pierwszym samochodem zbudowanym na modułowej platformie SEA jest ZEEKR 001. Z kolei najnowszym pojazdem skonstruowanym na platformie SEA jest Volvo EX30, którego światowa premiera miała miejsce w ubiegłym miesiącu w Mediolanie.

elektryk_volvo_ex30
Źródło: Volvo

O rozmachu, strategicznych planach rozwoju i dominacji, świadczy fakt, że Grupa Renault i Geely podpisały umowę o powołaniu spółki joint venture. Spółka joint venture będzie zarządzana wspólnie przez Grupę Renault i Geely. Zarząd, złożony w jednakowej liczbie z przedstawicieli każdej ze stron, odpowiedzialny będzie za formułowanie i realizację kluczowych strategii oraz wyznaczanie kierunków działań spółki. Jej celem jest osiągnięcie pozycji lidera w zakresie produkcji pojazdów nowych generacji i sprostanie globalnemu popytowi w nadchodzących latach.

Platforma SEA zostanie również wykorzystana przy produkcji polskiego samochodu elektrycznego – Izera.

Izera_platforma_SEA
Źródło: Izera

SEA została opracowana przez nasze globalne centra badawczo-rozwojowe w Europie i Chinach jako najbardziej elastyczna platforma EV dostępna do tej pory. Od samego początku tworzyliśmy SEA tak, aby objąć wiele segmentów, a jej oprogramowanie było otwarte dla innych marek do opracowania własnego ekosystemu samochodu. Umowa z Electromobility Poland to pierwszy raz w historii SEA, kiedy będzie ona wykorzystywana przez stronę trzecią spoza grupy Geely. Wierzymy, że SEA da EMP i Izerze silną przewagę nad konkurencją. W Geely chcemy zobaczyć, jak EMP realizuje własne marzenia o produkcji samochodów i napędza zmiany w polskim przemyśle motoryzacyjnym i całej UE – powiedział Daniel Donghui Li, szef Geely Holding Group.

ZEEKR 001. Nie taki nowy i nie taki chiński, jak się wydaje

Flagowy produkt marki ZEEKR – luksusowy model „001”, od kilkunastu dni można już zamówić w przedsprzedaży on-line w Szwecji i Holandii w cenie od 60 490 euro, z terminem dostawy pod koniec roku. Ale samochód został z przytupem wprowadzony na rynek w Chinach (bijąc dwa rekordy Guinnessa) znacznie wcześniej, bo już 2021 r. Jest więc dostępny już od jakiegoś czasu. Samochody ZEEKR są produkowane w Chinach, jednak ich projektowanie i testowanie odbywało się głównie w nowo otwartym centrum designu w szwedzkim Göteborgu, a modele trafiające obecnie do Europy zostały zoptymalizowane pod kątem rynku europejskiego.

Zeekr_001
Źródło: Geely

ZEEKR 001: hołd dla Porsche Panamera Sport Turismo?

Początkowo w Europie dostępne będą trzy wersje ZEEKR 001. Dostępny jest jednosilnikowy model Long Range z tylnym napędem i akumulatorem o pojemności 100 kWh oraz dwie wersje z napędem na cztery koła wyposażone w dwa silniki. Modele Performance i Privilege mają te same silniki o łącznej mocy 400 kW (544 KM) i 686 Nm, co pozwala im osiągnąć 100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy. To znacznie mniej niż Tesla Model S, ale niewiele innych pojazdów elektrycznych jest szybszych. Privilege ma zasadniczo wyższy poziom wyposażenia niż Performance, w tym zawieszenie pneumatyczne.

Chociaż przyspieszenie ZEEKR 001 jest imponujące, zasięg samochodu jest jego najbardziej atrakcyjną cechą. Samochód z pojedynczym silnikiem, według WLTP osiąga zasięg 620 km, a w przypadku samochodów z dwoma silnikami spada on do 580 km. ZEEKR posiada system odłączania jednego z silników, gdy nie jest potrzebna wysoka moc, w celu poprawy wydajności. Zasięg ZEEKR 001 jest porównywalny z BMW iX xDrive50, który ma o ponad 10% większy akumulator. Model 001 obsługuje również ładowanie prądem stałym o mocy 200 kW dzięki możliwościom platformy SEA 800 V, a także prądem przemiennym o mocy 22 kW. Na wystarczająco szybkiej ładowarce DC przejście od 20 do 80% pojemności baterii zajmie mniej niż 30 minut.

ZEEKR X. Miejski Crossover o zachwycającym designie i imponujących osiągach

Drugim modelem oferowanym w Europie jest ZEEKR X, opisywany przez producenta jako „miejski SUV przyszłości”. ZEEKR X, podobnie jak flagowy „001”, jest również dostępny w przedsprzedaży on-line w Szwecji i Holandii w cenie od 45 990 euro, z terminem dostawy pod koniec roku.

Trudno odmówić mu uroku i stylu. Zaprojektowany nowocześnie, z wyraźnymi ostrymi liniami podkreślającymi dynamikę i indywidualizm, ale bez ostentacji i zbędnych ozdobników.

Technologicznie ZEEKR X to bliźniak Volvo EX30 i w bazowej wersji Long Range posiada jeden silnik o mocy 200 kW napędzający tylne koła, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5.6s i ma zasięg 440 km. Wyższy wariant Privilege Dual Motor AWD posiada dwa silniki o łącznej mocy 315 kW, a napęd na cztery koła pozwala rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 3.8s i przejechać 400 km na jednym ładowaniu.

Zeekr_X
Źródło: ZEEKR

Podsumowanie

ZEEKR bez żadnych kompleksów wkracza na europejskie salony samochodów premium. Produkty mają europejski rodowód, sprawdzoną technologię, doskonałe osiągi i atrakcyjny design a do tego są konkurencyjne cenowo. Co warte podkreślenia, marka mocno zwraca uwagę na styl komunikacji z klientem, chociażby w zakresie nazewnictwa modeli (różnie z tym bywało i nadal bywa u producentów z Chin). Udany i atrakcyjny wizualnie produkt, świetna komunikacja i dobre warunki handlowe – wróżymy sukces marce ZEEKR.

Źródło: Elektromobilni.pl

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę